jura ena 5

piet0101
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 18:00

jura ena 5

Berichtdoor piet0101 » zo 30 nov 2008, 18:09

Wij willen een koffiemachine gaan aanschaffen. Ikzelf hou van een espresse of koffie. Mijn vrouw houdt meer van een cappuchino of latte machiato, dus niet van dat sterke. Via internet terchtgekomen bij een jura ena 5, vooral vanwege het compacte. Maar hte compacte mag niet de doorslag geven smaak en gemak is ook belangrijk. Is dit inderdaad een geschikte machine voor ons tweeen of zijn er andere machines die meer geschikt voor ons zijn. Graag vernaam ik jullie reactie

Espressotopia

Re: jura ena 5

Berichtdoor Espressotopia » zo 30 nov 2008, 18:22

De Ena is wel en van de compactste machines op de markt, hij is vooral erg smal. De kwaliteit is prima, in de winkel waar ik werk hebben we in een jaar tijd nauwelijks garantiegevallen gehad. Bediening van de machine is wel wat omslachtiger dan de duurdere versies, omdat je alles met één knop moet regelen. Maar ik vind het een keurige machine voor z'n geld.
Zelf zou ik trouwens nooit voor een volautomaat kiezen. Ze zijn onderhoudsgevoeliger en bovenal kun je er niet je eigen gevoel in leggen. Voor de prijs van een Ena heb je ook een Rancilio Silvia met een leuke maler. Maar een handmatige opstelling is wel iets wat je moet willen. Al geldt dat ook voor een volautomaat...

Ga naar een goede speciaalzaak en laat je daar voorlichten. Sla de Mediamarkt, de It's en de Bijenkorf over, maar ga naar iemand met passie voor koffie. Dan is de kans dat je iets aangesmeerd krijgt stukken kleiner.

Gebruikersavatar
Bobplaza
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 nov 2008, 12:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: jura ena 5

Berichtdoor Bobplaza » ma 08 dec 2008, 17:53

Als je een compacte machine zoekt kan je ook kiezen voor een machine van Gaggia. Deze liggen in prijs wel iets hoger, maar kwalitatief zijn ze naar mijn idee beter, en ook in onderhoud zijn de machines van gaggia een stuk goedkoper.

Aangezien je vrouw van cappucino houd, kan je er ook voor kiezen een iets duurdere Jura automaat te nemen. Eentje met one touch cappucino is erg makkelijk en de bediening is bij de duurdere machines ook een stuk beter/makkelijker dan met een Jura ena 3/5

maar uiteindelijk komt de lekkerste koffie & espresso toch van een pistonmachine :D

Espressotopia

Re: jura ena 5

Berichtdoor Espressotopia » ma 08 dec 2008, 18:10

Ik bestrijd dat de volautomaten van Gaggia beter zijn dan die van Jura. Machines van Saeco en Gaggia komen uit dezelfde fabriek en hebben veel meer problemen dan Jura. De Ena is een prima machine voor z'n geld en deze schuimt de melk erg goed op. One Touch is ie niet, maar dan praat je over een flink hogere prijsklasse. Bij Jura vanaf 1290 in de vorm van de C9 One Touch. Dat is een machine die net op de markt is.
Als je interesse hebt in Jura zou ik altijd naar een geautoriseerde dealer gaan, die weten waar ze over praten. Bij een goede winkel kun je de verschillende machines in werking zien en de koffie proeven. Dan maak je een stuk beter afweging dan bij een online winkel.

Gebruikersavatar
Bobplaza
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 nov 2008, 12:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: jura ena 5

Berichtdoor Bobplaza » ma 08 dec 2008, 23:06

Dat je naar een geautoriseerde dealer moet gaan ben ik het zeker mee eens, maar of Jura echt van betere kwaliteit is weet ik niet. Ik heb deze machines zelf ook jaren verkocht, en er kwamen er heeel veel terug, ook procentueel gezien. Van kleine problemen tot grote problemen, zoals verstopt tot complete zeteenheid kapot na een maand. Het voordeel van machines zoals die van Gaggia is dat ze veel makkelijker in onderhoud zijn dankzij de uitneembare zeteenheid. One Touch hebben deze niet, maar wel een hoop variaties en allemaal oinder de 1000euro.

Keuze is natuurlijk altijd aan jezelf, en ieder zijn eigen machine. Maar ik heb zelf een Jura Z5 (o.a.) Inmiddels verkoop ik daarnaast machines van Gaggia. De reacties op de machines van gaggia zijn tot nu toe gewoon een stuk beter. Die van jura zijn allemaal strak vorm gegeven, maar van binnen zien de machines er grotendeels hetzelfde uit. Ik vind 't in dat geval erg zonde om zoveel geld neer te gaan tellen voor zo'n machine, terwijl je ook een goede machine hebt voor een stuk minder geld.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron