Jura Ena Micro 1 ratelt

Remcofr
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 okt 2019, 17:15

Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Remcofr » do 24 okt 2019, 10:24

Hallo. al een tijdje meelezer op dit forum, helaas nu zelf een probleem.

M'n Jura Ena Micro 1 (2015) ratelt sinds deze week (enorm lawaai) en doet het zodoende ook niet meer. Heeft in het begin z'n servicebeurtjes bij Jura gehad maar ik weet ondertussen hoe ik hem zelf open krijg en schoon kan maken. Dus direct even gekeken.

Het lawaai wordt veroorzaakt doordat het kleine tandwiel niet meer lekker op het grote lange tandwiel van de zetgroep loopt. Daardoor schieten de tandjes door; maakt ie herrie en komt het eea niet meer in beweging. Als ik zo alles bekijk is er niks afgebroken of kapot.

Mij is niet helemaal duidelijk waardoor het komt; of de tandwielen zijn versleten waardoor ze niet meer goed inelkaar grijpen en doorschieten. Of de zetgroep is (in gemonteerde toestand) ergens intern geblokkeerd waardoor het tandwiel onvoldoende kracht heeft om hem inbeweging te krijgen. Als ik de zetgroep uitneem kan ik met de hand het lange tandwiel wel gewoon in beweging krijgen waardoor alles normaal lijkt te werken. Voelt ook niet bijzonder zwaar ofzo.

Wie is bekend met dit probleem en heeft een simpele/goedkope oplossing? Gezien de leeftijd van het apparaat is het economisch niet meer rendabel om hem naar Jura zelf te brengen....

hoor graag van jullie!

Namkyd
Berichten: 57
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 17:46

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Namkyd » do 24 okt 2019, 19:29

Toch is het meestal een afgebroken oor aan de aandrijfmotor daar waar het kleine tandwiel op zit. Helaas niet te repareren dus een nieuwe aandrijfmotor en je Jura loopt weer als een trein. Haal de aandrijfmotor er maar uit dan zie hoogstwaarschijnlijk dat een oor is afgebroken of gescheurd. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Remcofr
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 okt 2019, 17:15

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Remcofr » vr 25 okt 2019, 07:43

o.k. Ik zal eens kijken. De aandrijfmotor heb ik niet los gehad.

Enig idee waar ik een losse aandrijfmotor zou kunnen bestellen?

Dank voor je tip.

Namkyd
Berichten: 57
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 17:46

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Namkyd » vr 25 okt 2019, 08:42

Kijk hier eens https://www.coffeefactory.nl/zoeken/?q= ... +ENA+micro


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Namkyd
Berichten: 57
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 17:46

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Namkyd » vr 25 okt 2019, 09:24

Jura_Impressa klopt toch of heb jij een ander idee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Remcofr
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 okt 2019, 17:15

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Remcofr » vr 25 okt 2019, 17:02

Net even open gemaakt maar de bevestigingslipjes waren niet afgebroken van de plastic behuizing. Motor zat nog prima op het metalen blok waar de zetgroep aan de andere zijde tegenaan is gemonteerd. Waarschijn dus toch een blokkering ergens in de zetgroep. Alhoewel deze wel normaal loopt als ik hem eruit haal en handmatig bedien. Het motortandwiel draait rond, het grote tandwiel op de zetgroep niet. Daarom schiet ie er vanaf en maakt ie herrie.

Anyway, ik geloof het verder wel. Het apparaat is 4 jaar oud en wegbrengen weegt niet op tegen de kosten. Kan ik iemand blij maken met een Jura Ena Micro voor reserve onderdelen? :D

Namkyd
Berichten: 57
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 17:46

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Namkyd » vr 25 okt 2019, 18:45

Ai 4 jaar oud! Jura is goed voor 10 tot 15 jaar bij netjes onderhoud. Zonde...
Ik weet niet in welk deel van Nederland je zit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Jura_Impressa » zo 27 okt 2019, 05:53

De zetgroep heeft het ‘t moeilijkst om de plunjer omhoog te duwen. Het kan een ontbrekend lager in de zetgroep zijn, een missend borgveertje, een verdikte o-ring op de plunjer, een gebroken plunjertandwiel, gebroken aandrijfmotor enz enz


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Remcofr
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 okt 2019, 17:15

Re: Jura Ena Micro 1 ratelt

Berichtdoor Remcofr » wo 30 okt 2019, 09:13

dank voor je reactie. De Jura is ondertussen naar een liefhebber gegaan die er nog even aan gaat sleutelen om te kijken of hij hem kan fixen.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron