Passende bonenmaler

Jeff Green
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 12:38

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Jeff Green » do 13 sep 2018, 17:22

Elke maler geeft warmteproductie en kleinere schijven meer dan grotere schijven. Een Sette met zijn kleine conische schijven zal meer warmteproductie geven dan een MK K30 met zijn grote platte schijven. Voor thuisgebruik is dit echter totaal geen issue. Er zijn veel belangrijkere kenmerken waarop je je keuze moet baseren. De vraag is meer of je van lichte of donkere branding houdt en of je dus een meer unimodale of bimodale verdeling van je maalsel wilt hebben.

Op dit moment heb je je keuze gebaseerd op verkeerde uitgangspunten. Wat zijn je wensen en wat wordt het gebruik? Laten we daar eens mee beginnen. Als bezitter van een GS3 neem ik aan dat je wel wat kennis hebt over koffie.

Ik hou van lichte maar ook van donkere branding, maar lichte branding heeft absoluut de voorkeur.

Het gebruik is hobbymatig maar ook voor kantoor (kantoor aan huis) we hadden een expobar brewtus en zijn gewisseld naar een Jura Z8 maar na een krappe anderhalf jaar kwamen we hier echt op terug, espresso uit de Jura Z8 is zeker niet slecht maar het is ook geen hoogstandje.


We hebben unaniem besloten dat er nu een mooie machine moet komen waar iedereen ook bereidt is om hier wat tijd in te steken (met de bereiding).

En koffie is echt hobby geworden alle zetmethoden komen voorbij chemex, hario, cold brew, espresso, cold brew met koolzuur, etc.


Alleen we zitten erg met de maler want deze moet echt van topkwaliteit zijn, of minstens evenredig aan de GS3.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Marcje » do 13 sep 2018, 17:32

Potdullekes, wat een mooi probleem om te hebben!
dus...

Jeff Green
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 12:38

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Jeff Green » do 13 sep 2018, 18:28

Potdullekes, wat een mooi probleem om te hebben!
Waar!

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Erik82 » do 13 sep 2018, 22:04

Dan wil je dus een maler met platte schijven en liefst rond de 600-800rpm max. Voor lichte brandingen is de smaak dan vele malen beter dan met conische schijven. In dat geval zou ik ook de Etzmax links laten liggen en naar iets van een Terranova EK43S of Mythos gaan kijken. Eventueel de Eureka Atom Speciality 75 (heeft ook Mythos schijven). Ik drink zelf alleen maar lichte brandingen en heb ruime ervaring met de beter platte en conische schijven. Je wilt dan waarschijnlijk ook de GS3 MP en niet de AV. Voor lichte brandingen zijn lange pre-infusies een must en juist daar wil je de MP voor hebben.

Als je van singledosen houdt ga je richting de Kafatek Monolith flat of MAX, LWW EG-1 of iets dergelijks. Mocht je een keer uitgebreider advies willen ben je van harte welkom.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Pti » do 13 sep 2018, 23:02

Heb je een gs3 wel eens van binnen gezien? Ik hoef er geeneen hoor :mrgreen: MP lijkt me alleen leuk met strada mod en zelfs dan is het een beetje gissen.
Flow- en pressureprofiling moet realtime anders heb je er maar weinig aan.

Wat betreft maler, vlakke schijven sowieso, maar erg lastig een maler te vinden die geen grote concessie doet op filtergebied in een maatschappelijk geaccepteerde prijsklasse...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor bvds » vr 14 sep 2018, 08:51

Eens met Pti. Zo'n GS3 is geen makkelijk machientje om te servicen. Reken op flinke onderhoudskosten.

Ik zou voor thuis naar de eerder genoemde Bianca neigen. Preinfusie is met die machine goed te regelen en de druk en flow kun je manueel bijsturen. Ook een stuk goedkoper en eenvoudiger gebouwd. Dat vind ik een voordeel! Op de door Erik82 aangehaalde Vesuvius kun je drukprofielen programmeren, hetgeen helpt met het reproduceren.

En anders een mooie lever kopen! De Londinium van Frans laat weinig te wensen over. Door de enkele veer relatief licht qua bediening.

600-800 euro voor de maler is krap. Nieuw komt dan de Eureka Atom 60E in beeld die aardig met light roast overweg kan. Voor 1000 euro is de Atom 75E TiN de beste koop. Een andere mogelijkheid die ik nog kan bedenken is de aanschaf van een Mazzer Super Jolly en daar SSP schijven in doen. Dan ga je richting de performance van een Mahlkonig K30. In een Mazzer mini kan het ook maar daarbij hebben de motor en condensator het wel zwaar te verduren. Voor light roast zou ik de Atom 75E met het Mythos profiel verkiezen boven een K30.

Keuzes.

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Erik82 » vr 14 sep 2018, 10:14

Budget van TS is volgens mij rekbaar en gaat uit van 2000 euro dus daar is wel wat leuks voor te krijgen. Ik heb zelf een maler waarbij ik continu wissel tussen espresso en filter maar dan moet het budget inderdaad wel aardig omhoog richting de 3500-4000 euro. Ik heb TS aangeboden een keer te komen buurten en zo te zien gaat dat gebeuren.

Zie hier trouwens een heel leuk alternatief voor de GS3 https://www.bellabarista.co.uk/brands/r ... chine.html. Aanzienlijk beter dan de Vesuvius of de Bianca en goedkoper dan de GS3 met ook een verzadigde groep.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor Pti » vr 14 sep 2018, 10:39

Het enige nadeel van zo'n heel nieuw ontwerp is dan weer te betrouwbaarheid, als het uberhaupt werkt.
Dat heb je niet met machines die uit bestaande "tried&tested" onderdelen bestaan....

Maar die are-nine-one is zeker indrukwekkend, maar het prijskaartje iets minder :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pti op vr 14 sep 2018, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor bvds » vr 14 sep 2018, 10:40

Leuk alternatief Erik!

Weet niet hoe rekbaar zijn budget is ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Passende bonenmaler

Berichtdoor fransg » vr 14 sep 2018, 11:48

Je wilt dan waarschijnlijk ook de GS3 MP en niet de AV.
Gabór heeft een MP gekoppeld aan z'n high tech drukprofielmeter en ook bij de MP gutst de druk heel hard omhoog. De vriendelijke pre-infusie, als men die zoekt, vindt men niet met de GS/3.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron