Jack Leveler (maar dan een kopie)

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor Powerreserve » za 24 aug 2019, 17:55

Ik zag een review van de Jack Leveler (distributie tool) bij WholeLatteLove voorbij komen: dit apparaat wordt als distributie tool & tamper gepositioneerd. Door het gewicht vd Jack Leveler wordt tamping overbodig en krijg je toch een goed puck (volgens de demo op youtube).

Even gechecked op de site: $100 + shipping + invoer: gaan we niet doen. Op ebay nog geen aanbiedingen echter op AliExpress wordt de Jack Leveler goed nagemaakt aangeboden voor (+/-) $17,- incl verzending. Ik heb de bruine gekocht en hier speel ik nu een aantal weken mee.

Wat opvalt is dat deze goedkope kopie zwaar is, fantastisch gemaakt is en je hem prima kunt afstellen qua diepte op je filterbakje. De koffie wordt heel netjes verdeeld maar ik tamp dus wel om de puck steviger te maken en er genoeg tegendruk ontstaat. Ik heb idd het idee dat ik minder last heb van channeling: dit zou ook het doel zijn achter de Jack Leveler.

Kortom, mooie gadget wat voor mij prima zijn werk doet + goeie prijs/pret verhouding.

Afbeelding
Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor Marcje » za 24 aug 2019, 18:07

Ik heb ook een Chinese variant en gebruik hem elke keer!
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor bobbee » za 24 aug 2019, 19:07

Heb er hier ook 1. Beetje handig, vrijwel onnodig als je al recht tampt met normale tamper. Handig voor gezinsleden!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor tohenk2 » do 29 aug 2019, 13:51

(maar dan een kopie)...

Dit soort levelers zijn in principe allemaal nazaten van Chinese levelers - de eerste exemplaren waren niet verstelbaar en gemaakt van kunststof.

Sasa Sestic (Ona Coffee) heeft kortgeleden een patent gekregen op het verstelbare type dat hij verkoopt/ontwikkeld heeft. (Patent number M550602 [staat op hun website, maar ik kan verder er niks bij vinden - dat is denk ik een vak apart])

Er zijn overigens best wel verschillen in de vorm (aantal schoepen, hoek, vorm van de schoepen etc.) tussen de diverse levelers. De derde versie OCD (Ona Coffee Distributor, niet Obsessive Compulsive Disorder ;) ) heeft een anti-statische laag.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor bobbee » do 29 aug 2019, 14:24

De marketing afdeling draait op volle toeren omtrent die dingen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor Pti » do 29 aug 2019, 14:31

Ik heb nu al twee artikelen gelezen waar met een refractometer lagere waardes werden gehaald dan met simpele WDT en zelfs tikken&tampen. Bij mij ligt 'ie al heel lang ongebruikt in een la...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor bobbee » do 29 aug 2019, 14:45

Hier ook. Zag laatst wel leuk tampertje met ring aan buitenzijde die op rand van filterbakje leunt. De tamper zelf zit in het midden en druk je aan, altijd recht dus.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor Marcje » do 29 aug 2019, 18:33

Ik gebruik het Aliexpress verdeel tooltje elke keer. Geen idee of de koffie daadwerkelijk beter is, maar ik doe het vooral uit gemakszucht; het maalsel is meteen netjes verdeeld waardoor ik minder snel scheef tamp. Ik heb een nauw passende tamper en die draai ik altijd een klein slagje na het aandrukken, ter controle zeg maar. Als ik scheef tamp dan loopt hij altijd een klein beetje aan (vanwege het schranken) en dat gebeurt me veel minder vaak als ik eerst dat tooltje gebruik.
Enne, ik kan ook wel recht tampen hoor! Maar het is gewoon deel van de routine nu en het bevalt me goed.
En zowieso, meer tools in de collectie = beterder.
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor gilleko B. » vr 30 aug 2019, 19:03

Ik gebruik deze 2 uit China. Heb ooit bij Reg Barber in Canada een tamper samengesteld met mijn 2 voornamen erin. Helaas diameter 58mm omdat ik toen dacht dat dat de juiste maat was) Lang gebruikt maar nu dus de Chinese maaksels. Misschien bestel ik, na meting met schuifmaat, nog eens een mooie bij de heer Barber. Enorm veel keuze in materialen en uitvoering.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Jack Leveler (maar dan een kopie)

Berichtdoor Powerreserve » zo 01 sep 2019, 13:17

Wel een hele mooie tamper Gilleko: zonde dat hij net een halve mm te klein is...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron