Is dit geluid normaal?

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Is dit geluid normaal?

Berichtdoor Frup » di 02 jan 2018, 21:15

Sinds kort ben ik in het bezit van een nieuwe Profitec Pro 800.
Alles doet het prima, maar hij maakt een vreemd geluid: https://youtu.be/a8FjmrlMKTY.
Ik vraag me af of dat normaal is. Het lijkt het geluid van de veer.
Omdat de leverancier anderhalf uur rijden bij mij vandaan zit en de machine zwaar is, ga ik er niet zomaar even mee terug.
Graag jullie reacties.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor Pti » di 02 jan 2018, 21:20

Dat is de veer die je hoort, meestal is dat een kwestie van smeren. Je zukt de bovenkant van de groep af moeten halen.

Frans heeft er dacht ik al eens over geschreven hij had het met een van zijn Lodinium machines ook.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor fransg » di 02 jan 2018, 21:46

Ja, dat geluid wordt met zo'n telefoon-opname wel overdreven hard weergegeven trouwens ;-)

Ik had het aanvankelijk met de L1 (die destijds nog L1-P heette).

Op zichzelf is het geen gebrek. Je hebt een professionele zetgroep die is gemaakt voor een café en daar is doorgaans wel wat geroezemoes waardoor het geluid wordt overstemd.

Ik heb de bewegende delen van de bovenkant van de zetgroep door en door gesmeerd, ook gecheckt of de veer, waar hij bovenin het mechaniek tegen het 'dak' zit, wel goed is gecentreerd. Anderen hebben het geluid sterk verminderd of weggekregen door proefondervindelijk die bovenkant iets op te schuiven, weg van de kant waar hij geluid door maakt.

Ook de beide uiteinden van de veer kun je goed smeren, die duwen/slepen iets heen en weer als de veer wordt samengedrukt dan wel zich ontspant.

Bij mij is het geluid weg. Als zou ik het met een mobieltje er vlak tegenaan, in een stille ruimte, vast wel hoorbaar kunnen maken.

De Profitec-machines die ik heb gezien grijpen wel pas hoog aan, er zit in verhouding met water vrij veel lucht in de zetgroep. Dat is wel een beetje jammer. De machine van Cremalover, die de zetgroep ook met boilerdruk vult, laat de hefboom veel eerder aangrijpen (zoals ook bij de L-R en L1 het geval is dankzij de hogere pre-infusiedruk).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor Frup » di 02 jan 2018, 22:23

De telefoon was wel dichtbij inderdaad (zoals ook te zien). Maar zo was het geluid tenminste goed hoorbaar.
Ik zag ook foto's van een L waar de (niet goed gecentreerde?) veer toch wel krassen in de cilinder had veroorzaakt: https://www.home-barista.com/levers/eli ... 36-20.html.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Van een nieuwe machine had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat ik direct al zou moeten gaan smeren...
Ben ik eindelijk van de pomp af, heb ik dit :lol:
In ieder geval viel het gekraak mijn visite in de huiskamer op. En ze vroegen zich, met mij, zorgelijk af of het wel OK was.
Eerst maar eens het juiste 'smeersel' en een lange inbussleutel halen dan.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor fransg » di 02 jan 2018, 22:45

Ik zag ook foto's van een L waar de (niet goed gecentreerde?) veer toch wel krassen in de cilinder had veroorzaakt
Ha, ik weet daar wel een en ander van, maar heb al lang geleden besloten geen contact meer met de schrijver van dat stukje te hebben.

Is in elk geval hier niet relevant.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor fransg » di 02 jan 2018, 22:49

Eerst maar eens het juiste 'smeersel' en een lange inbussleutel halen dan.
Kreeg je geen smeer meegeleverd? Men krijgt standaard een dure Loxeal tube bij de Londinium, komt altijd van pas, bijvoorbeeld wanneer de zuigerringen moeten worden vervangen.

Ik heb zelf ook wat StClaire "nano-oil" gebruikt op een aantal delen.

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/nan ... icants.htm
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor Pti » di 02 jan 2018, 22:58

In principe komt er geen water boven de zuiger en màg men daar niet-voedselveilig vet gebruiken.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor cremalover » wo 03 jan 2018, 11:02

Lijkt me niet normaal.Misschien ook wel als het vaker voorkomt.In ieder geval niet fijn om te horen.

Hebben meer mensen met de Bosco groep last van.
Denk dat de veer ergens raakt.
Je zou de groep eens kunnen demonteren en de binnenkant van het huis op sporen checken.Ik denk centreren van de veer.

De mijne is stil.

https://youtu.be/pKZBoDLDWmc

Als je slijtsporen aantreft zou je op die plaats het huis aan de binnenkant met een dremel iets kunnen wegslijpen.
Je zou ook ng eens wat vet(dik dow111) aan de onder en bovenkant van de veer kunnen aanbrengen.Misschien dempt dit het geluid iets.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor Frup » wo 03 jan 2018, 11:17

Dank voor de reacties
Ik wacht eerst even de reactie van de verkoper af (een bekende zaak in Utrecht), voordat ik zélf aan de gang ga. De machine is immers brandnieuw.
Profitec levert helaas geen Loxeal mee. Ik kreeg wél wat anders mee, waarmee ik tevreden ben.
Ik ben wat huiverig om nano-oil te gebruiken, ondanks dat dat gedeelte niet met water in aanraking komt. Als ik Molykote haal, zal ik dat toch ook kunnen gebruiken voor de veer vermoed ik.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Is dit geluid normaal?

Berichtdoor cremalover » wo 03 jan 2018, 11:43

Is al meer over geschreven.

https://www.home-barista.com/levers/eli ... 45736.html

https://www.home-barista.com/levers/own ... 23770.html

Londinium en Bosco en Profitec gebruiken volgens mij allemaal dezelfde groep.Bosco heeft een klein reservoir aan de groep en Profitec gebruikt dacht ik twee veren en Londinium en Bosco dacht ik een.
Aangezien de groepen ook(vnl) commercieel gebruikt worden zal het wel geen kwaad kunnen denk ik.
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 03 jan 2018, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten