Welke maler na een LSM 96

DeBarman
Berichten: 6
Lid geworden op: za 08 okt 2016, 23:56

Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor DeBarman » za 21 apr 2018, 09:45

Dag allen,

Een tijd geleden heb ik een LSM 96 met 84mm maalschijven van mp gekocht. Na een behoorlijke tijd hiermee gewerkt te hebben, is mijn zeer persoonlijke conclusie: het is overkill voor mij. Het apparaat is log, zwaar, maalt als de brandweer maar mist voor mij wat thuisgebruikgevoel (ik weet denk ik niet goed hoe ik het anders moet formuleren). Voor mijn espresso gebruik ik een lapavoni pro, bonen altijd versgebrand (van bijv fascino) en de bonen die ik koop zijn qua smaak altijd meer noot/chocolade dan fruit. Ik wil een GOD grinder, de retentie maal ik met veel liefde en plezier weg.

Hopelijk wordt eea (mbt thuisgebruikgevoel) duidelijker wanneer ik vertel waar ik nu naar op zoek ben.

Een GOD maler die qua maalsel niet teveel onder doet voor de LSM. Een maler die minder groot is en wat minder lelijk (zo’n horeca bakbeest midden in de woonkamer vind ik geen gezicht). Een maler die tweedehands niet meer dan 500 euro kost. Voor mijn LSM had ik een vario, die had het gebruiksgemak waar ik naar op zoek ben, en ook het maalsel was daarvan beter dan je miss zou mogen verwachten, met die kleine schijfjes. Alleen was de bouwkwaliteit daarvan niet al te best. Maalgraad die tijdens het malen vanzelf veranderde bijv...

Mijn eerste keuzes zijn:
1. Mahlkonig ProM
2. Mazzer mini electric A/B

Nu ben ik al een flinke tijd aan het zoeken, maar de ProM lijkt niet meer gemaakt te worden? Staat me iets van bij dat er een aantal jaren geleden de stekker uit is gegaan omdat er teveel problemen (wat voor problemen?) mee waren.
De mazzer is volgens mij een prima maler, die met de nodige aanpassingen (ssp schijven) de rest van mijn leven mee moet kunnen.

De vraag is: welke malers zie ik over het hoofd? Is die ProM nog te verkrijgen (of heeft iemand hier er een waar hij/zij vanaf wil?) wie kan me helpen?

Alvast bedankt iedereen weer!
La San Marco SM96, La Pavoni Professional, Reg Barber

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor Pti » za 21 apr 2018, 10:28

De Pro-M is (helaas) al wat jaartjes uit de running.
De mazzer mini die je aanhaalt is ook geen echte topper in prijs/kwaliteit en hij maakt ook nog eens best veel geluid. Vooral dat laatste lijkt mij in huis erg vervelend.
Natuurlijk maalt hij veel sneller met de SPP schijven maar je vraagt ook meer van de motor. Ook zit je voor een Mazzer mini + andere schijven wel in een andere "prijsklasse"

Wanneer formaat echt belangrijk is kun
Je ook eens kunnen kijken naar de kleinetr Eureka's?

DeBarman
Berichten: 6
Lid geworden op: za 08 okt 2016, 23:56

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor DeBarman » za 21 apr 2018, 19:04

Dat ik meer van de motor zou vragen begrijp ik, voor thuis moet dat geen punt zijn lijkt me. Zou de mini met SJ schijven nog een optie zijn? Die schijven zijn nog wel te betalen, maar ik heb geen idee of ik daarin het verschil zou gaan merken. Zowel de mini als SJ schijven zijn 64mm geloof ik.

De kleinere eureka malers... op welke doel je dan? De zenith heeft wat mij betreft de looks wel mee. Ik kreeg van de week de eureka atom als tip mee, maar die kost meteen 700... dat is wel heeeeel ruim boven wat ik er aan wil uitgeven...
La San Marco SM96, La Pavoni Professional, Reg Barber

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor bobbee » za 21 apr 2018, 20:04

De nieuwe Eureka Mignon Specialita met de nieuw ontworpen 55mm burrs. 400 Euro.

Dan is er nog de Baratza Sette. Hoop plastic, hoop herrie maar wel grind on demand zonder retentie met 2 versies waarvan er 1 op gewicht maalt.

Of als je echt op een budget zit de bezzera BB005. Klein, koekblikje, veel herrie maar prima maalsel.

Speelt grote geen rol probeer dan een horeca maler via Marktplaats te scoren. Komt tussen de 100 en 200 denk ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

DeBarman
Berichten: 6
Lid geworden op: za 08 okt 2016, 23:56

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor DeBarman » za 21 apr 2018, 20:28

Komt er dus eigenlijk op neer dat ik óf veel meer geld moet gaan neertellen, óf mijn lsm96 moet houden, daar gaat qua maalsel niks bij in de buurt komen voor €500,-? Zoals gezegd maakt tweedehands mij niks uit.
La San Marco SM96, La Pavoni Professional, Reg Barber

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor Pti » za 21 apr 2018, 20:53

MK vario home, goede prijs, goed formaat, zeer goed maalsel. Enkele minpunt is levensduur maar de kinderziektes zijn er wel allang uit.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor Erik82 » zo 22 apr 2018, 11:24

De LSM lijkt ontzettend goed met zijn 84mm schijven maar ik ben er laatst toch achter gekomen dat deze flink tegenvalt. De LSM had ik tegen de Kinu M47 gezet en de Kinu won toch echt elke keer op smaak. Daar waar de meeste 80+mm malers veel beter zijn lijkt dat voor de LSM niet op te gaan.

Als je een echt upgrade wilt zul je zeker meer dan 500 euro neer moeten tellen. Mijn eerste vraag is of je van licht of donker gebrande bonen houdt. Als het antwoord donker is dan denk ik dat een Compak E5 OD of Eureka Atom al een hele verbetering is (iets meer dan 750 euro). Je kunt ook voor plastic speelgoed gaan zoals een Vario of een Sette voor een paar honderd euro minder maar bedenk dan wel dat je er 3-4 voor moet kopen in de tijd dat een Atom of E5 mee zal gaan waardoor die dingen ineens belachelijk duur zijn. Geef liever iets meer uit aan een echt goede maler en je zult er nog heel lang plezier van hebben.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

DeBarman
Berichten: 6
Lid geworden op: za 08 okt 2016, 23:56

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor DeBarman » zo 22 apr 2018, 20:15

De vario heb ik gehad, was de eerste versie zo’n beetje. Vond het voor thuis een hele fijne maler. Makkelijk in te stellen, prima maalsel. Enige nadeel vond ik de bouwkwaliteit: maalgraad versprong nogal eens tijdens het malen.
Ik houd meer van lichtgebrande bonen dan van donkergebrand. Daar ben ik achter gekomen toen ik zelf met branden heb geëxperimenteerd heb. Sinds ik niet meer zelf brand, heb ik eigenlijk nooit meer een branderij gevonden waar ik kan aangeven hoe ik mijn bonen gebrand wil hebben...?
Ppff... lastig dit..!!
La San Marco SM96, La Pavoni Professional, Reg Barber

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor Erik82 » zo 22 apr 2018, 20:25

Om het maximale uit lichte brandingen te halen wil je sowieso grote platte schijven met een profiel gemaakt voor unimodale verdeling van het maalsel. Wereld van verschil in smaak. Die malers zijn wel fiks duurder dan wat je voor ogen hebt. De nieuwe Eureka Atom met Mythos schijven (is nog niet beschikbaar) zou perfect zijn net als de Olympus (wel fors). Andere opties worden alleen maar veel duurder.

Dat je bij een brander niet kan kiezen hoe je het wilt hebben is logisch. Je moet je gewoon concentreren op de branders die licht branden. Donker branden kan bijna iedereen daar waar je voor echt goed licht branden veel meer vaardigheden moet bezitten. De meeste branders die normaal donker branden kun je wel vragen om licht te branden maar dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een onderontwikkelde branding die niet te zuipen is. Daarnaast wil je ook niet dat branders met bonen van 5-7 euro per 250gr ze ineens licht gaan branden omdat die bonen meestal van mindere kwaliteit zijn en je dat mooi kunt verbloemen door donkerder te branden maar bij lichte brandingen niet te zuipen zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Welke maler na een LSM 96

Berichtdoor Bert Pit » wo 23 mei 2018, 13:19

Trek iets extra uit de flappentap en investeer in de Eureka Atom. Goed maalsel, stil, sterk en goed instelbaar. Qwa smaakprofiel zit ik ook op jouw lijn en ik heb vorig jaar mij MK vario vervangen. Absoluut geen spijt van.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron