Stille filterkoffie maler

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Nomad » zo 29 jul 2018, 11:31

Huidige setup:
Rocket Cellini V2 + Sette 270w (met beide type maalschijven, dus ook de speciale filterversie)
Baratza Encore.

Gebruik gaat steeds meer richting filterkoffie ipv espresso. Ik hoopte dat de Sette met zijn specifieke filterschijven een mooie maler zou zijn voor filterkoffie. Maar dat is die niet, ook die schijven zijn _kut_ en onbruikbaar voor filter. De gewone sette schijven zijn ook niet geschikt voor filter (veel te veel fines).

De komende tijd wil ik een paar dingen aanpassen, de Rocket en Sette gaan in de verkoop en ik wil alleen filterkoffie overhouden.
De baratza encore maalt echt goed voor filter, maar heeft als nadeel dat hij nogal wat lawaai maakt. Met mijn open keuken is dat niet gewenst en mensen in de woonkamer stoppen met praten totdat ik klaar ben met malen.

Eigenlijk wil ik dus beide malers en espressomachine verkopen en 1 maler terugkopen die goed is voor filterkoffie. En nee, een handmaler vind ik niet fijn en ja ik heb er wel 1 gehad (Commandante C30)

De Vario W is een optie, die is wel iets stiller geloof ik? En hij staat bekend om goed filter maalsel volgens mij.
Eureka Atom is heel erg stil en daarmee een mooie optie....maar ik kan weinig vinden over zijn kwaliteit maalsel voor filter. Er zijn online wel een paar die hem daarvoor gebruiken, maar dat is veelal "ik heb hem en ik ben er blij mee, dus vertel vooral hoe fijn die is".

De Eureka Mignon Silencio?

Maar welke alternatieven zijn er nog?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Pti » zo 29 jul 2018, 12:21

Er is ook nog een nieuwe Atom brewpro voor slow/filter maar die is nog zo ver achter de schermen dan ik me soms afvraag of hij er uberhaupt komt....

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Erik82 » zo 29 jul 2018, 12:39

Een EK43S van Titus. Als je 30gr in 3-4s kan malen en het geluid is relatief hard valt het alsnog best mee. De Sette wordt inderdaad vaak met een opstijgend vliegtuig vergeleken en zeker als het lang duurt is het erg vervelend.

Als je echt serieus aan de slag wil met filter dan zijn bulkmalerschijven de enige juiste optie. Je mag ook best een keer naar de EG-1 komen luisteren. De Kafatek Monolith MAX zal ook wel aan al je eisen voldoen.

Een Mignon en andere espressomalers zou ik toch vooral vermijden aangezien die niet echt geschikt zijn voor filter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor bvds » zo 29 jul 2018, 13:32

klopt wel wat Erik zegt. als je een goede handmaler zoals de Comandante op basis van eerdere ervaring niet zit zitten dan zijn de opties beperkt. een Vario W, normale Vario met steel burrs of een Forte BG komen dan in aanmerking. en anders een bulk maler inderdaad.

iets beter dan jouw Encore zou de Virtuoso/Preciso zijn, maar die is ook niet heel stil.

ik geloof dat ik de Forte BG zou verkiezen boven de Vario W. net wat degelijker gebouwd. en niet eens zo gek veel duurder. en anders de normale Vario met extra setje schijven. is goedkoper en kan minder aan stuk. een goede balans heb je vast al.

de Mignon reeks is niet echt voor filter bedoeld. al geloof ik dat er ook eerdaags een speciale Mignon brew versie komt. met een aangepast maalwerk.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor bobbee » zo 29 jul 2018, 20:08

Zet de encore op een schuim matje, en doe een doorzichtige plastic box over de maler voordat je hem aanzet.
Dat doen ze ook met high speed powerblenders als de blentec en vitamix.Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Fisherman » di 31 jul 2018, 13:33

Mocht je interesse uitgaan naar een bulk-grinder; kijk eens naar de MK Kenia en Bunn(zilla!) LPG, laatste kan je uitvoeren met Ditting 804 schijven. Zal je beide een geschatte €600-€800 kosten maar levert een hoop plezier op. De schijven van bulk-grinders zijn gewoon anders dan anders qua profiel (ronder) en geven daardoor een maalsel dat beter geschikt is voor filter.

Edit
Bron 1 [schijven bulk-grinder]: https://www.home-barista.com/brewing/wh ... 14055.html
Bron 2 [Bunnzilla]: https://www.home-barista.com/grinders/b ... 29635.html
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor bobbee » di 31 jul 2018, 14:56

Mocht je interesse uitgaan naar een bulk-grinder; kijk eens naar de MK Kenia en Bunn(zilla!) LPG, laatste kan je uitvoeren met Ditting 804 schijven. Zal je beide een geschatte €600-€800 kosten maar levert een hoop plezier op. De schijven van bulk-grinders zijn gewoon anders dan anders qua profiel (ronder) en geven daardoor een maalsel dat beter geschikt is voor filter.

Edit
Bron 1 [schijven bulk-grinder]: https://www.home-barista.com/brewing/wh ... 14055.html
Bron 2 [Bunnzilla]: https://www.home-barista.com/grinders/b ... 29635.html
Bunzilla. 110v in de US.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Pti » di 31 jul 2018, 18:37

Allemaal niet echt stil, omdat daar commercieel gezien geen vraag naar is. De maaltijd is wel korter door de snelheid, en dat drukt de geluidsoverlast.

Voor een écht stil alternatief zul je toch meer de consumenten (prosumer) kant op moeten denken. Maar het feitelijke schrapen of vermalen van de bonen zal altijd geluid meebrengen want dat is iets mechanisch.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Erik82 » di 31 jul 2018, 19:07

Probleem met de consumentenkant is dat er geen van bestaat die goed genoeg is voor het serieuze werk qua slow koffie. Bonen malen maakt gewoon lawaai of het nou elektrisch is of met een handmaler.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Stille filterkoffie maler

Berichtdoor Fisherman » di 31 jul 2018, 19:18

Probleem met de consumentenkant is dat er geen van bestaat die goed genoeg is voor het serieuze werk qua slow koffie. Bonen malen maakt gewoon lawaai of het nou elektrisch is of met een handmaler.
Dat is inderdaad de pay-off waar ik ook mee stoei. Voor zover mijn onderzoek op het web reikt op dit moment, is een handmaler/bulk-grinder de beste optie. De rest (Vario etc.) is acceptabel maar niet de beste keus voor het geld.

Waarom maakt bijvoorbeeld SSP geen filter specific schijven voor de SJ, vraag ik me dan af :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron