Siemens EQ6-700 - Natte koekjes en soms niet spoelen

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Siemens EQ6-700 - Natte koekjes en soms niet spoelen

Berichtdoor Marc O. » za 15 mei 2021, 12:12

Hallo allemaal,

We zijn ons al een poosje aan het oriënteren op een nieuwe halfautomaat met bijbehorende maler en hopen, zodra de omstandigheden dat weer enigszins toelaten en we beiden gevaccineerd zijn, binnenkort tot aanschaf over te kunnen gaan.

In afwachting daarvan gebruiken we onze Siemens EQ6-700 naar relatieve tevredenheid, en willen we die verkopen zodra de nieuwe machine binnen is. Die Siemens begint sinds kort wat kuren te vertonen, waarvan ik overigens blij ben dat die ze nu vertoont en niet net na de verkoop (ik zou me ontzettend l*llig voelen). Probleem is dat de koffiekoekjes/pucks soms (dus niet altijd) ontzettend nat zijn en niet eens herkenbaar zijn als puck maar simpelweg bestaan uit drab. Ook verdwijnt bij het spoelen bij aan/uit zetten het spoelwater soms (wederom: niet altijd) direct in de lekbak. Afgifte van heet water en koffie is overigens wel normaal zoals het hoort.

Herkent iemand dit? Kan dit veroorzaakt worden door het keramisch ventiel? De machine krijgt overigens vaker dan nodig zijn otkalkingsbeurten en wordt trouw minimaal 1x per week gereinigd.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

VanderStaak
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 16 aug 2021, 21:17

Re: Siemens EQ6-700 - Natte koekjes en soms niet spoelen

Berichtdoor VanderStaak » di 17 aug 2021, 12:15

Een goede middag!
Leuk dat jullie aan het orienteren zijn naar een halfautomatische koffiemachine, heb er thuis ook 1 staan.

Voor de kuren van de Siemens zijn er een aantal zaken die mee kunnen spelen met het maken van de koffiepuck/koekje, die heb ik hieronder even opgesomd:
1. Maalgraad van de koffie - mocht je een andere koffiesoort gebruiken dan kan de maalgraad zorgen dat er meer water wordt opgenomen/niet doorstroomd. Vaak staat hij dan iets te fijn afgesteld.
2. Vettigheid van de koffieboon - Ook is het zo dat het vetgehalte in de koffieboon anders kan zijn, wat kan zorgen voor een natgevoel maar is het met name vet, goed om dus te voelen of dit zo is ja of nee.
3. wanneer het niet de eerdere opties waren, dan is het goed om de rubbertjes in de koffiemachine eens te vervangen! Deze zorgen voor afsluiting, druk, waterdichtheid, etc.

Succes verder!

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Siemens EQ6-700 - Natte koekjes en soms niet spoelen

Berichtdoor Marc O. » di 17 aug 2021, 17:08

Dank voor je reactie. Het probleem lijkt zich inmiddels een stuk minder vaak voor te doen, mogelijk door een aantal reinigings- en ontkalkingsbeurten achter elkaar, maar is niet geheel verdwenen. 1 en 2 kunnen de oorzaak niet zijn, daarvoor waren de 'pucks' veel te nat. De rubbers waren inmiddels ook al vervangen, uitgezonderd het hele kleine ringetje dat voor de afdichting zorgt tussen wateraanvoer en zetgroep (die was ik simpelweg vergeten mee te bestellen).

Overigens hebben we die halfautomaat inmiddels, zie elders in dit forum ;)
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron