Quickmill Omre 501 herstel

Paffee
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 15:52

Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Paffee » zo 21 aug 2016, 13:58

Beste forumleden,
Een week geleden ben ik in het bezig gekomen van een QuickMill Omre.
Het leek mij een goed idee om mijn recentste aanwinst met jullie te delen. Ik ben op zoek naar ervaringen, meningen en wil bovendien mijn ervaringen tijdens het herstel met jullie delen.

Een korte intro over mijzelf; sinds twee jaar heb ik ervaring opgedaan met het herstellen/reviseren van horeca-machines en malers. Dit doe ik omdat ik nieuwsgierig ben naar de machines, hun bouw en de passie heb om machines terug te brengen naar werkende staat. Een rijtje van de machines waar ik tot nu toe ervaring mee heb opgedaan; La Cimbali M30 Bistro2, La Pavoni P/Uno, Leone 1Gr, Leone 2Gr, Fiamma Marina CV1, Expobar Office.
Waar ik nu aan werk zijn: VFA Elite (E61) en nu ook een Aurora-Brugnetti, een Cimbali Junior, Astoria 2Gr, Rancilio L7, Bralisia Portofino, Faema Elite Automatic... Kortom; een passie voor koffiemachines. :lol:

Terug naar de maler. De maler is in "goed gebruikte" toestand. Hij loopt goed, heeft maalschijven die in redelijke staat zijn (66mm!). Het doserruitje is gescheurd en het chroomwerk rondom de doser is beschadigd. Ook is de bodemplaat niet meer helemaal kuis. Ik heb van Peter (Kafko) begrepen dat de maalschijven leverbaar zijn, maar wil de molen eerste demonteren om de gehele staat van de molen te bekijken én om een gevoel te krijgen voor de Quickmill.

Wie kan me helpen:
  • 1. Heeft iemand een idee hoe oud deze maler kan zijn?
    2. Waar kan ik het beste een nieuw doser-ruitje vandaan halen? Glas is wenselijk, maar er zit een gedeelte van de maler "doorheen geschroefd".
    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paffee op di 23 aug 2016, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Cimbali M30 Classic Junior |Astoria Leone|Astoria|VFA Elite 2gr |Fiorensato | Faema E92| Fiamma Marina|Pavoni P1 Bar Pub|Rancilio L7 |Brasilia Portofino | Bezzera BZ99s | La San Marco..en counting

Aurora Burgnetti hevel in opbouw

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Pti » ma 22 aug 2016, 17:21

Doserglas zul je waarschijnlijk zelf moeten maken, dat is volgens mij niet zomaar ergens te bestellen.
Datering is begin jaren '70 tot halverwegen de 90's.

De typenaam van deze molen is brutus, dat helpt je allicht bij een eventuele zoektocht, de oudste hebben nog geen microswitch onderaan de doser maar enkel aan/uit op de voet.

Paffee
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 15:52

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Paffee » ma 22 aug 2016, 21:47

Doserglas zul je waarschijnlijk zelf moeten maken, dat is volgens mij niet zomaar ergens te bestellen.
Datering is begin jaren '70 tot halverwegen de 90's.

De typenaam van deze molen is brutus, dat helpt je allicht bij een eventuele zoektocht, de oudste hebben nog geen microswitch onderaan de doser maar enkel aan/uit op de voet.
Bedankt Pti. Ik zal op zoek gaan naar een ander doserglas (of plastic vel).

Ik vermoed dat de molen niet zo heel oud is, gezien het type schakelaar in de doser-kamer, en het type snoer.

Eigenlijk zoek ik een vervangende "bottom-star", omdat de vorige eigenaar deze een beetje mishandeld heeft.
Cimbali M30 Classic Junior |Astoria Leone|Astoria|VFA Elite 2gr |Fiorensato | Faema E92| Fiamma Marina|Pavoni P1 Bar Pub|Rancilio L7 |Brasilia Portofino | Bezzera BZ99s | La San Marco..en counting



Aurora Burgnetti hevel in opbouw

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor @3aan » di 23 aug 2016, 10:49

Beste forumleden,
Een week geleden ben ik in het bezig gekomen van een QuickMill Omre.
Het leek mij een goed idee om mijn recentste aanwinst met jullie te delen. Ik ben op zoek naar ervaringen, meningen en wil bovendien mijn ervaringen tijdens het herstel met jullie delen.



[/list]
https://goo.gl/photos/cojvQXfQ6n8pQFq77
https://goo.gl/photos/Ka1hfEJ1Tmhm2Tvb8

https://goo.gl/photos/TPobnJNcHK5yfUPMA

https://goo.gl/photos/53NFUtLXjpubochw5
https://goo.gl/photos/noLz12MmaiiXYs3XA
https://goo.gl/photos/bjHc9p7Zwzg8Ca459
https://goo.gl/photos/NSxNWByNizsdAvHcA

Ik hoop dat als je de volgende keer foto's plaatst, a.u.b. niet linkt naar iets onzinnigs als zo'n Google omgeving!

Als je naar picr.de gaat kan je de foto's kosteloos uploaden, selecteren welke je wil laten zien, code kopieeren en dan plakken in je verhaallijn en we zien direct zonder omwegen je fotowerk!

PS Na twee foto's was ik genezen. . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Paffee
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 15:52

Re: RE: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Paffee » di 23 aug 2016, 13:06

Als je naar picr.de gaat kan je de foto's kosteloos uploaden, selecteren welke je wil laten zien, code kopieeren en dan plakken in je verhaallijn en we zien direct zonder omwegen je fotowerk!
Ik heb geprobeerd om je tip van hart te nemen en de foto's op Picr.de te zetten. Bij het plaatsen in de code van koffiepraat krijg ik steeds de melding: Je afbeeldingen mogen tot 1100 pixels hoog zijn...ook als ik picr.de de opdracht geef om de foto's naar 640pixels te verkleinen.

Iemand nog tips?
Cimbali M30 Classic Junior |Astoria Leone|Astoria|VFA Elite 2gr |Fiorensato | Faema E92| Fiamma Marina|Pavoni P1 Bar Pub|Rancilio L7 |Brasilia Portofino | Bezzera BZ99s | La San Marco..en counting



Aurora Burgnetti hevel in opbouw

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor @3aan » di 23 aug 2016, 13:15

Zet hem op 600 dus die regel boven 640 dan gaat het goed, ik liep er laatst ook tegenaan, voorheen geen last met het forum, zal wel weer een update zijn geweest, uiteraard met kinderziektes. ;-)


Afbeelding



0
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Paffee
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 15:52

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Paffee » di 23 aug 2016, 13:30

Zet hem op 600 dus die regel boven 640 dan gaat het goed, ik liep er laatst ook tegenaan, voorheen geen last met het forum, zal wel weer een update zijn geweest, uiteraard met kinderziektes. ;-)
Top, het is gelukt.
Cimbali M30 Classic Junior |Astoria Leone|Astoria|VFA Elite 2gr |Fiorensato | Faema E92| Fiamma Marina|Pavoni P1 Bar Pub|Rancilio L7 |Brasilia Portofino | Bezzera BZ99s | La San Marco..en counting



Aurora Burgnetti hevel in opbouw

Paffee
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 15:52

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Paffee » zo 08 jan 2017, 20:52

Inmiddels is de maler uit elkaar (we zijn een aantal maanden in het proces verder). Nu heb ik even wat tijd om mijn ervaringen met jullie te delen. Heb het chroomwerk van de doser laten recoaten, en ben begonnen de motor te reviseren- want de lagers waren slecht. Even wat pix voor de liefhebbers :)

1 doseer ruitje, waarschijnlijk ooit vervangen, nu gescheurd
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7 Prachtige, zeer nette layout
Afbeelding
8 Hoezo precisie?
Afbeelding
9 De drukschakelaars, mooi van bakeliet
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12 Bovenste schaal verwijdert de sierkap
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding
15 Hij is best machtig groot!
Afbeelding
16
Afbeelding
17 De stator wordt geklemd tussen de bovenste en onderste behuizingsdelen
Afbeelding
18 De bovenste lager zit niet geklemd in de behuizing en komt gemakkelijk los. Het onderste lager zit duidelijk geklemd. Na wat verwarmen komt het onderste lager los.
Afbeelding
19 Hierbij de bovenste motorbehuizing
Afbeelding
20 Lagers verwijderd, nieuwe RVS lagers van type 6203
Afbeelding
21 De rotor, zonder lagers. Probeer de teflon(?) kappen niet te verwijderen, die zijn lastig terug te plaatsen.
Afbeelding
22 De oude en versleten lagers.
Afbeelding
23 Verse lagers met vers vet.
Afbeelding
24 Lagers weer op de as gemonteerd.
Afbeelding
25 De „burr-carrier” zit geklemd op de as. Even in de oven op 200C, en hij schuift er zo overheen. Wel even moeten hannesen om de borggaten juist uitgelijnd te krijgen. Het is handig om de borgpennen ín de „burr-carrier” te plaatsen voordat hij de oven in gaat..anders verbrand je nml je vingers ;)
Afbeelding
26 Borgpennen terug tikken.
Afbeelding

Nu is het wachten op de spullen van de verchromer. Dan zal ik op zoek moeten naar een vervangend doser-raampje, ben alleen vergeten de maten op te nemen van dit raampje..dus wordt nog steeds wachten op de verchromer.

updates volgen :)
Cimbali M30 Classic Junior |Astoria Leone|Astoria|VFA Elite 2gr |Fiorensato | Faema E92| Fiamma Marina|Pavoni P1 Bar Pub|Rancilio L7 |Brasilia Portofino | Bezzera BZ99s | La San Marco..en counting



Aurora Burgnetti hevel in opbouw

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor goosman » zo 08 jan 2017, 23:13

Fraai! Erg mooie maler.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Paffee
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 15:52

Re: Quickmill Omre 501 herstel

Berichtdoor Paffee » vr 03 feb 2017, 14:45

De bekabeling weer op zijn plek zetten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de onderdelen van de doser even in wasbenzine laten weken, om de dikke laag verdroogt vet er af te krijgen. :ugeek:
Afbeelding
Afbeelding


Nu wachten op de verchroomde doser-delen van Galvamé, en dan kan ik weer verder. :)
Cimbali M30 Classic Junior |Astoria Leone|Astoria|VFA Elite 2gr |Fiorensato | Faema E92| Fiamma Marina|Pavoni P1 Bar Pub|Rancilio L7 |Brasilia Portofino | Bezzera BZ99s | La San Marco..en counting



Aurora Burgnetti hevel in opbouw


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron