Jura: koffie niet echt heet

Pauui
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 jul 2016, 23:08

Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Pauui » di 26 jul 2016, 23:18

Wij hebben een Jura E 8. Maar de cappuccino en andere koffies met melk worden niet echt heet. Waar kan dit aan liggen? ik heb de instellingen al aangepast en de koffie op heet gezet. Ik gebruik voorverwarmde kopjes.
We balen hier echt van dat de koffie altijd wat lauw blijft.
Hopelijk heeft hier iemand een tip?

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Jura_Impressa » di 26 jul 2016, 23:23

Welke koffie gebruik je, hoe vers is deze en hoe wordt ze bewaard? Echt verse koffie scheelt zo 4 tot 5 graden tov supermarkt koffie. Tevens is de verhouding melk VS koffie van belang wat melk zal nooit heet worden ivm het lagere kookpunt van melk.

Dan is de maalgraad ook nog van belang: fijner malen betekent een langere doorlooptijd en dus ook meer tijd voor het water om warmte van het element op te nemen.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Mad Wally » wo 27 jul 2016, 08:15

Ontkalken? Kalk op het verwarmingselement heeft een isolerende werking.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Jochen_P » wo 27 jul 2016, 09:12

Ik meen me te herinneren dat een Jura zijn drankjes nooot echt heet geeft? Eens op Googelen en misschien kom je meer gevallen tegen. Dan weet je of het gewoon zo is of of er iets mis is.

Als je fijner moet gaan malen om je melk warmer te krijgen dan scheelt er toch iets aan het ontwerp lijkt me :D
(Het kookpunt van melk ik trouwens bijna gelijk aan dat van water)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Mad Wally » wo 27 jul 2016, 16:00

Ik meen me te herinneren dat een Jura zijn drankjes nooot echt heet geeft? Eens op Googelen en misschien kom je meer gevallen tegen. Dan weet je of het gewoon zo is of of er iets mis is.

Als je fijner moet gaan malen om je melk warmer te krijgen dan scheelt er toch iets aan het ontwerp lijkt me :D
(Het kookpunt van melk ik trouwens bijna gelijk aan dat van water)
Bij mijn Jura Z5 Gen2 komt het er echt heet genoeg uit om je lelijk aan te branden. Voorverwarmen van de kopjes is ook echt niet nodig. Maar ik weet niet of dit ook geldt voor de andere modellen. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de temperatuursensor verlopen is, maar als je de karakteristiek boven water kan halen dan kun je hem doormeten.

[Edit] Gevonden: Thermofühler / Thermostat: Die Temperaturfühler an den Heizelementen sind bei der E- und S- Serie gleich und sollten etwa 12,5 kOhm Widerstand bei 20°C liefern. Bei 44°C an der Heizpatrone einer E55 habe ich in der Aufheizphase etwa 4,5 kOhm gemessen.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Jura_Impressa » wo 27 jul 2016, 17:10

Het type dat genoemd wordt is een zeer recent apparaat. De kans dat er iets met kalk of de señor is lijkt me gering. Wat er op Google te vinden is betreft vaak oudere modellen met een boiler.

Dat fijner stellen van de molen heeft niets met het ontwerp te maken, maar is van invloed op de temperatuur en derhalve nuttige info. Ook de versheid van de koffie heeft een positieve invloed.

Het kookpunt van melk is niet nagenoeg gelijk aan dat van water. Daar zit 30% verschil in. Als de verhouding melk tov koffie erg groot is, dan daalt de gemiddelde temperatuur dus ook.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor fransg » wo 27 jul 2016, 17:24

We koken ook geen koffie en koken geen melk voor de koffie. Melk verwarmen tot 60ºC is genoeg en de koffie zal ook ongeveer die temp in het kopje hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: RE: Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Jochen_P » wo 27 jul 2016, 18:35

Het type dat genoemd wordt is een zeer recent apparaat. De kans dat er iets met kalk of de señor is lijkt me gering. Wat er op Google te vinden is betreft vaak oudere modellen met een boiler.

Dat fijner stellen van de molen heeft niets met het ontwerp te maken, maar is van invloed op de temperatuur en derhalve nuttige info. Ook de versheid van de koffie heeft een positieve invloed.

Het kookpunt van melk is niet nagenoeg gelijk aan dat van water. Daar zit 30% verschil in. Als de verhouding melk tov koffie erg groot is, dan daalt de gemiddelde temperatuur dus ook.
Dus melk kookt op 70°C?
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor Jura_Impressa » wo 27 jul 2016, 19:02

Correct. Daarboven scheiden vetten en eiwitten zich en schuimt de melk niet meer.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Jura: koffie niet echt heet

Berichtdoor fransg » wo 27 jul 2016, 19:07

Volgens mij wordt nu de temperatuur bedoeld waarbij melk niet lekker meer schuimt met de stoompijp, maar dat heeft nog niets met 'koken' te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron