Delonghi Prima Donna Deluxe (vul circuit, circuit leeg)

dimi
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 14:56

Delonghi Prima Donna Deluxe (vul circuit, circuit leeg)

Berichtdoor dimi » za 01 dec 2018, 15:03

Dag Allemaal!

Een beetje geschiedenis, onze machine heeft ongeveer 10 000 kopjes koffie gemaakt in 5 jaar tijd, altijd dezelfde bonen gebruikt (Illy of dessert bonen, helemaal niet vettig) en altijd de maalgraad op groot (6-7) gezet, we altijd schoon onze machine op tijd en wij zorgen er goed voor.

Afgelopen jaar hadden we iemand van Delonghi bij ons thuis om de machine te repareren, er lekte water onderaan, het waterniveau werd niet meer gedetecteerd en een paar andere dingen die ik nu niet kan herinneren.

Dit werd opgelost door een andere watertank (magneet was smerig) en ze repareerden de andere spullen. Alles ging goed tot een paar maanden terug.

We konden geen koffie meer maken, het vermaalde goed maar bij het doordrukken van de koffie raakte het "verstikt" en kwam er geen koffie uit. Na minimum 1maal warm water (voor thee) te laten lopen konden we dan weer koffie zetten. Dit swithchen ging nog een paar weken door maar toen was dat het, geen koffie, ongeacht wat ...

Dus na een paar weken alleen maar het hete water te hebben gebruikt dachten we laten we het opnieuw proberen en het ging, we hadden koffie maar dit is terug gedaan en krijgen we deze foutmelding elke keer als we hem starten: "Leeg circuit vullen circuit".

We kunnen heet water maken (alhoewel dit al 2 maal ook niet gelukt is), maar geen koffie. Ik heb de brouweenheid (5513227891) al gereinigd want die zat vul en vuil.

Geen koffie ... Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Mij gedachte is de pomp of een verstopte leiding, waar zou ik moeten kijken als ik hem open doe?

Aarzel niet om vragen te stellen!
Vriendelijke groeten!

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Delonghi Prima Donna Deluxe (vul circuit, circuit leeg)

Berichtdoor HCB » ma 03 dec 2018, 22:37

Eerst even kijken of het waterfilter soms verstopt zit, dit moet je echt vervangen na 5 jaar. Verder zou ik gaan voor het vervangen van de pomp, deze loopt vaak vast agv. ontkalkingsfouten. Met een paar tientjes kom je dan een heel eind. De water regeleenheid (mechanical valve) kan verstopt of defect zijn maar lijkt me minder waarschijnlijk.

dimi
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 14:56

Re: Delonghi Prima Donna Deluxe (vul circuit, circuit leeg)

Berichtdoor dimi » wo 05 dec 2018, 19:41

Eerst even kijken of het waterfilter soms verstopt zit, dit moet je echt vervangen na 5 jaar. Verder zou ik gaan voor het vervangen van de pomp, deze loopt vaak vast agv. ontkalkingsfouten. Met een paar tientjes kom je dan een heel eind. De water regeleenheid (mechanical valve) kan verstopt of defect zijn maar lijkt me minder waarschijnlijk.
Beste HCB, bedankt voor je antwoord!
Met waterfilter bedoel je dan deze die je in de watertank zou zetten?
Zo ja, wij gebruiken die niet mits we fles water gebruiken voor onze machine. Zo nee, kan je mij wegwijs maken met waar die waterfiler zich ergens bevind in de machine of enige beschrijving ervan?

De pomp dacht ik ook mits wat te zoeken en te lezen op forums, plus het geluid dat die maakte (verstopt-ik krijg de koffie er niet door-achtige geluid). Is dit de juiste pomp: https://www.koffie-onderdelen.nl/Webwin ... 5(GW).html ?

Alvast bedankt voor je tijd en feedback!
Prettige week nog.

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Delonghi Prima Donna Deluxe (vul circuit, circuit leeg)

Berichtdoor HCB » wo 05 dec 2018, 20:28

Het waterfilter zit achter het zijpaneel rechts (waar ook de tank zit). Let goed op de stroomrichting van het water: het nieuwe filter moet exact zo worden teruggeplaatst als het oude. De pomp is een Ulka E EP5 dus zonder de GW. De kleur van de pomp is rood en niet wit. Voor de ESAM serie (jouw machine) wordt deze pomp specifiek voorgeschreven. De EP5 pomp is volgens mij iets anders afgesteld dan de EP5GW want qua onderdelen scheelt er niets.
Wat de link betreft: behalve vrij duur ook niet relevante info als 'wij leveren de EP5GW van iets betere kwaliteit en u deze kunt gebruiken i.p.v. de EP5'. Dan zou Delonghi allang gestopt zijn met de duurdere EP5 pompen in de nog steeds lopende ESAM serie. Dus niet beter of slechter; EP5 is specifiek voor de ESAM waar de pomp veel hoger geplaatst is dan bij de ECAM. Deze pomp moet dus beter zelfaanzuigend moet zijn.

dimi
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 14:56

Re: Delonghi Prima Donna Deluxe (vul circuit, circuit leeg)

Berichtdoor dimi » vr 07 dec 2018, 22:13

Het waterfilter zit achter het zijpaneel rechts (waar ook de tank zit). Let goed op de stroomrichting van het water: het nieuwe filter moet exact zo worden teruggeplaatst als het oude. De pomp is een Ulka E EP5 dus zonder de GW. De kleur van de pomp is rood en niet wit. Voor de ESAM serie (jouw machine) wordt deze pomp specifiek voorgeschreven. De EP5 pomp is volgens mij iets anders afgesteld dan de EP5GW want qua onderdelen scheelt er niets.
Wat de link betreft: behalve vrij duur ook niet relevante info als 'wij leveren de EP5GW van iets betere kwaliteit en u deze kunt gebruiken i.p.v. de EP5'. Dan zou Delonghi allang gestopt zijn met de duurdere EP5 pompen in de nog steeds lopende ESAM serie. Dus niet beter of slechter; EP5 is specifiek voor de ESAM waar de pomp veel hoger geplaatst is dan bij de ECAM. Deze pomp moet dus beter zelfaanzuigend moet zijn.
Wow super bedankt voor al deze info! Echt geaprecieerd! Ik heb die deze week helemaal opengesmeten en alles wat vuil was eens gekuist (was eigenlijk niet echt vuil), zelf de zetgroep zelf uit elkaar gehaald. Guess what, de machine gaat weer perfect, maar voor hoelang is de vraag natuurlijk, bij de volgende keer (als dit nog gebeurd) vervang ik gewoon die pomp zonder twijfel en koop bij die delonghi als dit nog mogelijk is.

Echt bedankt voor je raad en duidelijke info HCB!
Prettig weekend! :ugeek:


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron