Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor bobbee » ma 19 sep 2016, 18:48

Hi!

Ik heb niet het gevoel dat m'n koffie verkeerd smaakt o.i.d maar toch vind ik het vreemd dat ik niet ervaar wat blijkbaar elk ander persoon ervaart.

Iemand tips?
Er is toch eigenlijk helemaal niks aan de hand. Je vindt de smaak goed, dus daar gaat het om. Daarnaast heb je ergens gelezen of gehoord dat de plunger nooit vast komt te zitten bij jou en of dat normaal is. Antwoord heb je al gehad, het is helemaal niet normaal dat zoiets moet gebeuren en al helemaal niet iets om rekening mee te houden mbt het beoordelen of je de french pres goed gebruikt.
Je maler is niet de beste maar jij vindt je koffie lekker, missie geslaagd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor R&B » ma 19 sep 2016, 19:21

Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » ma 19 sep 2016, 19:53

Helaas kan ik niks met deze link?
Bij mij verschijnen wel foto's als ik erop klik:
Schermafbeelding 2016-09-19 om 19.52.03.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: RE: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 20:29

Er is toch eigenlijk helemaal niks aan de hand. Je vindt de smaak goed, dus daar gaat het om.

Daarnaast heb je ergens gelezen of gehoord dat de plunger nooit vast komt te zitten bij jou en of dat normaal is. Antwoord heb je al gehad, het is helemaal niet normaal dat zoiets moet gebeuren en al helemaal niet iets om rekening mee te houden mbt het beoordelen of je de french pres goed gebruikt.
Je maler is niet de beste maar jij vindt je koffie lekker, missie geslaagd.

Het gaat mij niet om het vastzitten, maar het feit dat het voorkomt zegt me dat de druk in de french press van die mensen misschien hoger ligt. Ik kan me voorstellen dat er een lichte vorm van vacuüm ontstaat en wil eigenlijk meer alleen checken of dit zo is ja of nee.
Het vastzitten boeit me niet, ben blij dat het niet gebeurd, maar elke video, blog, uitleg of wat dan ook over een french press geeft wel aan dat je zonder druk langzaam het filter aan moet duwen en bij mij gaat dat simpelweg heel erg snel zonder enige druk.


Dat ik m'n koffie lekker vind is inderdaad mooi, maar dat betekent niet dat ik niet mag streven naar de best mogelijk smaak die ik kan krijgen met de middelen die ik heb toch? Tot 2 weken geleden vond ik Senseo erg lekker en gisteren vond ik het niet meer te drinken toen ik op visite was. Dat ik het lekker vind zegt dus niet perse iets. Ik wil gewoon graag leren van de kennis die hier aanwezig is en met mensen praten over koffie..

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor bobbee » ma 19 sep 2016, 20:40

OK, maar dat van die tegendruk is minimaal. Je moet rustig drukken om geen slechte sedimenten door het filter te drukken en dan voel je minimale tegendruk.

Als ik dan mijn mening mag geven om je naar betere koffie te helpen....ik ben helemaal geen fan van de french press. ;) Nauwelijks een goede koffie uit te halen. Bijna altijd over extractie. Wanneer je eraan toe bent, check een hario V60 01 (of 02) met een goed uitgelijnd handmalertje en een mooi opschenk keteltje. Goede bonen erbij en proberen je techniek te ontdekken/ontwikkelen met opschenken. Water temperatuur, maalgraad, opschenk techniek en soort boon hebben direct effect op de doorlooptijd en smaak. Dat is echt ontzettend leuk om te leren.

Ik weet dat je.topic hier niet overgaat maar onthoud het maar voor in de toekomt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » ma 19 sep 2016, 20:44

geeft wel aan dat je zonder druk langzaam het filter aan moet duwen en bij mij gaat dat simpelweg heel erg snel zonder enige druk.
Het verschil in beleving tussen "zonder druk langzaam" en "snel zonder enige druk" klinkt vaag, het wordt niet gemeten. Je zou je french press op een gevoelige weegschaal kunnen plaatsen, dan kun je zuiver meten welke druk je uitoefent, maar dan weet je nog niet welke uitslag die anderen zouden hebben, die het vaag beschrijven als "zonder druk langzaam".
dat betekent niet dat ik niet mag streven naar de best mogelijk smaak die ik kan krijgen met de middelen die ik heb toch?
[...]
Ik wil gewoon graag leren van de kennis die hier aanwezig is en met mensen praten over koffie..
Dan zou mijn advies zijn, zie om naar een echt hele goeie maler, neem ook een mokapotje, ga ook filterkoffie proberen, laat je oog eens vallen op een La Pavoni of zoiets dergelijks...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 21:00

OK, maar dat van die tegendruk is minimaal. Je moet rustig drukken om geen slechte sedimenten door het filter te drukken en dan voel je minimale tegendruk.
Minimale tegendruk voel ik wel ja.
Als ik dan mijn mening mag geven om je naar betere koffie te helpen....ik ben helemaal geen fan van de french press. ;) Nauwelijks een goede koffie uit te halen. Bijna altijd over extractie. Wanneer je eraan toe bent, check een hario V60 01 (of 02) met een goed uitgelijnd handmalertje en een mooi opschenk keteltje. Goede bonen erbij en proberen je techniek te ontdekken/ontwikkelen met opschenken. Water temperatuur, maalgraad, opschenk techniek en soort boon hebben direct effect op de doorlooptijd en smaak. Dat is echt ontzettend leuk om te leren.
Toevallig stond een andere ketel met thermostaat als volgende op de lijst.
Ik waardeer je mening en advies. Ik kom hier voor advies en betere koffie en moest bij het verhuizen simpelweg een keuze maken. Heb dus een malertje gekocht die het voor nu goed doet en een french press omdat ik van een redelijke hoeveelheid koffie houdt. Liever een volle bak dan een kleine espresso zeg maar!
Het verschil in beleving tussen "zonder druk langzaam" en "snel zonder enige druk" klinkt vaag, het wordt niet gemeten. Je zou je french press op een gevoelige weegschaal kunnen plaatsen, dan kun je zuiver meten welke druk je uitoefent, maar dan weet je nog niet welke uitslag die anderen zouden hebben, die het vaag beschrijven als "zonder druk langzaam".
Het is ook inderdaad alleen maar gokken en ervaren wat ik lees en daadwerkelijk zie/voel. Misschien doe ik het wel helemaal goed en "overdrijven" ze die video's en teksten om duidelijk te maken dat je geen druk hoeft te zetten. Ik had al wel door dat met meer druk er meer drap komt enzo.
Dan zou mijn advies zijn, zie om naar een echt hele goeie maler, neem ook een mokapotje, ga ook filterkoffie proberen, laat je oog eens vallen op een La Pavoni of zoiets dergelijks...
ik wilde eerst een bezerra maler halen, maar met de verhuizing was m'n budget toch iets minder. Ondertussen zoek ik heel rustig verder naar wat mijn volgende maler wordt maar die gaat er zeker komen!

Verder had ik een moeilijke keuze tussen de mokkapot en french press. Ik wilde eerst voor een mokapot gaan, maar zoals ik hierboven ook zeg hou ik wel van een goede volle mok koffie en had ik het gevoel dat een mokapot me toch wat minder hoeveelheid zou geven. Overigens is een filter dripper en mokapot wel het volgende wat er gaat komen omdat dat toch de "goedkopere" oplossingen zijn voor mij om lekker te experimenteren etc. Een machine als en la pavoni ligt voorlopig toch echt buiten het budget :)

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor R&B » di 20 sep 2016, 08:09

@Frans, bedankt voor de plaatjes! Ik denk dat je daar Google foto's voor moet hebben?
Op m'n telefoon werkt het iig niet. :)

Het maalsel zelf lijkt (meer dan) fijn genoeg om toch redelijk weerstand te moeten geven.
Maar die beleving van weerstand is ook relatief.
Misschien is de TS erg sterk? :D

Al met al lijkt me hier niet veel aan de hand.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » di 20 sep 2016, 08:12

@Frans, bedankt voor de plaatjes! Ik denk dat je daar Google foto's voor moet hebben?
Op m'n telefoon werkt het iig niet. :)

Het maalsel zelf lijkt (meer dan) fijn genoeg om toch redelijk weerstand te moeten geven.
Maar die beleving van weerstand is ook relatief.
Misschien is de TS erg sterk? :D

Al met al lijkt me hier niet veel aan de hand.
Zo fijn maal ik de bonen nooit trouwens, vele malen groffer. Stond er eigenlijk versteld van haha. Er is denk ik ook niets aan de hand, maar wilde wel zeker zijn dat het allemaal goed ging.
Overigens wordt de Bialetti wel ingeruild voor een Bodum. De Bialetti die ik heb is niet mooi rond en hierdoor krast het glas ontzettend tegen de behuizing aan en is er aan de rand een kleine opening bij het filter. Hierdoor heb ik wat meer drap dan nodig dus ik ga vanavond eens de vervanger proberen!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » di 20 sep 2016, 08:32

@Frans, bedankt voor de plaatjes! Ik denk dat je daar Google foto's voor moet hebben?
Geen idee eigenlijk, hoe dan ook is het het handigste als men gewoon de foto's in het bericht zet met de software van het forum. Niet al te grote foto's gewoon als bijlage in het bericht opnemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron