Bezzera Strega PSM

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bobbee » zo 09 jul 2017, 23:07

@Bobbee, Het zou natuurlijk kunnen dat met veel oefening ik de extractie net zo fijn kan laten verlopen als nu, dat ging ook best goed maar als ik de machine geheel zn gang zou laten gaan zonder de hevel tegen te houden zou ik de druk echt te hoog vinden.
De kleine veer ga ik eruit halen, dat staat al langer in de planning net als het isoleren van de boiler maar ik kom er maar niet aan toe om diverse redenen en daarnaast drink ik niet zoveel espresso meer maar meer filter. Nu moet ik er echt maar eens werk van gaan maken en de strega onder handen nemen. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Lenn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 10:28

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor Lenn » zo 09 jul 2017, 23:16

Als je in de buurt bent mag je altijd eens komen kijken wat je er van vind.

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor Babybird » di 05 sep 2017, 22:16

Na alles wat ik gelezen heb hierboven werd ik enthousiast en heb mijn Strega ook laten aanpassen door Peter de Goede.
Ik ben ook zeer tevreden over het resultaat. Peter werkt zeer nauwkeurig en kundig.
De machine is veel prettiger te bedienen omdat er een veer is verwijderd.
Maar nog belangrijker is dat de smaak flink is verbeterd. De koffie is zachter en voor mijn gevoel meer uitgesproken.

Voor mensen met een Strega zeker een aanrader.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bobbee » wo 06 sep 2017, 05:53

Leuk hoor! Ik zou het weleens willen testen maar helaas zit bij niet in de buurt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 06 sep 2017, 08:29

Je kunt de hendel ook een beetje tegen houden tijdens de extractie.Zelfde effect.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bvds » wo 06 sep 2017, 11:33

Je kunt de hendel ook een beetje tegen houden tijdens de extractie.Zelfde effect.
Alleen hoeveel?
Ga je niet reproduceerbaar voor elkaar krijgen.
Gewoon veer eruit en geen gedoe
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 06 sep 2017, 12:25

Je kunt de hendel ook een beetje tegen houden tijdens de extractie.Zelfde effect.
Alleen hoeveel?
Ga je niet reproduceerbaar voor elkaar krijgen.
Gewoon veer eruit en geen gedoe
Maar wel variabel.
Het kleine veertje van de Strega eruit geeft weer een vast profiel.De kans dat dit dit drukprofiel net de sweetspot(range) is die een gebruiker aanspreekt is natuurlijk klein.
Wat doe je als de smaak met alleen de grote veer erin je niet aanspreekt?Je kunt moeilijk een custom veer laten maken.

Je kunt ook nog altijd de hendel later laten aangrijpen
Dan begint de extractie met een lagere druk.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 06 sep 2017, 12:51

Je kunt de hendel ook een beetje tegen houden tijdens de extractie.Zelfde effect.
Alleen hoeveel?
Ga je niet reproduceerbaar voor elkaar krijgen.
Gewoon veer eruit en geen gedoe
Maar wel variabel.
Het kleine veertje van de Strega eruit geeft weer een vast profiel.De kans dat dit dit drukprofiel net de sweetspot(range) is die een gebruiker aanspreekt is natuurlijk klein.
Wat doe je als de smaak met alleen de grote veer erin je niet aanspreekt?Je kunt moeilijk een custom veer laten maken.

Je kunt ook nog altijd de hendel later laten aangrijpen
Dan begint de extractie met een lagere druk.

Video van een lage druk pompei shotje.

https://youtu.be/-sXf2XDpSyI" onclick="window.open(this.href);return false;

Video van een shot dst met hogere druk begint.



https://youtu.be/Ne9x8D3JKwQ" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon met hetzelfde verenpakket.

Ik kan elk aangrijppunt (lees begindruk) kiezen dat ik wil.
Is ook reproduceerbaar.Kwestie van een paar keer doen
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 06 sep 2017, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bvds » wo 06 sep 2017, 13:28

Ga zo door dan!

Ik zou als ik een Strega had die PSM mod meteen doen. Ik heb ze een op een vergeleken en de machine knapt er flink van op. Lichtere bediening, rustigere flow en zachtere smaak. Dat is ook zo'n beetje de ervaring van de andere mensen hier die het gedaan hebben als ik het zo lees.

Daarmee zeg ik niet dat je zonder die mod geen goede espresso kan zetten. Het hangt af van je smaakvoorkeur en de eisen die je stelt. Persoonlijk verkies ik meer de klassieke lever style shots. De PSM duwt de Strega die kant op.

Afgelopen weekend heb ik weer een paar puike shots uit de Strega bij Peter getrokken. Ook een interessante koffie trouwens. Uit Nepal. Moet even nazoeken welke. Hele mooie rustige extracties en geen noodzaak om heel fijn te malen of heel hoog te doseren. Smaak lekker zacht en kruidig. Geen bitters.

Het is dat de Strietman zo verdomd goed is. Andere zou ik een Strega PSM best in mijn keuken dulden :)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 06 sep 2017, 14:03

Del.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron