Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Voorstellen

Berichtdoor dingman » vr 10 aug 2018, 23:18

Hoi allemaal, na maanden hier en bij de buren te lurken zonder account kom ik nu zodanig dichtbij een nieuwe aankoop dat ik heb besloten me te registreren om makkelijker om advies te kunnen vragen en ervaringen uit te wisselen.

Ik ben op zoek naar een mooie manier van thuis espresso zetten. Budget 500-1000 euro voor machine+maler. Mag iets duurder maar dan moet er wel een hele goede reden voor zijn. Heb me uitgebreid ingelezen over de hele range, van de basis compactmachines als Gaggia & Rancilio Silvia tot de duurdere HX apparaten van Rocket, Expobar en Bezzera. Omdat we thuis bijna alleen espresso drinken (nu nog uit een oude Solis die praktisch ter ziele is) en haast geen melkdrankjes lijkt een HX of dual boiler machine me overkill; en omdat we in ons huishouden niet allemaal van slow coffee houden maar wel energie proberen te besparen ben ik niet per se op zoek naar een machine met een zetgroep die >30min op moet warmen. De oplossing waar ik nu aan denk is een Rancilio Silvia V5 gemod met een PID (van MeCoffee of Auber) — lijkt me leuk om zelf te doen of 2e hands op de kop te tikken. Mogelijk alternatief is een Lelit PL41 PID of Grace PL81T (lichtelijk nadeel daarvan is dat die met iets moeilijker verkrijgbaren 57mm portafilters werken); of zelfs een Lelit Victoria PL91T met 58mm portafilter en PID incl shot timer. Met de MeCoffee PID zou de Silvia echter met gemak alle functies van die duurdere Lelits overnemen, en dat is natuurlijk mooi. Bovendien, met bv de Lelit Victoria zit ik in de range van machines als de Vibiemme Domobar of de Expobar Leva E61, waar ik dan misschien eerder voor zou gaan, maar dan zit ik zonder maler al tegen de bovenrand van mijn budget (hallo price creep!).

Qua maler ben ik old school en wil ik het liefst blijven handmalen (zoals ik nu doe met een trouwe Spong maler). Die is echter niet consistent genoeg wat korrelgrootte betreft dus ik moet een nieuwe. Daarvoor denk ik aan een Zassenhaus Santiago; ook de Lido E staat op mijn lijstje maar niet duidelijk waarom die zoveel duurder moet zijn dan de Zassenhaus. Ik was bijna verleid door de Rok handmaler maar dankzij gebruikerservaringen en reviews hier en elders zie ik daar toch maar vanaf. Mijn voornaamste vraag wat handmaler betreft is eigenlijk: is er nou echt geen die je zoals vanouds aan een muur of vensterbank kunt bevestigen?

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » za 11 aug 2018, 09:12

Welkom.

Vergeet alle malers die je zojuist hebt genoemd want die zijn een regelrechte ramp voor espresso. De Zassenhaus en ROK zijn echt compleet ongeschikt voor espresso waar de Lido E nog net aan te doen zou zijn maar daar ga je uiteindelijk niet blij van worden. Goedkope malers zijn beroerd gebouwd en slecht uitgelijnd en daardoor totaal ongeschikt voor espresso. De malers die je hebt genoemd (afgezien van de Lido) zijn daar echt hele goede voorbeelden van.

Koop in plaats daarvan voor iets meer een Kinu M47 of OE Pharos 2.0 en je zit gebeiteld voor espresso de komende 20 jaar. Je zou ook naar een tweedehands horecamaler kunnen kijken zoals een Mazzer Super Jolly. Op dit moment besparen op je maler gaat alleen maar frustraties opleveren omdat het niet eens gaat lukken een redelijke espresso te maken. Dan gaat het hele avontuur van korte duur zijn.

Qua machine in de lage prijsklasse is een Silvia wel goed. Je zou ook naar een VBM Domobar kunnen kijken als je zelf handig bent. Dan heb je veel betere espresso maar wel met een langere opwarmtijd. De Quickmills schijnen het ook heel goed te doen en volgens mij beter dan de Silvia.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » za 11 aug 2018, 09:49

Ik zou voor een goede gereviseerde Silvia met PID en goed afgestelde druk gaan. Die staan geregeld hier op het forum te koop. Peter de Goede (www.ranciliosilvia.info) is een zeer betrouwbare man en heeft er altijd wel enkele te koop. Je betaalt dan iets meer dan op marktplaats maar krijgt daar een machine die tip top orde is en veel zekerheid voor terug.

Als je gaat voor marktplaats bedenk dan dat veel machines in slechte staat zijn. En met zaken als een nieuwe pomp, element of magneetklep lopen de kosten snel op. Het zelf installeren van een PID kan als je handig bent. Ga dan wel voor Auber. Maar ook dat is best een klusje en het fine tunen van de parameters en settings ook.

Qua handmalers zou ik inderdaad gaan voor de M47 van Kinu. De Pharos 2.0 is een dijk van een maler maar maalt een stuk zwaarder. Zeker met lichte branding! Iets goedkoper kan in de vorm van een Feldgrind van Knock.

Een quickmill 820 is best een leuk alternatief. Die koop je in DE voor onder de 400 euro. Even een OPV (laten) inbouwen en je hebt een prima machine. Snel warm en oerdegelijk. Qua shots staat een Silvia met PID op een iets hoger plan. Maar de Quick is zeker niet verkeerd en heel gebruiksvriendelijk.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » za 11 aug 2018, 09:54

De Bezzera BZ07DE van Henrike hier op het forum is ook een leuke en betrouwbare machine. Wel met HX, maar nauwelijks groter dan een Silvia en door het verwarmingselement in de groep relatief snel warm (20 min).

Mocht je tzt meer willen gaan opschuimen of als je bezoek hebt een fijne machine...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor dingman » ma 13 aug 2018, 00:37

Super, dank voor de reacties!

Quickmill stond nog niet op mijn radar, misschien omdat er minder over te vinden is dan over Rancilio & Gaggia compactmachines. En lijkt ook iets meer handigheid te vereisen als je er een PID aan toe wilt voegen (MeCoffee bijvoorbeeld is toegespitst op Gaggia Classic, Rancilio Silvia en VBM Domobar).

Qua handmalers ga ik me zeker verder orienteren. Ik zag nog de CrushGrind Brazil, de enige handmolen waarbij een beetje nagedacht is over het vergemakkelijken van het malen, maar deze review belooft niet veel goeds. Ga dus idd kijken naar Pharos of Feldgrind of Kinu M47. Blijf het raar vinden geen fabrikant meer een wall- of table-mounted model maakt. De concurrentie met elekrisch zal formidabel zijn, maar ik zou toch denken dat er veel drinkers zijn voor wie de handarbeid bij 1 of 2 kopjes prima te doen is. Ikzelf vind het proces gewoon meer mindful en minder lawaaierig dan met een elektrische molen.

Zo'n Bezzera staat inderdaad ook in mijn top 10, hoewel ik bij de BZ07 wel het warmwatertappunt raar gepositioneerd vind (dat is opgelost bij de BZ10). Maar na lang wikken en weggen ben ik er toch uit dat HX voor ons huishouden overkill is (zelfs bij visite — weinig espressodrinkers, dus daarvoor hebben we een MoccaMaster).

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 13 aug 2018, 09:01

Blijf het raar vinden geen fabrikant meer een wall- of table-mounted model maakt.
In 'grootmoeder's tijd' (dwz mijn jeugd) hadden we nog wel van die wandkoffiemolens, maar destijds maakte niemand daar espresso mee. Voor filterkoffie was de wat grovere maling van zo'n handmaler best goed, zeker als moeder investeerde in 'goudmerk' bonen van de kruidenier.

Een mooie espresso handmaler zoals de HG One is ook nog gewoon verkrijgbaar, alleen is die wat duurder dan de handmalers van vroeger die je nu bij de kringloop e.e. op de kop kunt tikken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 13 aug 2018, 09:31

Wij gebruiken de QuikckMill nu alweer ruim 18 jaar en zijn zeer tevreden met het toestel. De koffie hebben we door de jaren heen beter laten smaken door:
a) over te gaan naar bonen,
b) over te gaan naar betere bonen,
c) over te gaan naar een betere molen.

Vriendelijke groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen

Berichtdoor cremalover » ma 13 aug 2018, 11:20

Een jaar of dertig geleden gebruikte ik altijd een DE wandmolen.Met een glazen bakje dat je onder de molen schoof.Qua ergonomie is zo een ding super.
Een 68 mm topmolen die je aan de wand moet bevestigen zou super zijn.Je hoeft de molen niet vast te houden,hij verschuift niet en je bent hem nooit kwijt. :mrgreen: En malen is dan echt supergemakkelijk.
Snap nog steeds niet dat zo iets niet gemaakt wordt.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen

Berichtdoor cremalover » ma 13 aug 2018, 11:33

Wij gebruiken de QuikckMill nu alweer ruim 18 jaar en zijn zeer tevreden met het toestel. De koffie hebben we door de jaren heen beter laten smaken door:
a) over te gaan naar bonen,
b) over te gaan naar betere bonen,
c) over te gaan naar een betere molen.

Vriendelijke groet,
Ik heb ook een 820 12 jaar gebruikt.Enige dat ooit kapot is gegaan was de thermostaat.Zeer fijne apparaatjes.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 13 aug 2018, 11:34

Een HG One kun je op tafel zetten, op het aanrecht vastschroeven en het is ook niet moeilijk 'm aan de wand te bevestigen.

Ik denk wel dat de makers er weinig op verdienen als ze zoiets montageklaar aanbieden. Door de kleine oplage (niet iedereen heeft er zoals vroeger een nodig) en de veeleisende klantenkring die telkens het nieuwste van het nieuwste wil, eigen kunde sterk overschat en veel service nodig heeft krijg je dan de situatie dat slechts enkele van de belangstellenden zoiets daadwerkelijk aanschaffen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron