Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor martijnox » di 17 apr 2018, 11:16

Mijn espresso is redelijk on fleek, maar niet iedereen is ‘s ochtends in voor een goeie espresso. Dat moet dan een ‘normale koffie’ of een cappuccino zijn. Maar hoe trek je in godsnaam een redelijke normale koffie uit een Pavoni?
Ik ben niet bereid om de maalgraad steeds te switchen voor een lungo, omdat ik hem dan steeds weer helemaal moet instellen op espresso. Dit maakt het natuurlijk lastiger. Ook een Americano bleek niet helemaal naar wens. (Ik vond hem wel prima eigenlijk...)
Wie heeft de formule om een redelijke lungo te zetten zonder maalgraad aan te passen?
Of wellicht tips hoe een goede cappuccino te zetten? De melk weet ik te regelen met een ouderwetse opschuimer, want het stoompijpje met drie gaatjes blijft maar mislukken. Maar zet je een capu met een espresso, twee, een lungo?

Dank voor de tips alvast!
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor namor » di 17 apr 2018, 11:50

Americano.... je doet 30-40ml warm water in een kopje (uit waterkoker) en daarna pers je 25-30ml espresso van 15/16gr koffie,
bij http://shop.strietman.net/category/accessories kan je bakjes van 18gr eventueel bestellen.

Cappuccino... het lukt me ook met drie gaatjes, maar ik heb een prachtige tipje met een gat bij Tije besteld en het werkt nog beter
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor Erik82 » di 17 apr 2018, 13:30

Nespresso, volautomaat of senseo ernaast zetten. Lungo's zijn op voorhand al kansloos en zinloos. Een Americano is de enige manier. Sowieso is het volume in de cilinder van de Pavoni veel te klein. Met een 18gr filterbakje maak je het alleen maar erger omdat die puck nog meer water op zal nemen en er dus nog minder volume over zal blijven.

Cappuccino maken met de standaard stoomtip is goed te doen. Kwestie van meer oefenen. Je zet hem gewoon met een dubbele espresso dus hoef je helemaal niks aan te passen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor martijnox » di 17 apr 2018, 14:35

Helder! Dan ga ik wel wat toegankelijkere bonen zoeken voor een Americano. (Ik kan me indenken dat m'n Bonanza bonen uit Gatara, Rwanda niet heel toegankelijk zijn)

Enne, die Cappu ga ik dan nog maar op oefenen, net zoals op de dubbele espresso die eraan vooraf gaat. (Ik zet nu een enkele met 16gr). Als ik zo'n enkel gaatje wil, hoe bestel ik bij Tije? (wie is Tije?). Ik heb verder alleen nog maar die tipjes op ebay gevonden, wat je zo'n 20eu kost voor je het thuis hebt.
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor namor » di 17 apr 2018, 14:41

Nespresso, volautomaat of senseo ernaast zetten. Lungo's zijn op voorhand al kansloos en zinloos. Een Americano is de enige manier. Sowieso is het volume in de cilinder van de Pavoni veel te klein. Met een 18gr filterbakje maak je het alleen maar erger omdat die puck nog meer water op zal nemen en er dus nog minder volume over zal blijven.

Cappuccino maken met de standaard stoomtip is goed te doen. Kwestie van meer oefenen. Je zet hem gewoon met een dubbele espresso dus hoef je helemaal niks aan te passen.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor namor » di 17 apr 2018, 14:59

.... Met een 18gr filterbakje maak je het alleen maar erger omdat die puck nog meer water op zal nemen en er dus nog minder volume over zal blijven.
Dat is helemaal waar :) daarom heb ik 18gr ook niet gekocht :).... americano met 15gr gaat prima. Maar ik gebruik pavoni alleen tijdens vakantie en het is heel mooi als beste alternatief voor slechte koffie ergens om de hoek. Voor dagelijks gebruik, als je grote volume met boterham nodig hebt, moet je toch naar een andere oplossing te zoeken.
Slow koffie wellicht ook niet zo gek idee. Als je per se maller wil niet aanraken dan kan je eventueel een (niet te dure) hand grinder bijkopen voor filter koffie.
Ik zet regelmatig koffie met Hario en ik draai mij Compak naar filter maat en volgende keer naar espresso. Espresso bij mij is rond maling 3 en filter 25. Dus als je standen dan zo ingewikkeld is het ook niet.

PS. Tije is man die kan alles maken :) en hij is een Pavoni guru! Hij heeft veel meer leuke voor Pavoni dingen gemaakt. Zoek hem op op forumnaam Tije
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor Erik82 » di 17 apr 2018, 15:06

Enne, die Cappu ga ik dan nog maar op oefenen, net zoals op de dubbele espresso die eraan vooraf gaat. (Ik zet nu een enkele met 16gr).
Een enkele espresso met 16gr kan niet. Je zet een dubbele epsresso (met het dubbele filterbakje) in één kopje zoals nagenoeg iedereen hier doet. Een enkele espresso gaat in het speciale enkel filterbakje en daar gaat zeker geen 16gr in passen.

Filterkoffie is ook een goede optie. Ik drink in de ochtend nooit espresso maar filterkoffie. Je zult dan wel een andere (hand)maler voor erbij moeten kopen want telkens heen en weer wisselen is niet handig en de K6 is ook niet heel geschikt voor filter.

Wellicht een belletje/mail wagen of deze op je Pavoni past https://www.vanpommeren.nl/stoomtip-1-gat.html.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor martijnox » di 17 apr 2018, 15:19


Slow koffie wellicht ook niet zo gek idee. Als je per se maller wil niet aanraken dan kan je eventueel een (niet te dure) hand grinder bijkopen voor filter koffie.

PS. Tije is man die kan alles maken :) en hij is een Pavoni guru! Hij heeft veel meer leuke voor Pavoni dingen gemaakt. Zoek hem op op forumnaam Tije
Goeie! Ja die compak van mij luistert nogal nauw met z'n draaien, en er zit ietwat speling in. Dus vandaar laat ik hem liever staan. Maar wellicht een handgrinder en slow koffie.
Over Tije lees ik hee erg veel ja. Ik zal hem eens contacten binnenkort!
Een enkele espresso met 16gr kan niet. Je zet een dubbele epsresso (met het dubbele filterbakje) in één kopje zoals nagenoeg iedereen hier doet. Een enkele espresso gaat in het speciale enkel filterbakje en daar gaat zeker geen 16gr in passen.
Zoals ik altijd zet: Groot filterbakje, rond de 16gr erin, en daar een enkele espresso mee zetten (dwz, 1x de hendel naar beneden, ±32gr koffie). Iets sterker dan ik af en toe buiten de deur drink, maar de smaak is goed. Of doe ik nu hele rare dingen?
Wellicht een belletje/mail wagen of deze op je Pavoni past https://www.vanpommeren.nl/stoomtip-1-gat.html.
Oehh goeie! Meteen even mailen. Dank!
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor Erik82 » di 17 apr 2018, 15:35

Je haalt hier 2 dingen door elkaar. Een enkele espresso is niet gebaseerd op 1 of 2 kopjes maar op maalsel. Het grote "dubbele" filterbakje met 16gr maakt een dubbele espresso ook al zet je hem in één kopje. Een enkele espresso is 6-9gr in het enkele filterbakje. Je kunt een enkele espresso ook in 2 kopjes zetten ook al heb je dan 2 keer bijna niks maar het is en blijft een enkele espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor martijnox » di 17 apr 2018, 21:33

Ik was in de veronderstelling dat je bij een dubbele espresso ook dubbel zoveel vloeistof in je kopje hebt? Dus dat je verhouding gemalen bonen-vloeibare koffie 1-2 is.

Bij een normale machine is het niet makkelijk te controleren, maar bij zo’n pavoni heb je een vaste hoeveelheid water die je per hevel omlaag drukt.

Het is in die zin toch gewoon 1 shot espresso?
(Kan je uberhaupt met 6-7gr koffie in de pavoni een degelijke kop zetten?)
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron