OPGELOST ! Trage Siemens S20

Jarno
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 13:54

OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Jarno » ma 02 apr 2012, 14:05

Ik lees al een poosje mee op het forum. Maar had me nog nooit aangemeld. Ik moet nu helaas toch even gebruik maken van jullie kennis:

Zo'n 5 jaar voorziet onze Siemens S20 tk60001 ons van prima koffie

Echter de laatste tijd wordt het apparaat erg traag. De koffie druppelt eruit ipv van normaal doorstromen. Ook gaat het apparaat pruttelen bij het uitstromen van de laatste beetjes koffie. Dit geluid komt uit de uitloop/verdeel mond vooraan het apparaat (waar het kopje onder staat). Het is dan net of het water gekookt wordt. (wat niet zo is gelukkig)

Koffie smaakt ook minder als anders, het is wel te drinken maar wel minder als voorheen. :|

Apparaat wordt redelijk veel gebruikt. Ik schat zo'n 13.000 a 14.000 kopje tot nu toe.

Onderhoud doe ik zoals het hoort, ontkalken en schoonmaken en regelmatig de zetgroep schoonmaken, laten drogen en terugplaatsen.

Wat heb ik al gedaan:
+ het voor de hand liggende: schoonmaken+ontkalken -> geen effect
+ zetgroep afspoelen, met kwastje schoonmaken -> geen effect
+ uitloop/verdeelmond, schoonmaken, doorspoelen -> was wel vies, maar geen effect
+ alle slangetjes vanaf de zetgroep tot aan uitloop verwijderen en schoonmaken -> was wel vies, maar geen effect

Wat kan ik nu nog meer doen? Ik ben niet vies van een beetje sleutelen. En heb nu even een gebruikte TK529NL gekocht voor weinig dus ik heb koffie.... maar wil graag mijn S20 weer terug...

*************OPGELOST********************
Laatst gewijzigd door Jarno op za 21 apr 2012, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jarno
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 13:54

Re: Trage Siemens S20

Berichtdoor Jarno » za 21 apr 2012, 20:34

Fantastisch forum dit. Iedereen die heeft bijgedragen: hartelijk dank voor de tips....

Ik heb inmiddels weer een heerlijke kop koffie.. :D

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Spironski » za 21 apr 2012, 23:58

Hoi Jarno, alsnog welkom op het forum? ;) Gelukkig heb je het probleem kunnen oplossen, en dank voor de complimenten!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Arie19
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 00:51

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Arie19 » zo 22 apr 2012, 00:21

Hoi Jarno, welkom op het forum. (en je ervaarde gelijk het nut van dit forum)
Maar kan je omschrijven wat uiteindelijk jou de oplossing gebracht hebt??
Zoals ik het lees, gebruik je de Siemens S20 weer.
Heb ik het verkeerd gelezen hoor ik het ook graag.

Jarno
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 13:54

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Jarno » ma 23 apr 2012, 15:22

Dat ik de Siemens weer in gebruik heb dat heb je goed gelezen. Maar het forum heeft daar niets aan bijgedragen. Mijn opmerking van 21 april was op zijn zacht's gezegd nogal cynisch...

Ik had echt meer van het forum verwacht. Op 2 april heb ik mijn vraag voorgelegd en op 21 april had ik nog geen reactie's. Terwijl ik, volgens mij, toch een prima opening post heb gemaakt met een duidelijke omschrijving van het probleem en wat ik zelf al had geprobeerd. Maar helaas.... heb bleef stil


Gelukkig heb het zelf op kunnen lossen.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Bluecold » ma 23 apr 2012, 15:50

Je hebt een Siemens S20 superautomaat. Ik kan zo niemand hier op dit forum eenzelfde apparaat heeft. Combineer dat met het onnoemelijke aantal verschillende superautomaten, de complexiteit van een superautomaat en het feit dat je alle voor de hand liggende oplossingen al geprobeerd hebt en je hoeft er echt niet van op te kijken dat niemand je helpt. Niet omdat we je niet willen helpen, maar omdat we je niet kunnen helpen.

Er valt jou niets te verwijten, je openingspost was helder en to the point. Maar het forum valt evenmin iets te verwijten dat er geen kennis is van een apparaat wat niemand gebruikt.

Maar toch, gefeliciteerd! Bij deze ben jij nu de Siemens S20 expert van dit forum.
Laatst gewijzigd door Bluecold op ma 23 apr 2012, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Spironski » ma 23 apr 2012, 16:08

+1 Ik had begrepen dat je via PB's was geholpen. Jammer dat je hier toch niet de hulp hebt kunnen vinden die je nodig had. Ik denk dat dit niets met onwil oid heeft te maken, maar met hetgeen Bluecold al noemt.

Het zou wel stijlvol zijn als je hier nog vertelt hoe je het nu hebt opgelost, dan hebben mensen na jou er wellicht wat aan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor @3aan » ma 23 apr 2012, 16:21

In mijn ogen staat er helemaal niets in je openingspost die ons er toe moest en kon leiden je te helpen, daar je klacht eigenlijk nauwelijks omschreven is; ja hij doet het niet en pruttelt.

Je pleegde zoals je zei regelmatig onderhoud en sprak jezelf gelijk weer tegen;
+ uitloop/verdeelmond, schoonmaken, doorspoelen -> was wel vies, maar geen effect
+ alle slangetjes vanaf de zetgroep tot aan uitloop verwijderen en schoonmaken -> was wel vies, maar geen effect
Ik kan hier niets mee en ik denk vele met mij.

Je was kennelijk wel met jezelf ingenomen dat je het gefikst had, maar het even met ons delen wat je gedaan hebt of misschien juist niet gedaan had?

Dat was teveel gevraagd en dan Cynisch reageren, leuk maar onbegrepen :?

Ik hoop dat die fantastische bak koffie je nog lang bij mag blijven en je langdurig mag blijven repeteren. :shock:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor SteefM » ma 23 apr 2012, 20:30

In mijn ogen staat er helemaal niets in je openingspost die ons er toe moest en kon leiden je te helpen, daar je klacht eigenlijk nauwelijks omschreven is; ja hij doet het niet en pruttelt.
Volgens mij is de klacht prima omschreven? Zou niet weten wat er verder nog bij zou kunnen...
Je pleegde zoals je zei regelmatig onderhoud en sprak jezelf gelijk weer tegen;
+ uitloop/verdeelmond, schoonmaken, doorspoelen -> was wel vies, maar geen effect
+ alle slangetjes vanaf de zetgroep tot aan uitloop verwijderen en schoonmaken -> was wel vies, maar geen effect
Ik kan hier niets mee en ik denk vele met mij.

Je was kennelijk wel met jezelf ingenomen dat je het gefikst had, maar het even met ons delen wat je gedaan hebt of misschien juist niet gedaan had?

Dat was teveel gevraagd en dan Cynisch reageren, leuk maar onbegrepen :?

Ik hoop dat die fantastische bak koffie je nog lang bij mag blijven en je langdurig mag blijven repeteren. :shock:
Tsja, het is een superautomaat. Dat je 'm schoonmaakt betekent niet per sé dat alles goed schoon is van binnen. Het is m.i. dan ook weinig tegensprekend.

Kortom: ik zie het probleem niet.

Jarno
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 13:54

Re: OPGELOST ! Trage Siemens S20

Berichtdoor Jarno » di 24 apr 2012, 12:34

+1 SteefM: Dank daarvoor.

Ik hoop dat die fantastische bak koffie je nog lang bij mag blijven en je langdurig mag blijven repeteren. :shock:
Enig cynisme is u ook niet vreemd... Echter kan ik het wel waarderen. Wel vraag ik me af gezien uw reactie of u met het verkeerde been uit bed ben gestapt?
Je was kennelijk wel met jezelf ingenomen dat je het gefikst had, maar het even met ons delen wat je gedaan hebt of misschien juist niet gedaan had?
Omdat ik na een fiks aantal dagen nog geen reactie had voelde ik me niet geroepen om de oplossing hier meteen maar neer te zetten. Echter ben ik daar wel bereid toe maar ik wilde even de boel op scherp zetten en dat is gelukt..

U mag me gerust "zelf ingenomen" noemen. Dat klopt ook! :lol: Ik kan het u van harte aan raden overigens, dat maakt het leven een stuk makkelijker volgens mij...

Maar genoeg hierover Ontopic maar weer:


************OPLOSSING*****************

Ik heb het apparaat uit elkaar geschroefd met behulp van de handleiding op KOMTRA.de. Vervolgens ben ik rustig gaan kijken wat er allemaal in zit en begon ik al redelijk te begrijpen wat er allemaal gebeurd als er een kopje wordt bereid.

Het traject dat het water moet afleggen gevolgd totdat ik bij het verdeel/keramisch ventiel kwam. Dit is het ventiel waar je de keuze maakt tussen, stoom, heet water of koffie. Dit ventiel zit rechtstreeks na de boiler. Omdat de pomp prima in orde leek en het pruttelende geluid aan de voorkant van de machine kwam heb ik deze uitgebouwd. Dit ventiel was zwaar verkalkt ondanks alle ontkalking tabletten die er in de loop der jaren door zijn gegaan.

Vervolgens heb ik een bakje gepakt en daar 50/50 water en HG ontkalker in gegooid. De HG variant voor espressomachines. Deze heb ik een nachtje laten staan. Vervolgens goed schoongespoeld. Machine grondig gereinigd. Zetgroep schoongemaakt en nu dan ook maar de rubbers vervangen en de bewegende delen gesmeerd met het bijgeleverde silliconen vet. De machine weer in elkaar geschroefd en nu doet hij weer wat hij moet doen.

Totale kosten:
HG ontkalker 4 euro
Revisie set: 16 euro

Het was een gok om het ventiel op deze manier te ontkalken maar ik dacht als het niet goed gaat bestel ik voor 4 tientjes een nieuw ventiel.

Conclusies:

1. Ondanks onderhoud volgens het boekje is het apparaat van binnen wel degelijk vies.
2. Komtra.de is erg handig indien je gaat sleutelen
3. Ontkalken met de tabletten is niet altijd afdoende ( waterhardheid zal hierbij een rol spelen)
4. HG ontkalker is een sterk goedje en niet duur. Of het goed is voor je machine valt te bezien overigens.
5. Je kunt dus prima sleutelen aan een volautomaat mits je enigzins "zelf ingenomen" bent (dit was cynisch voor de duidelijkheid :lol: )


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron