Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » di 30 jan 2018, 20:55

Sinds kort heb ik boven genoemd filterbakje (14gr). Dit icm met Rancilio Silvia V3 en de Bezerra BB005

Ik krijg met mijn standaard maalinstellingen met geen mogelijkheid de 1:2 Brew ratio in de 25sec shot time. Het is eerder 1:3 of 1:4... Ik gebruik overigens 16gr koffie.

Ervaren meer mensen dit?

Is dit een kwestie een stuk fijner malen? Of moet ik me minder druk maken om de de doorlooptijd van 25sec en gewoon bij 32gr koffie op stop drukken?

Alvast bedankt!

Sent from my Mars pro using Tapatalk


Laatst gewijzigd door FJP84 op di 30 jan 2018, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor MichigAlex » di 30 jan 2018, 21:21

Heb je al geprobeerd met 14gram in je bakje? Misschien gewoon te veel maalsel in je bakje waardoor de puck tegen het douchescherm komt.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Pti » di 30 jan 2018, 22:00

VST / Strada bakjes leggen elke onvolmaaktheid in het koffiebed bloot. Daarnaast vragen ze ook nog eens om een uiterst fijne maling wat espresso betreft, tegen Turks aan.

Jouw bb0005 maler is van instapniveau als het op espresso aan komt en je zult er dus héél zorgvuldig voor moeten zorgen dat je distributie en tamp perfect in orde zijn.

Verse gebrande bonen, vers gemalen (duh....-basics)
Dan WDT met een mini-garde of iets dergelijks elk randje in het bakje zorgvuldig meepakken.
Dan zorgen dat het maalsel perfect vlak verdeeld is over het bakje.
Dan een rechte tamp met net zoveel druk dat de koffie niet meer verder in te drukken is.

Gebruik een bodemloze filter drager om fouten in je techniek bloot te leggen, heb je bijvoorbeeld last van channeling?
Let hierbij op dat een VST/Strada bakje vaak langer meerdere stralen vertoont voor zich een mooie kegel vormt ten opzichte van filterbakjes die vergevingsgezinder zijn.

Als laatste kun je, om vals te spelen, tot maximaal 1 gram overdoseren. Hiermee kun je iets compenseren voor het feit dat je maler ontoereikend is.
Geef een kortere preinfusie op de laagste druk die je in kunt stellen en schiet op een doorlooptijd van 25sec waarin je de door jou gewenste 32gram probeert te halen.

Ohja, als het allemaal niet lukt, denk vooral niet dat zo'n luxe filter bakje een of andere heilige graal is die je espresso naar een hoger niveau gaat tillen. Ik heb ze meer dan eens aan de kant gesmeten omdat het resultaat er niet naar was. Ook met makkelijke filterbakjes (zoals de EP HQ14 ridgeless) kun je verrukkelijke espresso zetten.

Succes!

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Erik82 » wo 31 jan 2018, 07:22

Waarom doe je 16gr in een filterbakje wat specifiek gemaakt is voor 14gr. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Die bakjes zijn ontzettend mooi maar maken een extractie zeker niet makkelijker. Je moet alles zeer goed op orde hebben om er goede resultaten mee te behalen. als je meer wilt doseren zul je de 17-18gr variant moeten kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » wo 31 jan 2018, 19:49

Bedankt allemaal,

Waardevolle tips. Ik was met mijn originele filterbakje ook 14gr ooit begonnen met (minimaal) overdoseren omdat ik dat ergens een keer als tip gelezen of gehoord had.

Ik ga nu verder experimenteren met 14gr en een fijnere maalgraad. De bodemloze filterdrager heb ik al in gebruik.

Ik kan met mijn pid preinfusion toepassen en enigszins met de druk spelen (hoog naar laag of laag naar hoog).

Nog een vraag. Als ik preinfusion uitvoer van bijvoorbeeld 3 sec met 5 seconden pauze, moet ik dan uitgaan van een totale shot time van 25 + 8 = 32sec of gewoon 25sec.

Sent from my Mars pro using Tapatalk



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor fransg » wo 31 jan 2018, 21:03

Bedankt allemaal,Als ik preinfusion uitvoer van bijvoorbeeld 3 sec met 5 seconden pauze, moet ik dan uitgaan van een totale shot time van 25 + 8 = 32sec of gewoon 25sec.
Daar ben je vrij in, maar ik begin te tellen na de eerste druppels in het kopje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » zo 04 feb 2018, 17:43

14gr en fijnere maling geeft al een stuk beter resultaat. Bedankt!

Sent from my Mars pro using Tapatalk


Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Erik82 » zo 04 feb 2018, 19:39

Dat is inderdaad de bedoeling van die bakjes. Aangezien ze erg gevoelig zijn gaat het snel mis als je iets anders gaat proberen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor RikC » di 27 feb 2018, 13:24

Ik maal standaard met een 17g strada bakje en dan typisch tussen de 34 tot 40g aan koffie uit. Ik doe er ook 17g in, eerder deed ik er meer in tot 19g maar daar kreeg ik wat minder goede resultaten mee. Het luistert idd. nauw hoe je de koffie verdeeld en verdicht. Klein beetje afwijking in hoe je het doet is meteen een ander resultaat. Maar heb het ondertussen aardig onder knie m.i., dat heeft wel even een aantal maanden geduurd.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » wo 28 feb 2018, 22:37

Ik maal standaard met een 17g strada bakje en dan typisch tussen de 34 tot 40g aan koffie uit. Ik doe er ook 17g in, eerder deed ik er meer in tot 19g maar daar kreeg ik wat minder goede resultaten mee. Het luistert idd. nauw hoe je de koffie verdeeld en verdicht. Klein beetje afwijking in hoe je het doet is meteen een ander resultaat. Maar heb het ondertussen aardig onder knie m.i., dat heeft wel even een aantal maanden geduurd.
Tnx, ik blijf oefenen

Sent from my Mars pro using Tapatalk



Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron