Gebruik Technivorm moccamaster

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Joep » wo 16 mar 2011, 16:37

Ik heb onlang van een forumlid een Technivorm moccamaster overgenomen.

Nu zet ik net mijn eerste koppen ermee, maar er valt me iets op.
Ik gebruik zo'n Swiss Gold filter, en vul het apparaat met 6 streepjes water en 6 schepjes versgemalen koffie.
Als ik dan het apparaat aanzet gooit die het water er zo rap door dat het hele filter vol water staat ('filterdragerstand' op vol open). Dat kan toch niet goed zijn? Immers, dan gaat het water ook bovenin door het filter, waar geen koffie zit, toch?

Zijn er meer forumleden met dit apparaat, en zo ja, hoe gebruiken jullie deze? Vanaf hoeveel koppen zetten jullie het schuifje van de 'filterdrager' op helemaal open ipv half open.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Hoenen
Berichten: 298
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 18:09

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Hoenen » wo 16 mar 2011, 17:46

Ik heb zelf een douwe egberts (rebadged TV). Ik zet zelf maar voor 4 koppen (2 mokken) maar hierbij zet ik altijd eerst de doorloop dicht, roer ik een beetje, en dan vol open. Last van te hoog rijzend water heb ik niet, ik zou je een grovere maling aanbevelen en kijken hoe dat gaat.

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Joep » wo 16 mar 2011, 18:03

Ja, grovere maling kan ik proberen ja.

Hier een filmpje, mooi man dat opkokende water. Je ziet dat t water blijft staan.
Op een gegeven moment stond t echt tot de rand.

Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Martijn » wo 16 mar 2011, 21:50

Heb je dat zelfde probleem wanneer je gewoon een papieren filter gebruikt? Ik heb het zelfde apparaat en heb dat probleem eigenlijk nooit gehad.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Joep » wo 16 mar 2011, 21:53

Geen idee, ik heb m net. zal eens kijken. Moet ik eerst van die filters kopen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Shaftoe
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 14:35
Locatie: Drachten

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Shaftoe » do 17 mar 2011, 12:27

Ik ken je probleem. Ik heb sinds kort ook een Swissgold filter. Bovendien heb ik mijn DE "geupgrade" door er een 1450 Watt technivorm verwarmingselement in te stoppen :oops: . Homemade Moccamaster zullen we maar zeggen.
Ik merk dat de waterdoorvoer snel(ler) gaat. Met het aanpassen van de maalgraad is het inderdaad op te lossen. Maar als ik 8 koppen wil zetten (1 liter water dus), dan merk ik dat ik hem halverwege even stop moet zetten om geen overstroming te krijgen...
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Joep » do 17 mar 2011, 12:35

Dat deed ik vandaag ook even. Heel makkelijk. Ik trek de kan gewoon even net van dat witte schakelaartje af zodat hij stopt met zetten. Zodra het niveau wat gezakt is zet ik hem er weer onder.
Dat ding is toch in no-time klaar met zetten, dus je kan er gerust bij blijven staan.

Echt een geweldig ding. Je komt 's ochtends beneden. Bonen in de maler en malen. Kan even voorverwarmen met warm kraanwater. Koffie in het filter, go. Binnen 10seconden begint hij te zetten. Smeer een boterham. Koffie klaar. Kan in de tas, boterham op de fiets. Met 5 minuten ben je weg. Super!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Spironski » do 17 mar 2011, 13:55

Al die stomme espresso apparaten ook die je eerst drie kwartier moet laten opwarmen, en na het koffie zetten weer schoon moet maken...!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Nauti » do 17 mar 2011, 14:16

Ik ken je probleem. Ik heb sinds kort ook een Swissgold filter. Bovendien heb ik mijn DE "geupgrade" door er een 1450 Watt technivorm verwarmingselement in te stoppen :oops: . Homemade Moccamaster zullen we maar zeggen.
Ik merk dat de waterdoorvoer snel(ler) gaat. Met het aanpassen van de maalgraad is het inderdaad op te lossen. Maar als ik 8 koppen wil zetten (1 liter water dus), dan merk ik dat ik hem halverwege even stop moet zetten om geen overstroming te krijgen...
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je met deze werkwijze een optimaal resultaat bereikt?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Shaftoe
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 14:35
Locatie: Drachten

Re: Gebruik Technivorm moccamaster

Berichtdoor Shaftoe » do 17 mar 2011, 14:35

Resultaat bij acht koppen was goed te doen hoor. Kwam laatst een keer voor toen ik het huis vol visite had. Bovendien gebruikte ik voor het gemak even die Perla Brasil snelfiltermaling van AH Excellent. Die was kennelijk zo fijn gemalen dat ie het Swissgold filter deed choken...Vergt dat je er even bij blijft.
Maar bij 4 koppen (0,5 liter) hoef je het zetten natuurlijk niet te onderbreken.
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron