Mini mazzer probleem

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » vr 08 jun 2018, 10:35

Een paar keer in de maand komt het voor als ik wil malen dat de schijven niet gaan draaien. Het lijkt wel of ik de elektromotor wel hoor, soort zoom geluid maar dat de schijven niet aangestuurd worden. De digitale teller loopt wel af. Ik draai de schijven dan naar de grof stand en weer terug. Dan werkt het weer.
Waar zou dit aan kunnen liggen, heeft dit te maken dat ik niet de originele mini mazzer schijven gebruik?

Of werkt de condensator niet goed meer?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor @3aan » vr 08 jun 2018, 12:16

Wat vaker schoonmaken met "Snelkookrijst" alleen die gebruiken! Of Grindz?

Mijn molen doe ik elke paar dagen een 30 gram snelkookrijst vermalen en dan 2 malingen bonen (38 gram)

Dan kan je ook gelijk zien hoeveel retentie je molen heeft! (Aan de kleur) Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » vr 08 jun 2018, 13:17

Zo vaak maak ik mijn molen niet schoon. Dus om de paar dagen schoonmaken met rijst.
Ik zal van het weekend de schijven demonteren en schoonmaken en daarna houd ik het bij met rijst.
Dank voor de tip :idea:
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor Erik82 » vr 08 jun 2018, 16:09

Rijst is gevaarlijk omdat je er snel teveel van in zal gooien waarmee je je motor door kan branden. Een volume van 15gr bonen is een veelvoud aan gewicht in rijst en zal een veel te zware belasting zijn. Er zijn je al velen voorgegaan die dit hebben ondervonden met alle gevolgen van dien. Het gaat daarnaast helemaal niks doen aan je probleem. Elke week schoonmaken is ook gewoon onzin en geeft veel te veel slijtage op je maler (2-3 keer per jaar is meer dan voldoende). Een beetje koffie-olie op de schijven helpt juist enorm in het reduceren van statische lading.

De SSP-schijven hebben een te agressief profiel en waarschijnlijk heb jij een Mazzer met een net wat zwakkere motor. Op HB zijn er een paar mensen die hier ook last van hebben maar de meeste niet. Als je zou gaan singledosen waarbij de motor al draait voordat je de bonen in de maler dumpt heb je er geen last van. Het gaat puur om het opstarten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » vr 08 jun 2018, 17:22

Rijst is gevaarlijk omdat je er snel teveel van in zal gooien waarmee je je motor door kan branden. Een volume van 15gr bonen is een veelvoud aan gewicht in rijst en zal een veel te zware belasting zijn. Er zijn je al velen voorgegaan die dit hebben ondervonden met alle gevolgen van dien. Het gaat daarnaast helemaal niks doen aan je probleem. Elke week schoonmaken is ook gewoon onzin en geeft veel te veel slijtage op je maler (2-3 keer per jaar is meer dan voldoende). Een beetje koffie-olie op de schijven helpt juist enorm in het reduceren van statische lading.

De SSP-schijven hebben een te agressief profiel en waarschijnlijk heb jij een Mazzer met een net wat zwakkere motor. Op HB zijn er een paar mensen die hier ook last van hebben maar de meeste niet. Als je zou gaan singledosen waarbij de motor al draait voordat je de bonen in de maler dumpt heb je er geen last van. Het gaat puur om het opstarten.
Vanmiddag de molen schoongemaakt dmv de schijven schoon te maken met de stofzuiger en borsteltje. Het viel eigenlijk reuze mee, had volgens mij niet eens gehoeven.

Dus als het weer gebeurd dan gewoon even de stand van de maling verplaatsen naar grof wat ik tot nu toe had gedaan, zodat deze het weer doet?
Wat is of hoe kom ik aan koffie olie?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor Tekork » vr 08 jun 2018, 18:32

Heb zelf ook een Mazzer mini en een borstel met stofzuiger is voor mij voldoende. Vastlopen doet hij bij mij nooit met de Mazzer super jolly schijven. Erik bedoelt denk ik de dat de olie uit de bonen al helpen tegen het reduceren van statische lading en dat teveel schoonmaken dit weer activeert.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » vr 08 jun 2018, 19:05

Heb zelf ook een Mazzer mini en een borstel met stofzuiger is voor mij voldoende. Vastlopen doet hij bij mij nooit met de Mazzer super jolly schijven. Erik bedoelt denk ik de dat de olie uit de bonen al helpen tegen het reduceren van statische lading en dat teveel schoonmaken dit weer activeert.
Met de Jolly schijven had ik ook nooit last. Die SSP schijven zullen idd agressiever zijn omdat ze scherper zijn.
Ik zal eens heel fijn malen ivm het verkrijgen van olie...
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor Erik82 » vr 08 jun 2018, 19:13

Olie komt vanzelf, daar hoef je niks bijzonders voor te doen afgezien van gewoon gebruiken. Met extra fijn malen ga je de boel alleen nog maar meer belasten en dat is nergens voor nodig.

Het zullen de SSP schijven zijn en even grover en weer fijner is inderdaad de oplossing. Zolang je het niet te vaak hebt maakt het allemaal niet uit. De SSP schijven zijn inderdaad agressiever dan de SJ schijven dus belasten de boel nog wat meer waardoor dit euvel zich soms voor kan doen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » vr 08 jun 2018, 21:34

Olie komt vanzelf, daar hoef je niks bijzonders voor te doen afgezien van gewoon gebruiken. Met extra fijn malen ga je de boel alleen nog maar meer belasten en dat is nergens voor nodig.

Het zullen de SSP schijven zijn en even grover en weer fijner is inderdaad de oplossing. Zolang je het niet te vaak hebt maakt het allemaal niet uit. De SSP schijven zijn inderdaad agressiever dan de SJ schijven dus belasten de boel nog wat meer waardoor dit euvel zich soms voor kan doen.
Goed om te horen. Bedankt voor de uitleg
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor @3aan » za 09 jun 2018, 01:01


Rijst is gevaarlijk omdat je er snel teveel van in zal gooien waarmee je je motor door kan branden.
.
Daarom ook alleen SNELKOOKRIJST gebruiken!!

Daar waar het fout ging hebben normale niet voorbehandelde rijst gebruikt, ik gebruik die rijst al jaren zonder problemen en in diverse molens, het probleem zal waarschijnlijk voortkomen uit te fijn willen malen door verkeerde en of te oude bonen toch nog een redelijke extractie te willen geven.

Kan ook door te besparend doseren zijn?!


www.facebook.com/A3koffie

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron