MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Shaftoe
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 14:35
Locatie: Drachten

MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Shaftoe » wo 16 feb 2011, 08:51

Kenners,

Ik heb nu een paar maanden een Macap mc4 stepless maler. Ik heb op de ring met een pen aangegeven waar ongeveer het espresso punt zit.
Nu wil ik ook gaan malen voor filterkoffie. Ik heb al als tip gekregen om 270 graden verder te gaan zitten, maar dat ging wel over een andere maler (Faema MC) en die heeft ook een andere diameter qua maalstenen (Macap 58mm vs. Faema 68mm) en die zijn bovendien conisch.

Hebben jullie ook ideeën over hoe ik de Macap in de range van een filterkoffie krijg?
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Bert K » wo 16 feb 2011, 09:14

Gewoon die tip uitproberen. Kijken hoe het smaakt, en van daaruit verder werken. Het is op afstand toch niet te zeggen, het hangt vooral ook af van de bonen.
Veel testen, ik hoop dat je van koffie houdt. :)
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor cremalover » wo 16 feb 2011, 11:36

Pak koffie kopen en dan zie je ongeveer wat de maling voor filterkoffie is.
Voor filterkoffie is de maling minder kritisch als bij espresso.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Spironski » wo 16 feb 2011, 11:45

Ik zou inderdaad gewoon iets proberen en dan eerst met je vingers voelen hoe grof/fijn het maalsel is. Al doende kom je dan wel tot iets.

Realiseer je wel dat de Macap een espressomaler is hè? Hij zal zo zijn gemaakt dat er kleinere èn grotere deeltjes ontstaan van een vrij specifieke grootte. Voor espresso krijg je dan een compacte puck waar het water moeilijker door heen gaat. Die kleine deeltjes kunnen echter zo klein zijn dat ze door het papieren koffiefilter heen gaan (of het verstoppen). Als je de maler dan grover zet om dat te voorkomen kunnen de grote deeltjes weer te groot worden voor een optimale extractie (maar een goedkoop malertje met mesjes is nu ook weer niet optimaal nietwaar?).

Verder moet je de maler niet fijner afstellen (als er boontjes in zitten) zonder dat deze draait. Dat betekent dat je bij het weer afstellen voor espresso wel wat koffie verprutst.

Edit: tekst beetje aangepast.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Shaftoe
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 14:35
Locatie: Drachten

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Shaftoe » wo 16 feb 2011, 12:47

Man...er zijn dus ook speciale filter malers? :o Ik krijg dat er bij mijn vrouw nooit door...NOG een maler kopen :lol: . Ik zal het dus met de Macap moeten doen. Nu maar hopen dat ik geen maalsel krijg dat dat swissgold doet verstoppen door die fijne deeltjes (met als gevolg overextractie neem ik aan).

Dat afstellen tijdens draaien wist ik gelukkig, maar ik maal per keer, dus veel koffie zal het me niet kosten. Heb zo'n gitaar-snaar-winder gekocht voor een habbekrats. Schiet lekker op als je van espresso naar filter wil schakelen.
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Bert K » wo 16 feb 2011, 14:37

Hm, dat verhaal van Spironsky heb ik twijfel bij. Als je gewoon je maler wat grover zet, ben je idd verlost van de kleine deeltjes, dat is juist de bedoeling. Te grof lijkt me geen probleem, gewoon de maler niet te grof zetten.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Spironski » wo 16 feb 2011, 14:54

Nee, daarom schreef ik al dat zo'n simpel messen-malertje nu ook niet optimaal was. Maar hoewel ik niet weet of er wel speciale filter-malers bestaan, bestaan er wel speciale espresso malers (met die twee verschillende deeltjes-groottes), waarvan de MC4 er één is (heb tekst aangepast).

Ikzelf heb in het verleden ook wel geëxperimenteerd met mijn espresso maler en andere zet methodes, maar dat beviel me niet. Filter raakte snel verstopt door de kleine deeltjes, maar vooral doordruk pot was een ramp! :lol: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Nauti » do 17 feb 2011, 08:38

Hm, dat verhaal van Spironsky heb ik twijfel bij. Als je gewoon je maler wat grover zet, ben je idd verlost van de kleine deeltjes, dat is juist de bedoeling. Te grof lijkt me geen probleem, gewoon de maler niet te grof zetten.
Nee hoor, verhaal van spir klopt. Een espresso maler maalt niet uni-modaal. Bij grovere settings zullen er nog redelijk wat fines aanwezig zijn.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Shaftoe
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 14:35
Locatie: Drachten

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Shaftoe » do 17 feb 2011, 10:22

@Nauti en Spironski:
Hoe doen jullie dat dan met malen voor de filter zetwijze?
Of drinken jullie alleen espresso-based koffie?
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: MacapMC4 instellen voor filterkoffie

Berichtdoor Nauti » do 17 feb 2011, 10:42

Pas op, het wilt niet zeggen dat je geen prima :D filter koffie kan zetten met je macap! Doe ik ook immers
:)
Ik heb zelf ook nooit de smaak test zelf gedaan, ik vind mijn macap prima.
Is de 6th wave aan het voorbereiden


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron