Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor Ricking08 » di 16 okt 2018, 11:29

Via deze korte post wil ik jullie graag allemaal bedanken voor de maler tips die jullie jaren terug gegeven hebben...maar waar ik niks mee had gedaan .
Toen ik hier om advies kwam vragen liep ik tegen een muur op van comments die totale onzin leken. Waarom een paar honderd euro uitgeven aan een maler? Waarom is een maler van 200 euro niet gewoon goed genoeg? Die kleine nuances proef je toch niet doordat je een dure maler hebt? Ik doe lekker wat ik zelf wil...

Als ik toen wist wat ik nu weet dan had ik jullie advies blind aangenomen en mijzelf een hoop geld bespaard...en heel veel meer lekkerdere koffie gedronken. Dus bij deze een mea culpa en (een beetje laat) enorm bedankt voor de tips die jullie mij toen gegeven hebben!

Mijn tip aan nieuwe leden die hier advies vragen over malers: Doe er je voordeel mee.
Je kan natuurlijk geen geld uitgeven wat je niet hebt en dat begrijpen deze leden ook echt wel. Je bent hier echter op een forum met mensen die echt van koffie houden, en dan bedoel ik het product koffie. Deze leden willen het beste uit de koffie halen en op dat niveau krijg je dan ook advies. De comments met de strekking "Dat is een aardige maler maar...je kan beter dit of dat kopen" zijn dus niet snobbistisch bedoeld maar berusten op ervaring en kennis.

Genoeg veren in het achterwerk van de leden hier! Nogmaals bedankt en tot ziens!
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor bobbee » di 16 okt 2018, 11:45

Leuk. En goed dat je dit post, hier zullen vast zoekende mensen wat aan hebben.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor Marcje » di 16 okt 2018, 12:25

Sportief dat je dit post.
Uit nieuwsgiergheid; welke maler was geen succes, en waarom?
dus...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor Erik82 » di 16 okt 2018, 12:36

Bedankt voor deze post! Erg leuk om te lezen.

Daar waar mensen er meestal geen moeite mee hebben om veel geld aan een machine uit te geven wordt de maler vaak als minder belangrijk gezien (terwijl die juist vele malen belangrijker is dan de machine). Deze fout wordt inderdaad veelvuldig gemaakt en uiteindelijk kost het je veel frustratie omdat het zetten van een goede espresso niet wil lukken met maalsel wat niet goed is. Als je puck eenmaal goed is is de machine van klein belang om er toch iets degelijks/goeds uit te halen.

Ook ik ben wel benieuwd welke weg je uiteindelijk bewandeld hebt om tot het juiste resultaat te komen. Ook om toekomstige leden met dezelfde gedachte het belang van de maler in te laten zien.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor Capulus » di 16 okt 2018, 12:44

Bedankt voor deze post! Erg leuk om te lezen.

Daar waar mensen er meestal geen moeite mee hebben om veel geld aan een machine uit te geven wordt de maler vaak als minder belangrijk gezien (terwijl die juist vele malen belangrijker is dan de machine). Deze fout wordt inderdaad veelvuldig gemaakt en uiteindelijk kost het je veel frustratie omdat het zetten van een goede espresso niet wil lukken met maalsel wat niet goed is. Als je puck eenmaal goed is is de machine van klein belang om er toch iets degelijks/goeds uit te halen.

Ook ik ben wel benieuwd welke weg je uiteindelijk bewandeld hebt om tot het juiste resultaat te komen. Ook om toekomstige leden met dezelfde gedachte het belang van de maler in te laten zien.
Helemaal eens. Soms is echter enkel goed advies niet voldoende om tot een 'grote' uitgave te komen. Althans groter dan je aanvankelijk begroot had. Dan begin je simpel, waarna je vermoedelijk snel beter wil en je budget moet oprekken. Ook een optie. Zoals Erik terecht omschrijft is dit echter niet de meest efficiënte keus.

Verder zijn er de afgelopen tijd een hoop goede (betaalbare) malers hier op het forum in de aanbieding. Pak je kans zou in zeggen...
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor Ricking08 » di 16 okt 2018, 12:55

Sportief dat je dit post.
Uit nieuwsgiergheid; welke maler was geen succes, en waarom?
Mijn eerste aankoop was een Demoka 203, traploos en goedkoop. Ik had zojuist mijn geld uitgegeven aan een espressomachine en had eigenlijk geen budget meer over voor een maler. Toen ik jullie comments las dacht ik: ja, het kan altijd beter...ik koop een BMW maar een audi was toch beter geweest. Heb je de Audi gekocht? Als je iets door had gespaard kon je een Porsche Panamera kopen...
Alhoewel deze maler een leuk beginnertje was kwam ik er al snel achter dat er heel veel koffie was die hij niet fijn genoeg kon malen, erg klonterde en enorm veel sprudge had. En het kwam ook totaal niet in de buurt van de espresso die ik kreeg bij de specialty koffiezaken. op zoek naar een nieuwe maler...maar ik zou toch zeker geen 700 a 800 euro uitgeven aan een maler! 200,- a 300,- euro max voor een 2e hands maler op MP.

Toen een Compak K3 Touch met redelijk nieuwe schijven voor 175,-. Deze maler was een stap omhoog in maalschijven en gaf beduidend minder sprudge. Ook de maalgraad was een verademing. Opeens kreeg ik smaken te pakken die ik daarvoor nooit in koffie kon vinden. Waar ik normaal gesproken mijn Tiamo handmaler voor drip koffie gebruikte, kon ik nu opeens mijn vaste maler gebruiken met ongeveer hetzelfde resultaat. Wat een verademing! Toch bleken er bonen te zijn waar ik geen mooie espresso uit kon halen en dat lag niet aan mijn machine na een grondige check up bij de reparateur. Enorme retentie en wat een hels kabaal maakt dat ding zeg!

Ik ben nu in het bezit van een Fiorenzato F64 EVO. Wat een machine! De aroma's die na het grinden uit je koffie komen, de smaken die nog genuanceerder zijn, vrijwel geen klontjes en geen sprudge. Ik kwam er achter dat de argumenten over maalschijven, wattage van de motor etc allemaal waar zijn. Smaken en aromas speel je vrij met een goede maler, maar daar kom je pas achter als je het ervaart.
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,

Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor pichichi » di 16 okt 2018, 12:59

Prachtig dit!!

@bobbee: doe ff een punaise/sticky hierop ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor bobbee » di 16 okt 2018, 13:29

Sportief dat je dit post.
Uit nieuwsgiergheid; welke maler was geen succes, en waarom?
Mijn eerste aankoop was een Demoka 203, traploos en goedkoop. Ik had zojuist mijn geld uitgegeven aan een espressomachine en had eigenlijk geen budget meer over voor een maler. Toen ik jullie comments las dacht ik: ja, het kan altijd beter...ik koop een BMW maar een audi was toch beter geweest. Heb je de Audi gekocht? Als je iets door had gespaard kon je een Porsche Panamera kopen...
Alhoewel deze maler een leuk beginnertje was kwam ik er al snel achter dat er heel veel koffie was die hij niet fijn genoeg kon malen, erg klonterde en enorm veel sprudge had. En het kwam ook totaal niet in de buurt van de espresso die ik kreeg bij de specialty koffiezaken. op zoek naar een nieuwe maler...maar ik zou toch zeker geen 700 a 800 euro uitgeven aan een maler! 200,- a 300,- euro max voor een 2e hands maler op MP.

Toen een Compak K3 Touch met redelijk nieuwe schijven voor 175,-. Deze maler was een stap omhoog in maalschijven en gaf beduidend minder sprudge. Ook de maalgraad was een verademing. Opeens kreeg ik smaken te pakken die ik daarvoor nooit in koffie kon vinden. Waar ik normaal gesproken mijn Tiamo handmaler voor drip koffie gebruikte, kon ik nu opeens mijn vaste maler gebruiken met ongeveer hetzelfde resultaat. Wat een verademing! Toch bleken er bonen te zijn waar ik geen mooie espresso uit kon halen en dat lag niet aan mijn machine na een grondige check up bij de reparateur. Enorme retentie en wat een hels kabaal maakt dat ding zeg!

Ik ben nu in het bezit van een Fiorenzato F64 EVO. Wat een machine! De aroma's die na het grinden uit je koffie komen, de smaken die nog genuanceerder zijn, vrijwel geen klontjes en geen sprudge. Ik kwam er achter dat de argumenten over maalschijven, wattage van de motor etc allemaal waar zijn. Smaken en aromas speel je vrij met een goede maler, maar daar kom je pas achter als je het ervaart.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

nardus
Berichten: 29
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 10:36

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor nardus » di 29 jan 2019, 08:09

Idd, ik heb nu sinds een week een LSM 97 84mm, man,man. Die had ik gelijk moeten kopen. Wat een gedoe al die jaren.
VBM Domobar LSM 97/i

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Advies nodig over malers? Ik ben erachter gekomen dat deze leden echt geen onzin verkopen.

Berichtdoor Dirk Jan » vr 01 feb 2019, 16:54

Erg leuk en helemaal waar! Ik heb nog wat te ontdekken ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron