slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

saartartaar
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 21:41

slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor saartartaar » zo 23 okt 2016, 22:48

Wij hebben een aantal verschillende maten bialetti mokkapots... maar omdat we ze niet elke dag allemaal nodig hebben worden ze niet continu gebruikt... Als we ze dan weer gebruiken, dan smaakt de koffie echt niet lekker... er zit zo een raar smaakske aan...
Iemand tips om de smaak terug op punt te krijgen, tips om ze voor 'lange tijd' (2 weken of zo of langer) te stockeren... zodat de smaak hetzelfde blijft. Ik ben een koffiedrinker maar geen koffieneut... en nee, het is niet mogelijk om ze elke dag te gebruiken :-(
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor fransg » zo 23 okt 2016, 23:05

Wij hebben een aantal verschillende maten bialetti mokkapots
Dat is goed, maar je vertelt niet welke bonen je gebruikt, van welke brander, welke branddatum, en ook niet welke maler je gebruikt, wat je dosering is, hoe je de mokkapot precies gebruikt...

Kortom je vertelt helemaal niets!
er zit zo een raar smaakske aan...
Dat is ook heel vaag. Je zegt dus eigenlijk "Ik doe iets maar ik zeg niet wat, en het resultaat valt niet mee, heeft u nog advies?"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

saartartaar
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 21:41

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor saartartaar » zo 23 okt 2016, 23:19

Dat doet er niet toe... als ik mijn bialetti een tijd niet gebruik (minstens een week) en dan weer wel... zit er een 'oude' smaak aan..
Dus mijn vraag is: hoe stockeer je een mokkapot zodat ie weer werkt en smaakt als vanouds :-)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor bobbee » zo 23 okt 2016, 23:26

Even schoonmaken en niet vies in de kast zetten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

saartartaar
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 21:41

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor saartartaar » zo 23 okt 2016, 23:33

I've been there done that... werkt niet... :-(

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor fransg » zo 23 okt 2016, 23:36

Dat doet er niet toe... als ik mijn bialetti een tijd niet gebruik (minstens een week) en dan weer wel... zit er een 'oude' smaak aan..
Grapjas! Zo zou een hardloper ook kunnen vragen "ik trek frisse nieuwe hardloopkleren aan, ga dan 20km trainen en na twee weken als ik die zelfde kleren weer aantrek stink ik! Hoe kan dat nou?"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

saartartaar
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 21:41

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor saartartaar » zo 23 okt 2016, 23:49

???
Sorry, maar deze vergelijking is niet van toepassing.... punt 1: ik loop niet hard ;-) punt 2: ik wil gewoon een algemeen advies ivm het hergebruik van een mokkapot na het niet-gebruiken ervan..... en ja, ik spoel alles mooi af voordat ik het wegzet..... dus misschien ben ik gewoon op zoek naar: 'Wat doe je met een mokkapot als je hem eventjes niet gebruikt: handleiding' :-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor fransg » ma 24 okt 2016, 08:25

Wanneer je de koffie voorgemalen koopt, dan kan die direct uit het pak nog enigszins redelijk smaken. Twee weken later is die koffie, die inmiddels de laatste adem heeft uitgeblazen, reeds lang overleden en is de nog enigszins aangename smaak verloren gegaan.

Dat is een mogelijkheid. Vandaar dat het handig is als je iets aan informatie geeft wanneer je raad vraagt.

Nu vraag je de weg maar je laat de goede mensen die je verder willen helpen raden naar waar je bent en waar je naartoe wil.

Zelfs hoe je de mokkapot schoonmaakt, hoe je hem opbergt (in elkaar gezet, afgesloten, of de diverse onderdelen los bijeen op een droge plek) houd je voor jezelf en toch hoop je dat men je vertelt wat je verkeerd doet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2878
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor Erik82 » ma 24 okt 2016, 08:37

Nooit last van gehad en die van mij staat soms maanden in de kast. Het enige wat ik merk is dat je alle vragen die we stellen om je te helpen probeert te omzeilen en dan alsnog verwacht dat we je helpen. Als je zelf nou eerst eens mee gaat werken is er wellicht een kans op slagen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: slechte smaak van koffie in de mokkapot na een tijd op non actief

Berichtdoor Pti » ma 24 okt 2016, 09:01

Ik gebruik mijn mocapotje ook slechts een enkele keer per jaar en heb nooit problemen dat het niet lekker smaakt. Na gebruik gewoon afspoelen met water en na het kampeertripje gooi ik het spul even kort in een soda (cafiza) sopje.

Ik gebruik wel een RVS elegance model, met die aluminium dingen heb ik nauwelijks ervaring dus ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Die alu dingen kun je denk ik ook niet reinigen met soda dan krijg je oxidatie.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron