Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

WppNL
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 15:34

Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor WppNL » zo 06 jan 2019, 15:56

Ik heb mijn eerste volautomaat (Delonghi ESAM 03.110) gekregen die al een aantal jaren in gebruik is geweest. Het apparaat zet prima koffie maar er zijn wat probleempjes.

Er zit bij het spoelen altijd "koffiegruis" in het kopje. Zelfs na tientallen keren spoelen blijft dit.
https://imgur.com/g8zXZWZ

Ik heb de zetgroep schoongemaakt en van 2 nieuwe O-ringen en siliconenvet voorzien. Ook heb ik het metalen plaatje en de veer schoongemaakt. Deze was compleet zwart aan de onderkant. Dit heeft er voor gezorgd dat de bovenkant van de zetgroep schoner blijft maar de koffiegruis gaat maar niet weg. https://imgur.com/cuBpzwd
Voordat ik dit had gedaan zat de drukgroep helemaal vol met koffie en lagen de koffie pucks door heel de machine heen. Ook was de koffie na 3-5 bakjes niet meer lekker.
Ook deze O-ring heb ik vervangen, ik weet niet wat de naam is van het onderdeel. Gisteren heb het apparaat ontkalkt. Daarnaast maakt het apparaat erg veel lawaai.
https://imgur.com/t7sRNnt

Wat kan ik doen zodat er geen (oude) koffiegruis in mijn koffie komt? En is er ook nog iets aan het lawaai te doen?

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor Jura_Impressa » zo 06 jan 2019, 16:25

Waarschijnlijk is de zeef van de zetgroep aan vervanging toe, die zullen vast los verkrijgbaar zijn ergens. Verder ben ik geen DeLonghi ervaringsdeskundige, maar bij oudere toestellen krijg je bijgeluiden zoals piepen en kraken. Doe je weinig aan vermoed ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

WppNL
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 15:34

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor WppNL » zo 06 jan 2019, 17:23

Waarschijnlijk is de zeef van de zetgroep aan vervanging toe, die zullen vast los verkrijgbaar zijn ergens. Verder ben ik geen DeLonghi ervaringsdeskundige, maar bij oudere toestellen krijg je bijgeluiden zoals piepen en kraken. Doe je weinig aan vermoed ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik was al aan het twijfelen om die gelijk met de O-ringen te vervangen. Heb het niet gedaan omdat de zeef er z.g.a.n. uitzag na het schoonmaken. Maar ga het toch maar proberen om die te vervangen dan.

Volgens mij heb ik deze nodig (https://www.koffie-onderdelen.nl/Webwin ... groep.html).

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor Jura_Impressa » ma 07 jan 2019, 05:51

Beter duur dan niet te koop ;) De prijs ligt hier zo'n 50% hoger dan de adviesverkoopprijs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor HCB » za 12 jan 2019, 23:18

In dit geval zou ik beginnen waar de koffie uitloopt; het uitloop-bakje in de deur schoonmaken. Je kunt het dekseltje eraf halen, en met een kwastje het koffievet verwijderen. De zetgroep demonteren en voorzien van nieuwe ringen, ventiel en nieuw type filterblad (6013213181 Tai Feng -let op deze aanduiding!).

WppNL
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 15:34

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor WppNL » wo 16 jan 2019, 12:36

Beter duur dan niet te koop ;) De prijs ligt hier zo'n 50% hoger dan de adviesverkoopprijs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben nieuw in deze wereld dus ik hoor graag waar ik de onderdelen goedkoper kan bestellen. :)

WppNL
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 15:34

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor WppNL » wo 16 jan 2019, 12:40

In dit geval zou ik beginnen waar de koffie uitloopt; het uitloop-bakje in de deur schoonmaken. Je kunt het dekseltje eraf halen, en met een kwastje het koffievet verwijderen. De zetgroep demonteren en voorzien van nieuwe ringen, ventiel en nieuw type filterblad (6013213181 Tai Feng -let op deze aanduiding!).
Het uitloop-bakje heb ik nog niet verwijderd en schoongemaakt omdat ik had gelezen dat het lastig was om deze na het verwijderen er weer terug in te krijgen. Ik moet zeggen dat de koffiegruis nu al een stuk minder is na het vervangen van de O-ringen.

Bedoel je met het ventiel het onderdeel dat onder het filterblad zit en omhoog wordt gedrukt met een veer?

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Delonghi ESAM 03.110 koffiegruis bij doorspoelen en koffie zetten

Berichtdoor HCB » za 19 jan 2019, 23:48

Ja, de veer en de holte waar deze in zit moeten brandschoon zijn, de 'kogel' en 'dekseltje' gecontroleerd op slijtage. Het filterblad moet als een strak paraplu'tje passen op de zuiger. Dan 2 nieuwe ringen eromheen en je bent klaar.
Vaak zijn de filterbladen verbogen als bijv. een omgeslagen paraplu of zitten er deukjes in. In dat geval zou ik kiezen voor het nieuwe type filterblad (Tai Feng) wat veel dikker is en dus sterker en stijver. Voordeel is dat je de maalgraad fijner kunt zetten. De software laat de molen dan tevens langer draaien zodat er een dichtere, hardere koffie-puck ontstaat. Bij het originele filterblad gaat het dan mis: het blad verbuigt onder de hogere aanlegdruk. De rand gaat opstaan waaronder koffieprut onder het filter terechtkomt en het ventiel verstopt. Het nieuwe filterblad blijft wel in de goede vorm staan en de hardere koffiepucks aan. De automaat kan daarmee aanzienlijk sterkere maar ook warmere koffie zetten.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron