Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor Fisherman » di 31 jul 2018, 13:12

Ha beste leden van het forum,

Er is ooit een tijd geweest waarin ik dacht dat de aanschaf van een Hario Skerton een goed idee zou zijn. Ja, er is een grote wereldwijde community van gebruikers, en zoals altijd zijn de meningen sterk verdeeld. Wat mij trok aan dit model is de verscheidenheid aan modificaties die je kan uitvoeren (eerste signaal dat ik dit product niet had moeten kopen), en ik houd er wel van om iets te verbeteren. Ik wil jullie graag meenemen in de modificaties die ik heb uitgevoerd aan mijn Skerton, het is aan jullie om te besluiten of je het de moeite/tijd/geld waard vindt. Ik zal wel her-en-der mijn mening geven, zie dit dan niet (per sé) als de waarheid.
Skerton.jpg
Mijn Skerton
Het grootste probleem bij de Skerton is de horizontale en verticale vrijheid die de as heeft in het product. Tijdens het malen op grovere standen willen de stenen heen-en-weer (horizontaal) en op-en-neer (verticaal) bewegen, wat niet ten goede komt van de kwaliteit van het maalsel.

1. Horizontale speling; om de horizontale speling van de Skerton in te perken, is het mogelijk om een extra "lager" onderin het product aan te brengen. Dit kan je zelf maken, of aanschaffen bij Blue Horse Products (amazon) of Orphan Espresso. Ik heb zelf die van BHP gekocht. Zie eerste afbeelding voor de ring, tweede afbeelding zoals gemonteerd op (mijn) Skerton.

Ring skerton mod.jpg
Ring van BHP
(15.16 KiB) Nog niet gedownload
OE Ring.jpg
Ring van BHP
Na het installeren van de ring zul je merken dat de horizontale speling drastisch is verminderd, maar niet is weggenomen. De as heeft nog een klein beetje speling. Mijns inziens zou deze speling kunnen worden gecompenseerd door bijvoorbeeld gebruik te maken van kogellagers. Misschien iets voor een later project. Resultaat is wel dat de Skerton (iets) beter presteert voor filter.

2. Verticale speling; door de bouw van de Skerton (veel plastic, veel schroefdraad) zal je vroeg of laat in meer of mindere mate te maken krijgen met verticale speling, vooral in de grovere quadranten. Mijn inspiratie voor dit project komt van de Comandante Mk3, die gebruik maakt van een veer om van de maler een wat "strakker" geheel te maken.
Comandante.jpg
Zie de veer bij #2
Een deel van de community lost dit probleem van de Skerton op door ijzerdraad om de as te wikkelen. Ik wilde dit wat rigoureuzer aanpakken met behulp van drukveren (van die sterke), die je bij de betere ijzerhandel kan kopen. Na wat passen en meten (hij moet op maat komen gezien de eerdere modificatie) ben ik op het volgende gearriveerd (zie afbeelding).
Spring Mod.jpg
Drukveer op Skerton
Het idee van de drukveer is dat hij de maalsteen naar beneden drukt zodat deze bij grovere malingen niet de neiging krijgt om op en neer te deinzen. Momenteel ben ik nog aan het kijken wat ik hiervan vind. Waar ik wel verslag over kan doen is het feit dat het geheel stabieler aanvoelt met deze aanpassing, en de vertical speling bij het draaien van de molen niet meer aanwezig lijkt te zijn (op het blote oog).

3. Huidige eindstation Skerton; de horizontale en verticale speling lijkt (sterk) verminderd te zijn, het geheel voelt steviger aan en de maling is gelijkmatiger. Analyse van de Skerton tijdens gebruik heeft echter aangetoond dat de bovenste en onderste steen niet goed uitgelijnd zijn. Hier dient zich dan ook het volgende probleem aan; ongelijke maling omdat de ruimte tussen de stenen niet overal gelijk is. Volgende project wordt dus het uitlijnen van de stenen, wat een probleem gaat vormen omdat de onderste steen slecht los komt. Op de eerstvolgende afbeelding valt te zien dat de moer verzonken is in de steen; hiervoor is vermoedelijk speciaal gereedschap gebruikt.

Of al deze tijd/moeite/geld het waard is om een betere molen na te jagen? Ik weet het écht niet. De Skerton is een goedkoop molentje, en de mods zijn niet al te duur. In potentie is de Skerton (denk ik) best goed, maar het design werkt deze potentie tegen. Héél misschien dat je met deze mods voor een leuke prijs relatief goede koffie kan zetten. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat zulke projecten veel inzicht geven in de werking van handmolens, en gewoon erg leuk zijn om te doen!

Op dit moment is mijn koopadvies voor de Skerton negatief. Ga liever voor een goed tweedehandsje. Als je er al een hebt; ga er dan gerust eens mee aan de gang, slechter kan het er niet van worden!

Disclaimer: Ik heb een focus uitsluitend op alternatieve wijzen van koffie zetten (filter, aeropress, french etc.), ik kan niet meepraten over de prestaties van de Skerton voor espresso. Tevens is bovenstaande naar mijn (beperkte) inzichten beschreven en zeker niet wetenschappelijk onderbouwd.

Proost!
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor Fisherman » di 31 jul 2018, 13:14

Moer steen.jpg
Slecht te bereiken moer
Ik vermoed dat calibratie van de maalstenen zal gaan leiden tot sterk betere resultaten van de Skerton. Eerst eens nadenken over het maken van een tool om die moet los te krijgen. Iemand ideeën?
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor HanR » di 31 jul 2018, 15:21

Leuk verhaal!

Ik denk dat het met een Visegrip punttang wel lukt.
Ik heb zelf een andere uitvoering Hario handmaler, dus kan ik het niet voor je testen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor bobbee » di 31 jul 2018, 16:08

Altijd leuk om ervaringen te delen. Bedankt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor Pti » di 31 jul 2018, 17:22

Pijpsleutel of 1/8 dop (van de rommelmarkt) iets dunner maken met slijptol.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor HanR » di 31 jul 2018, 17:39

Ik hoop het.
Bij mij past pijpsleutel, maar op de foto van TS ziet het er wel erg krap uit.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor Fisherman » di 31 jul 2018, 17:48

Ik heb de pijpsleutel en dop inderdaad een kans gegeven, maar geen resultaat. Het lijkt een 10mm moer, de totale ruimte komt op netto 13mm in zijn geheel. Een dop afdraaien is een goede optie, ben eerst bezig met een andere mogelijkheid, zal ik later even vermoedens vergezeld van foto's over posten.

Hartelijk dank voor de terugkoppeling!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor Fisherman » di 31 jul 2018, 19:33

..ben eerst bezig met een andere mogelijkheid, zal ik later even vermoedens vergezeld van foto's over posten...
Ik heb laatst bij een product van de plaatselijke Zweed onderstaand gereedschap mogen ontvangen, dat twaalf vlakken telt en daardoor mooi kan worden afgerond. De tool is mooi vlak, en steekt netjes uit waardoor hij in bovenstaande "kloof" zou moeten kunnen passen. Wellicht dat zij nog een 10mm exemplaar hebben. Anders inscannen en 3d print van maken? Wellicht wat duur voor dit project, maar er zou een markt voor kunnen zijn.
Ikea tool.jpg
Zweeds gereedschap(je)
Nu vraag ik mij, af; haalbaar of niet?
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor Fisherman » di 30 okt 2018, 09:20

Project inmiddels gestopt.

Ik Aeropress alleen nog maar, voor dat doel is de Vario met stalen schijven ruim voldoende gebleken.

De Skerton is inmiddels verdoemd tot het "weekendjes weg hoekje". En dan presteert hij amper voldoende voor de caffetière. Het zou een goede pepermolen zijn, maar daarmee is het ook gezegd.

Mocht je voornemens zijn nog meer geld uit te geven om de Skerton te modificeren, dan is het mijn persoonlijke advies om je centen lekker in je zak te houden en iets anders te kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hario Skerton stabilisatie-projectje(s)

Berichtdoor fransg » di 30 okt 2018, 12:22

Goed dat je het nawoord erbij publiceert! Scheelt anderen weer veel gedoe.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten

cron