Eureka atom

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Eureka atom

Berichtdoor Marcje » ma 01 okt 2018, 17:44


Ik heb van Erik 82 begrepen dat bij directmalers de retentie hoger is dan 3 gram.Ga eens uit van 6 gram.Ouwe zooi.Zet eens een espresso puur van doe ouwe zooi.Niet te drinken.En dan zou op een zeef van 16 gram 30% van dat spul niet te proeven zijn?

Dasn nog het aspect van die ouwe koffie die misschien weken tussen de maalschijven zit.Waarvan wel eens wat kan afbreken en in de zeef kan komen.Wil je toch niet.

Maar al eens blind getest? Proef je het ook?
Ik niet echt namelijk...
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Eureka atom

Berichtdoor cremalover » ma 01 okt 2018, 17:55


Ik heb van Erik 82 begrepen dat bij directmalers de retentie hoger is dan 3 gram.Ga eens uit van 6 gram.Ouwe zooi.Zet eens een espresso puur van doe ouwe zooi.Niet te drinken.En dan zou op een zeef van 16 gram 30% van dat spul niet te proeven zijn?

Dasn nog het aspect van die ouwe koffie die misschien weken tussen de maalschijven zit.Waarvan wel eens wat kan afbreken en in de zeef kan komen.Wil je toch niet.

Maar al eens blind getest? Proef je het ook?
Ik niet echt namelijk...
Maal eens koffie om 8 uur in de avond.Laten staan en dan in de morgen een espresso ervan maken.Als je dat niet proeft moet je alles verkopen en een Senseo kopen.
Hoe lager het gehalte aan voorgemalen zooi hoe minder duidelijk je het proeft natuurlijk.Ik pretendeer niet dat ik 2 of 3 gram op een zeef van 19 proef.Bij 6 of 7 is dat al anders.

Wat ik bijvoorbeeld niet echt proef is verschil tussen een 65 mm vlak en 83 mm vlak.Terwijl er hordes zijn die beweren dat ze dat nou weer wel proeven.Maar als je dat wel proeft maak je mij niet wijs dat je een shot met 30% retentie niet proeft.

Retentie moet je zoveel mogelijk zien te vermijden.Wat dat betreft begrijp ik de keuze van Erik82 mbt zijn maler.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka atom

Berichtdoor bvds » ma 01 okt 2018, 18:26

Ik ga eerdaags de Niche Zero testen. Eens kijken hoeveel zero retentie is ;)

Kom op mannen, de meeste GOD's zijn thuis prima bruikbaar. Ook al hebben ze een gram of 6 retentie. Grote conische malers is een ander verhaal. Als je gewoon een gram of 3 purged verspil je weinig koffie en is je aandeel oud hartstikke klein. Wat is nu zeg 3 gram op een single van 15 gram...20%...

Toevallig doen de Olympus en vermoedelijk Atom het heel goed qua retentie. Helemaal fijn. En hoeveel het echt is? Niemand die het weet.

Wil je echt niks dan moet je gaan voor iets als de EtzMAX of een Monolith. Of goedkoper de Niche.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka atom

Berichtdoor bobbee » ma 01 okt 2018, 18:38

Of de olympus of welke maler dan ook met mijn blaasbalgje!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Eureka atom

Berichtdoor Marcje » ma 01 okt 2018, 19:08


Maal eens koffie om 8 uur in de avond.Laten staan en dan in de morgen een espresso ervan maken.Als je dat niet proeft moet je alles verkopen en een Senseo kopen.

Helemaal mee eens, maar ik bedoelde eigenlijk een representatieve test, dus het eerste bakje 's ochtends (met een paar gram oud maalsel) vs het tweede bakje (met alleen vers maalsel). En dan geloof ik ook best dat je een verschil kunt proeven, maar voor mij is dat met de huidige koffie/maler acceptabel om te consumeren, of ik geef het aan m'n vrouw met een hartje erin!
Maar ieder z'n ding hė.
dus...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka atom

Berichtdoor Pti » ma 01 okt 2018, 19:21

Zo doe ik dat ook, die eerste espresso gaat in een cappuccino voor het bestuur. :lol:

Waar retentie wel vervelend is is bij maal graad verstellingen

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka atom

Berichtdoor Pti » wo 03 okt 2018, 09:43

IMG_20181003_092914.jpg
Nieuwe, brandschone Atom 75E TiN
IMG_20181003_092952.jpg
30 gram bonen erin
IMG_20181003_093410.jpg
25,4 eruit, na 1 minuut malen kwamen er nog
wat kleine prutjes uit. Je hoort de schoepen in de maalkamer duidelijk langs de opening van de chute komen. Conclusie:
-Absolute retentie <5gram bij lege hopper.
-Maalkamer en schuine chute lopen mooi schoon.
IMG_20181003_093536.jpg
Met absolute retentie redelijk gevult wederom 30 erin 29,9 eruit.
Conclusie: Arnoud is erg blij met zijn nieuwe koffiemolen :mrgreen:

Wat ik nu nog wil doen is eerst hele licht gebrande en daarna heel donkere koffie erin gooien. Om te zien hoeveel van de eerst gemalen koffie er mee komt met het tweede portie. Maar dit is een visuele test die niet te meten is.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Eureka atom

Berichtdoor Marcje » wo 03 okt 2018, 09:54

Nice! Ga ik over een paar weken ook even testen ;-)
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Eureka atom

Berichtdoor cremalover » wo 03 okt 2018, 11:08

Besteld

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Eureka atom

Berichtdoor cremalover » wo 03 okt 2018, 11:08

Super.Het is een gedrocht om te zien.Lijkt op iets uit de eerste Star Wars film.Moet je vooral niet naast die mooie Faema zetten.
President aan andere kant doet ook watertanden.
Maar ga er wel een bestellen denk ik.

Voor de volledigheid:Met hoppert 44 cm hoog?
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 03 okt 2018, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten

cron