Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

AlecGold
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 okt 2008, 15:51

Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

Berichtdoor AlecGold » za 18 okt 2008, 16:20

Het is mijn eerste post hier, dus als eerste wil ik even melden dat ik het geweldig vind om een Nederlands koffieforum tegen te komen!

De reden dat ik een account heb geopend is om jullie te laten zien hoe mijn ECM Giotto er tegenwoordig uitziet.
Een half jaar geleden heb ik een ECM Giotto met La Pavoni Jolly (zonder doseerder) en een 30 liter horeca ontharder gekocht op marktplaats. Een hele goeie koop (vind ik), zeker nu bleek dat er vrijwel geen kalk in zat.
Ik weet/denk dat de machine ongeveer 7 jaar oud is, dus bij de aanschaf was ik er al van overtuigd dat ik m wel een beurt zou moeten laten geven. De importeur van ECM vroeg 225, wat ik erg veel vond en ik besloot het zelf te gaan doen. Dan moest het nog wel een maandje of twee wachten, want het is op mijn werk echt ongelofelijk druk. En vier weken, of langer, zonder mijn koffie? Dat kan niet.

Op een moment kwam ik echter Casa Barista tegen, en in Den Haag konden ze mijn machine voor € 75 servicen. Kijk, dat is nog eens een prijs! Het zou ongeveer een week duren.
Maar stiekem had ik nog een wens, om de vibratiepomp te vervangen door een mooie procon-pomp.
Eigenlijk verwachtte ik niet dat dit binnen de machine zou passen en een uitwendige pomp vond ik ook te veel worden. Dus ik had het plan al uit mijn hoofd gezet, maar kon het toch niet laten om het er even over te hebben, toen ik de machine weg bracht voor onderhoud.
Hij zou er naar kijken. Omdat mijn machine af fabriek al geschikt was gemaakt voor aansluiting op de waterleiding en dus geen tank/reservoir had, was er misschien wel wat mogelijk.

De volgende dag werd ik gebeld, en er was wel het een en ander mogelijk. De pomp en elektromotor pasten keurig en er hoefden maar weinig aanpassingen plaats te vinden. Al met al werd het een stuk duurder dan de € 75, maar veel minder dan ik had gevreesd.
Ik moet er eigenlijk nog even bij vertellen dat ik ook vaak laat op de avond/'s nachts nog graag een lekker bakje koffie drink en dat de vibratiepomp veel geluid maakt, meer dan mijn vrouw lief is iig.
Ik verwacht niet dat de koffie er beter van wordt, misschien dat de druk iets gelijkmatiger blijft.

Al met al heeft het krap anderhalve week geduurd. Wat heb ik mijn E61 kop gemist! En een Bialetti is wel koffie, maar niet echt mijn. De gebruikte pomp die Joep wilde inbouwen bleek heel langzaam wat te dreinen, er kwam achter een beetje vocht uit. Dus belde hij me op, legde het uit en gaf de optie het te laten zitten (waarschijnlijk zonder problemen) of om er een nieuwe pomp in te zetten. Ik heb voor het laatste gekozen, zelfs al kostte dat wat meer. Wat ik hiermee aan wil geven is dat er eerlijk en open gecommuniceerd wordt. Menig ander had er een klein beetje vet in gesmeerd en gedacht, dat loopt nog wel in, het zal wel goed komen en voor de gebruiker is dat vrijwel onmogelijk te controleren. Tenzij het mechanical seal het na een veertig, vijftig draai-uren toch begeeft. En dan is Leiden in last.
Maar goed, service is dus top, communicatie is perfect en vanochtend kon ik mijn wondertje ophalen.

Hij is werkelijk prachtig geworden. De koffie die er uitkomt is echt heel veel beter. Dat heeft voor een groot gedeelte met de service-beurt te maken, IMHO, maar ik heb stiekem ook het idee dat zo'n fraaie pomp er ook veel voor doet.

Onderstaand heb ik nog wat foto's. De pressostaat die op de foto's zit was een oude horeca-versie. Die is (kosteloos!!!) toch nog vervangen door een nieuw, modern klein model. Dat scheelt heel wat geluid, want de oude maakte stevige klikkende geluiden, van het type stalen deur dicht slaan, de nieuwe is vrijwel niet te horen.

Al met al ben ik helemaal trots op mijn "nieuwe" machine, zelfs al heb ik er niets voor hoeven doen en wilde ik dit graag even met jullie delen!
Ik heb geen aandelen in Casa Barista, dit was de eerste keer dat ik er was, maar ik ben er dik tevreden over!

Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 okt 2008, 00:24

Re: Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

Berichtdoor Ted » za 18 okt 2008, 22:29

Ziet er echt super uit !! Ik heb zelf ook een rotatie pomp (in keukenkastje :D Vibiemme domobar super ) Schijnt echt beter te werken.Mijn setje komt bij ESW vandaan Heb geen vergelijk ben gelijk zo begonnen maar géééén klachten. Gefeliciteerd met je upgrade 8-)

Greetz Ted

AlecGold
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 okt 2008, 15:51

Re: Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

Berichtdoor AlecGold » zo 19 okt 2008, 13:26

Dank je!

Ik wist niet dat ESW ook dit soort dingen deed. Het werkt ook echt beter, want ik heb geen overloop meer in mijn tray. De rotatiepomp is immers gewoon op druk afgesteld en dat is wat hij dan ook levert.
Daarnaast is het zoveel stiller dat ik dat alleen al een hele vooruitgang vind.
Je kunt het water nu in de E61 kop horen spuiten. Alleen dat al is geweldig om te horen.
En dan zie je heel langzaam een beetje zwart goud uit je portafilter komt druppen.
Hmmm. genieten. Alleen moet ik nog een andere nozzle zien te vinden, de huidige maakt geen micro-bubbels. Ook Joep lukte het niet. En ik maar denken dat het aan mij lag.
Dus ga ik van de week eens opzoek naar een originele nozzle, want nu zit er een op met twee van die gaatjes aan de zijkant, waardoor er een soort van turbo-effect moet ontstaan.
Dat is wel leuk en kan heel mooi schuim opleveren, maar daar heeft een Giotto toch niet voldoende boiler-volume voor.
Dus maar de originele vinden. Hopen dat Mivado die heeft.

Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 okt 2008, 00:24

Re: Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

Berichtdoor Ted » zo 26 okt 2008, 00:34

Bel ESW ff die hebben ze vast wel. http://www.esw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik heb ook nog zo'n turbo nippel. Als ik tijd heb gaat die er ook uit. Denk dat ik van de week ff naar Den Haag ga. :)

Greetz Ted

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

Berichtdoor Babybird » wo 24 dec 2008, 19:17

Staat die machine nu op Marktplaats aangeboden door Maarten van der Jagt?
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

AlecGold
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 okt 2008, 15:51

Re: Ombouw ECM Giotto mbv Procon pomp

Berichtdoor AlecGold » do 25 dec 2008, 00:47

Neeee, zeker niet, ik heb vanavond nog genoten van een geweldig bakje.
Die gaat er nog even niet uit als ik het kan helpen!
En deze pomp zit ook extern, niet intern zoals die van mij.
Dat is toch wel lekker, een interne pomp.

Groet,
Alex.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kraaijcheck en 28 gasten

cron