Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Erik82

Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Berichtdoor Erik82 » ma 21 dec 2015, 20:19

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van de Strietman CT1 nummer 14. Na een aantal machines gehad te hebben wist ik zeker dat ik alleen nog maar een hevel wilde. De Strega was een goede espressomachine maar een echte hevel geeft toch nog een zachtere smaak. Als espresso-only drinker zocht ik een machine die makkelijk was in onderhoud en een geweldige smaak kon geven. Daaruit kwam een tijd geleden het idee om een nieuwe Cremina te kopen. Op zich een hele mooie machine met geweldige smaak qua espresso maar door de toenmalige productieproblemen op een flop uitgelopen.

Na wat inspiratie door bobbee werd ik weer gewezen op de Strietman die ik al wel een tijd had gevolgd maar eigenlijk alweer vergeten was. De ES3 is erg mooi maar met een gipswand in de keuken was dat geen optie. Gelukkig had Wouter Strietman net de CT1 ontwikkeld en ben ik gaan proeven in zijn workshop in Eindhoven. Wouter is een zeer aangename en kundige man met ontzettend veel kennis opgedaan bij KvdW en bij het ontwikkelen van de ES-serie. Aangezien ik veel geluk had en Home-Barista net had afgezegd omdat ze het te druk hadden kwam de laatste machine vrij voor de verkoop en kon ik die nog net bemachtigen. Waar anderen maanden moesten wachten had ik het geluk hem al na 1,5 week op te mogen halen.

De afwerking van de machine is werkelijk subliem. Op een thermostaat na ontbreekt het hem aan elke vorm van elektronica. De machine is volledig opgetrokken uit RVS, onbewerkt koper en messing en natuurlijk hout. Meegeleverd ook een tamper met houten handvat van hetzelfde hout als de greep van de hevel en het portafilter. Echt over elk onderdeel is nagedacht.

Door het ontwerp met open boiler en het reservoir op de groep fungeert deze als een verzadigde groep. De inlaat van het water zit in de zuiger. Zodra je de zuiger omhoog haalt loopt het water meteen naar beneden en bij het omlaag halen van de hevel sluit de zuiger zich weer waardoor je nagenoeg geen lucht boven de puck hebt. De thermostaat zit achter de groep en verwarmt de groep die vervolgens weer het water verwarmt. Met een kleine knop achter de groep is de temperatuur in te stellen. Over alle aspecten van de machine is zeer goed nagedacht. Alles is compleet op elkaar afgestemd.

Dan over op het belangrijkste gedeelte, de smaak. Deze is eigenlijk maar in 1 woord te omschrijven en dat is "Geweldig". De compleet verzadigde groep en grote temperatuurstabiliteit met alle vernuftige innovaties zorgen voor een ontzettend mooie extractie. De Strietman heb ik nog niet optimaal onder controle maar geeft een kwaliteit die je alleen in machines als een KvdW Irdocompresso of gelijke kan verwachten. Zo ontzettend zacht en complex dat deze alle machines die ik heb ooit heb getest compleet van de kaart blaast.

Bijgevoegd alvast een aantal foto's die ik snel heb gemaakt. Betere foto's volgen nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erik82 op vr 21 okt 2016, 21:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita Wave 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere

bobbee
Beheerder

Re: Strietman CT1

Berichtdoor bobbee » ma 21 dec 2015, 20:35

Prachtig! De enige perfecte machine voor jou!
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || KALITA Kettle || Chemex 3-cup ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

R&B

Berichtdoor R&B » di 22 dec 2015, 08:04

Ziet er mooi uit!
Welk deel wordt er nu verwarmd met de boiler, alleen het messingkleurige of ook de koperkleurige trechter?
En wat is het slagvolume?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82

Berichtdoor Erik82 » di 22 dec 2015, 13:18

De thermostaat zit aan de achterkant van de groep dus de groep wordt verwarmd en het koperen reservoir warmt dan natuurlijk ook op. Eigenlijk is het messing, koper en water dezelfde temperatuur waardoor je een verzadigde groep hebt. Het slagvolume is ongeveer 35gr maar met de kleine 49mm filterbakjes is dat meer dan genoeg.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita Wave 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere

R&B

Berichtdoor R&B » di 22 dec 2015, 17:31

Ah, oke! :)

Afhankelijk van hoe dik het koper van de trechter is, zal dat waarschijnlijk weinig bijdragen aan de warmtecapaciteit. Dat zal dan voornamelijk uit het water komen.

Staat het verwarmingselement van de "boiler" ook in open verbinding met het water in de trechter?
Of wordt alleen de inhoud van het messing gedeelte actief op temperatuur gehouden waarbij de inhoud van de trechter passief meeverwarmd wordt?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bobbee
Beheerder

Berichtdoor bobbee » di 22 dec 2015, 18:34

Afbeelding
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || KALITA Kettle || Chemex 3-cup ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

Erik82

Berichtdoor Erik82 » di 22 dec 2015, 19:28

Het element zit midden achter de groep en het koperen reservoir wordt passief mee verwamd. De groep is volledig gesloten behalve de boven en onderkant dus het element verwarmt puur en alleen de groep en die verwarmt vervolgens alles. Je hebt geen kanaal in de groep waar het water doorheen gaat zoals normaal gesproken bij een hevel. Hij kan dan ook niet droogkoken alleen je rubbers gaan er dan aan omdat je geen element hebt die in het water moet hangen.

Aangezien het koperen reservoir niet heel dik is en direct in verbinding staat met de groep verwarmt de groep zowel het water als het reservoir en het water ook het reservoir. Hierdoor heb je een zeer hoge mate van temperatuursstabiliteit. De massa van de groep zorgt dat alles keurig netjes stabiel blijft. Geen thermosyphon of wat dan ook.
Strietman CT1, LWW EG-1.

R&B

Berichtdoor R&B » wo 23 dec 2015, 11:37

Interessant!

Ik heb zelf ook een open-boiler/verzadigde groep hefboom machine, de miniGaggia. Die verwarmt wel actief al het water in het reservoir, waar de zetgroep centraal in geïntegreerd is. Dat geeft idd rotsvaste temperatuurstabiliteit.

Wat me bij de strietman dan wel interessant lijkt om eens te checken is de daadwerkelijke temperatuur in het reservoir?
Zou de zuiger mogelijk een warmtebarriere kunnen vormen?

Erik82

Berichtdoor Erik82 » zo 27 dec 2015, 17:43

Afbeelding

Middagje spelen samen met bobbee. We hadden de Mahlgut, HG One, Strietman, drie 90+ koffies voor filter en 3 soorten koffie voor espresso. Een leuke en leerzame middag.
Strietman CT1, LWW EG-1.

cremalover

Berichtdoor cremalover » do 07 jan 2016, 16:36

[list=]wat is een 90+ koffie?
Izzo Pompei,Mazzer Major met een tamper aan de doser.

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”