Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » vr 23 feb 2018, 07:23

Ik was eigenlijk gewoon benieuwd. Heb de maler vorige week ontvangen en ben aan het spelen met de maalgraad. Ik ben overigens, net als velen, zeer te spreken over de kwaliteit van de maler.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Dat vind ik fijn om te horen! Ik heb mijn "recensie" geschreven omdat ik het zelf ook een prachtig ding vind. Als dat dan wordt beaamt is het doel bereikt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Erik82 » vr 23 feb 2018, 07:39

Ga met de kleine schijven uit van hooguit 5kg. In het geval van een coating meestal 2 keer zo lang. Na 2kg moeten je schijven al wel een erg goed resultaat geven en daarna wordt het langzaam steeds iets beter. Voor filtermaling zul je het minder snel merken dan bij espresso.

Valt allemaal best mee als je het vergelijkt met de 30-40KG die de 68-83mm conische schijven nodig hebben om echt goed in te lopen waarbij de eerste 10KG echt dramatisch zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Ossy » do 08 mar 2018, 20:11

Zojuist een Kinu M47 aangeschaft, voornamelijk voor op kantoor met filter koffie.

En thuis als ik een ander espresso boontje wil :)

Nog tips met betrekking tot afstelling?
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Heseven » vr 09 mar 2018, 08:02

Zojuist een Kinu M47 aangeschaft, voornamelijk voor op kantoor met filter koffie.

En thuis als ik een ander espresso boontje wil :)

Nog tips met betrekking tot afstelling?
Voor de mijne:

1.5-1.7 voor espresso (zelf zit ik meestal rond 1.5.5). Aeropress zit ik op 3.9 (aan de groffe kant), Chemex zit ik op 4.5 standaard (zeer grof).

Het kan iets anders zijn bij die van jou, maar als je één weet, dan heb je relatief een goed handvat voor de rest.

1.5 is dus 1 hele rotatie vanaf de 0 (ongeacht of jouw maler bij de 0 stopt) en dan doordraaien tot de 5. Dan kun je nog preciezer afstellen, afhankelijk van je resultaten natuurlijk.

Succes ermee!

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Pti » za 10 mar 2018, 11:55


1.5 is dus 1 hele rotatie vanaf de 0 (ongeacht of jouw maler bij de 0 stopt)
Je kunt de kinu zelf calibreren zodat 0 echt einde schroefdraad is. Kwestie van vergrendeling losdraaien, maalschijf omhoog drukken, stipje op de 0 zetten en dan de vergrendelschroef er weer op draaien.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor GuidovW » za 10 mar 2018, 15:40

Zojuist een Kinu M47 aangeschaft, voornamelijk voor op kantoor met filter koffie.

En thuis als ik een ander espresso boontje wil :)

Nog tips met betrekking tot afstelling?

Leuk, ik denk er over er ook eentje aan te schaffen.
Ik volg dit topic en je ervaringen met belangstelling.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Heseven » za 10 mar 2018, 22:58


1.5 is dus 1 hele rotatie vanaf de 0 (ongeacht of jouw maler bij de 0 stopt)
Je kunt de kinu zelf calibreren zodat 0 echt einde schroefdraad is. Kwestie van vergrendeling losdraaien, maalschijf omhoog drukken, stipje op de 0 zetten en dan de vergrendelschroef er weer op draaien.
Bedankt voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Ossy » ma 12 mar 2018, 12:55

De Kinu is al binnen! en werkt echt prima, mijn eerste bonen er mee gemaald en dat ging erg makkelijk. Ook het verstellen is prima te doen. Filter koffie smaakt echt veel beter met de Kinu dan de LSM97, dat het zo verschil is :shock:

Wel is het rubbertje onder de voet te groot en blijf niet zitten..


Morgen komt de Peru Special en Kenia Chichugu binnen van Whitelabelcoffee, en genieten maar van lekkere filter koffie op kantoor!

Misschien nog een vraag, gebruik nu de Aeropress op kantoor, is er een andere filter methode die beter werkt op kantoor, een V60?
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bvds » ma 12 mar 2018, 13:31

Misschien nog een vraag, gebruik nu de Aeropress op kantoor, is er een andere filter methode die beter werkt op kantoor, een V60?
Aeropress vind ik voor op je werk ideaal. Kalita als alternatief op V60, maar bij beide methoden is het opschenken natuurlijk een kritisch proces. Evt. Clever, maar vind ik op smaak geen topper. Wel makkelijk.
Laatst gewijzigd door bvds op ma 12 mar 2018, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » ma 12 mar 2018, 14:17

Beter voor op het werk? Dat moet je echt zelf bepalen. V60 is mijn favoriet als je hem goed gebruikt maar denk ook dat aeropress on the go het makkelijkst is. Nog een klein weegschaaltje en timer erbij. Of de brewista weegschaal, klein en ook timer naast weegschaal functie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron