Baratza sette 270w retentie

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor Capulus » do 10 mei 2018, 13:15

Hallo allen,

Sinds december ben ik de eigenaar van een baratza sette 270w. Ik ben zeer te spreken over de weegfunctie en het maalresultaat. Echter merk ik dat er in mijn chute een behoorlijke hoeveelheid koffie achterblijft vanwege de nauwe uitgang. Er is ook al een draadje over op HB. Zij geven aan dat 2 gram wegmalen de oplossing is. Echter heb ik het vermoeden dat dit niet genoeg helpt. Er lijkt meer koffie achter te blijven. Heeft iemand tips om dit te verhelpen/verminderen? En herkennen eigenaren dit ook?

NB. Ik vul mijn hopper meestal halfvol en spray in de hopper voordat ik maal. Is dit een correcte manier?

Gr Bart

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor bobbee » do 10 mei 2018, 20:11

Ok. Dat verbaasd mij. Ik heb de maler nooit in gebruik gehad maar dacht dat er 0 retentie was. Kun je misschien met een tandenstoker oid de uitloop leeghalen? Is die toegankelijk via de onderkant uitloop?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor Erik82 » vr 11 mei 2018, 06:56

Hoe bedoel je ik spray in een halfvolle hopper voordat ik maal? Water op de bonen is alleen zinvol als je gaat singledosen en moet er niet langer op blijven zitten want dan gaan ze keihard achteruit. Als je niet elke keer alles in de hopper weg gaat malen dan direct met het sprayen stoppen!

Retentie hoort nou eenmaal bij een GOD maler. 2gr lijkt me erg weinig en zal eerder 4-6gr zijn. Oplossing is maar wegmalen of een andere maler kopen. Blijkbaar voldoet deze toch niet aan één van je belangrijkste wensen in een maler.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor bobbee » vr 11 mei 2018, 07:48

4 - 6 gram in een sette lijkt mij een beetje overdreven.
Je kijkt er tenslotte dwars doorheen en heeft geen chute zoals de malers die we gewend zijn. Zal hooguit statische lading zijn die de retentie veroorzaakt. Dus of gaan single dosen of zoeken naar een andere oplossing. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor Capulus » vr 11 mei 2018, 08:20

4 - 6 gram in een sette lijkt mij een beetje overdreven.
Je kijkt er tenslotte dwars doorheen en heeft geen chute zoals de malers die we gewend zijn. Zal hooguit statische lading zijn die de retentie veroorzaakt. Dus of gaan single dosen of zoeken naar een andere oplossing. Afbeelding
Het is inderdaad de statische lading die ervoor zorgt dat de smalle chute verstopt. En het is meer dan 2 gram. Ik ga kijken of single dosing helpt.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor fransg » vr 11 mei 2018, 08:36

Ik ben zeer te spreken over de weegfunctie en het maalresultaat.
En de smaak in het kopje? Ook niet onbelangrijk ;-)

Je vermoedt dat er 2g of meer retentie is.

Merk je verschil in smaak in het kopje als je eerst heel kort wat maalsel weg-maalt voordat je wat gaat malen voor je espresso?

Ik heb andere malers maar begin de dag met een gram of 5 weg te malen voordat ik ga malen voor de koffie. daarna doe ik dat overdag (bijna) niet meer en het smaakresultaat is uitstekend, zodat ik me er helemaal geen zorgen over maak of er een theoretische retentie is, of dat die enkele grammen die er misschien ergens hangen, daar blijven hangen terwijl het verse maalsel erlangs vliegt mijn filterbakje in.
Ik vul mijn hopper meestal halfvol en spray in de hopper voordat ik maal.
Daar zou ik al meteen mee ophouden.

Ook kun je eens nagaan of de ene boon/branding meer 'statische kleef' vertoont dan de andere.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor Capulus » vr 11 mei 2018, 11:04

Ik ben zeer te spreken over de weegfunctie en het maalresultaat.
En de smaak in het kopje? Ook niet onbelangrijk ;-)

Je vermoedt dat er 2g of meer retentie is.

Merk je verschil in smaak in het kopje als je eerst heel kort wat maalsel weg-maalt voordat je wat gaat malen voor je espresso?

Ik heb andere malers maar begin de dag met een gram of 5 weg te malen voordat ik ga malen voor de koffie. daarna doe ik dat overdag (bijna) niet meer en het smaakresultaat is uitstekend, zodat ik me er helemaal geen zorgen over maak of er een theoretische retentie is, of dat die enkele grammen die er misschien ergens hangen, daar blijven hangen terwijl het verse maalsel erlangs vliegt mijn filterbakje in.
Ik vul mijn hopper meestal halfvol en spray in de hopper voordat ik maal.
Daar zou ik al meteen mee ophouden.

Ook kun je eens nagaan of de ene boon/branding meer 'statische kleef' vertoont dan de andere.
Dank voor jullie reactie.

Het sprayen deed ik enkel de laatste dagen om te kijken of het iets uithaalde. Nu ik erover nadenk is dit inderdaad niet bevorderlijk voor de smaak en helpt het niets.

Smaak werd steeds minder, vandaar mijn oproep. Ik blijf het lastig vinden om elke keer een goede espresso te zetten. Daar ben ik nog zoekende in. Het verstoppen van de maler zal daar niet aan bijdragen.
Ik haf het idee dat dit bij mijn laatste twee bonen van Koffielab erger was dan daarvoor (DBC, fascino, lokale brander). Wellicht wat lichter gebrand.

Ik ga beide adviezen (single dosing en meer wegmalen voor begin) uitvoeren en kijken wat het doet.

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor fransg » vr 11 mei 2018, 11:22

Smaak werd steeds minder, vandaar mijn oproep.
Kan dan ook gewoon aan de bonen liggen. De maler gaat immers niet ineens slechter presteren.
Ik ga beide adviezen (single dosing en meer wegmalen voor begin) uitvoeren en kijken wat het doet.
Beste een advies / variant tegelijk grondig uitproberen, wel met steeds dezelfde bonen waarvan je dan wel moet kunnen aannemen dat die geweldig goed zijn, anders blijft het puzzelen.

Single dosen vind ik een bron van zorgelijk maalsel, aangezien de meeste malers en zeker de kleintjes niet zo geschikt zijn voor single dosing. Naar mijn bescheiden mening zeker niet iets om als beginnen er ook nog eens bij te pakken als ambitie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor kilo » vr 11 mei 2018, 16:44

Volgens Baratza zelf heeft de Sette ongeveer 5 gram retentie. Die retentie wordt veroorzaakt door een restrictor onder de maalschijven. Deze restrictor zorgt ervoor dat het maalsel dat van uit de maalschijven naar beneden valt compacteert. Dit is om statische lading te verminderen. Als de maalschijven stoppen met draaien blijft er wat (5gram volgens Baratza) maalsel hangen tussen de schijven en de restrictor. Start je weer met malen, dan wordt het maalsel dat is blijven hangen als eerste eruit gedrukt. Je kan de restrictor er uit slopen, maar dan houd je waarschijnlijk een sterk maalsel sproeiende maler over.
5 gram is niet zoveel in vergelijk met grote conische malers.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor Pti » vr 11 mei 2018, 19:09

Ik heb een klein jaartje een Mazzer Kony gehad, ook ca. 6gram retentie. Helemaal niet zo vervelend hoor.

Net als wat Frans zegt, als de maler echt lang stil staat flush je even 1 tot 1,5 seconden. Ik kon er prima mee leven, zeker als je de kwaliteit van het maalsel dat zo'n titaan levert erbij in acht neemt :ugeek:

Om twee grammetjes zou ik me al helemaal niet druk maken. Moet de eerste nog tegenkomen die bij het eerste nipje van een mooie espresso roept: "jammer van die 8% eerder gemalen koffie, dat proef je gelijk."


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron