Tips voor nieuwe volautomaat

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Tips voor nieuwe volautomaat

Berichtdoor Keyser » ma 20 jan 2020, 17:33

Ik hoop dat jullie niet schrikken van de titel, maar ik ben op zoek naar een volautomaat. Deze is alleen niet voor mijzelf, maar voor mijn vader.

De criteria is eenvoudig:
Hij wilt op een knopje drukken en kunnen kiezen tussen verschillende soorten koffie.
Dit zullen met name melk dranken zijn en de maler moet in het apparaat zitten. Ook moet het apparaat melk kunnen opschuimen.

Zijn maximaal te besteden bedrag is €300.
Op het moment hebben ze een Vibiemme domobar standaard staan, die wel een opknapbeurt kan gebruiken. Deze ga ik binnenkort bekijken en zien wat ik daarin kan doen. Ze willen deze dan verkopen.

Nu heb ik het forum wel wat door gespit. Maar omdat een dergelijke machine nooit mijn interesse zal krijgen. Vind ik het moeilijk te beoordelen. Mijn bril is wat te gekleurd, waardoor ik teveel haken en ogen zie. Het meeste vertrouwen heb ik daarom in jullie. Wellicht hebben jullie suggesties naar welke machines ik kan kijken.
Tweedehands is prima, maar ik durf ivm alle electronica niet zo goed naar een willekeurige particulier. Weten jullie een leuk adresje?

Alvast veel erg bedankt


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tips voor nieuwe volautomaat

Berichtdoor Pti » ma 20 jan 2020, 17:52

Ik praat veel met een servicemonteur die onderhoud aan consumenten en horeca volautomaten doet. Voor een vriend van mij stelde recent een vergelijkbare vraag als jouw vader en kreeg daarop het volgende antwoord;

Binnen dat budget is er helaas alleen maar plastic wegwerp rommel te kopen... Verwachte levensduur 2-3 jaar daarna overstijgen de reparatie- en onderhoudkosten de aanschafwaarde.

Zet even de tandjes stevig op elkaar en schaf een Jura D4, of als zwarte koffieliefhebber de nog betere Jura A1 aan. Dat doet misschien even zeer bij aanschaf het is namelijk ruim 2x je budget, maar het zet ook ruim 3x betere koffie en de verwachte levensduur is zomaar factor 6 van die wegwerp apperatuur die je in het lage segment shopt.

*Een kleine tip. Laat m eerst machines wat completere machines zoals de E8 of Saeco Aulika zien. Dat zijn capabele maar best kostbare machines. De "gestripte" A1 valt dan in ene erg goed op zijn plaats.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Tips voor nieuwe volautomaat

Berichtdoor bobbee » ma 20 jan 2020, 17:54

Er zit hier een jura man op het forum. Hij kan je wel helpen denk ik. Maar die jura rommel heb ik ook genoeg slechts over gehoord, zetgroep die boven de opvangbak hangt bij bepaalde modellen en niet makkelijk eruit kan. Schimmel vorming is het gevolg! Zou mij dus niet zomaar naar jura laten sturen.
Ik zou het zelf heel erg belangrijk vinden om hem schoon te kunnen maken. Dus zetgroep moet eruit kunnen + de rest toegankelijk. Delonghi kan dat en de goede modellen gaan ook lang mee.
Dus echte goed info kan ik je niet geven maar goed, er zijn niet zoveel ervaringsdeskundige present
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Tips voor nieuwe volautomaat

Berichtdoor Keyser » ma 20 jan 2020, 19:00

Dank heren en ook zo snel zo uitgebreid antwoord. Heel fijn.

Ja pti, daarin denken wij precies hetzelfde. Dat had ik het met mijn vader over. Nu hopen dat hij er wat mee doet .
De Saeco, is dat een goed merk? Of pas vanaf een bepaalde prijsklasse zoals de optie die jij aangeeft?

En Bob de DeLonghi. Heb jij voorbeelden van welke modellen? Of is het ook gewoon dat dat merk algemeen genomen goed is?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Tips voor nieuwe volautomaat

Berichtdoor bobbee » ma 20 jan 2020, 19:34

Er is een lid op het forum die de machines verkoopt in zijn winkel en ook onderhoud. Ik heb hem al een tijd niet meer hier op het forum gezien.
Leek wel eerlijk en oprecht met zijn hulp. Ik ga zoeken...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron