Erics E61 Thermometer

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Erics E61 Thermometer

Berichtdoor Spironski » di 21 jul 2009, 14:25

Ik heb er al vaker over bericht en er zijn meerdere leden met zo'n ding. Maar nu ook maar wat fotootjes om het inzichtelijk te maken. Het gaat om de Erics E61 Thermometer (van HB), een nauwkeurig thermometertje dat je heel eenvoudig in de E61 groep monteert:
P1060557A.jpg
Ik ben er erg enthousiast over. Het kost wat (zo'n €80 incl. verzenden), maar dan heb je ook wat. Ik kan nu heel precies het verloop in temperatuur volgen op zo'n 3 cm van de kop. Geen raden meer. Eric Svendson zelf vergelijkt een E61 zonder zo'n thermometer met het rijden in een auto zonder snelheidsmeter: je kan het raden, maar je weet het nooit precies. En daar kan ik het mee eens zijn.

Ik merk dat ik nu veel relaxter koffie zet (zeker in combinatie met de flowrestrictor die ik onlangs heb gemonteerd). Ik weet precies wanneer de groep op temperatuur is en exact wanneer ik moet stoppen met de coolingflush. Het ding maakt het ook mogelijk om te spelen met je zettemperatuur: ietsje korter of juist langer spoelen resulteert in een andere temperatuur bij het koffiezetten.

Met de thermometer zie ik interessante zaken. Zo blijkt dat ik een iets langere coolingflush nodig heb dan dat ik dacht (best een flink aantal seconden nadat het borrelen is opgehouden), maar b.v. ook dat de temperatuur in de kop 2 tot 3 graden daalt als je er een koude portafilter in zet. Ook tijdens het opwarmen zorgt die portafilter er voor dat de machine langzamer opwarmt (groter koeloppervlak?). Verder blijkt, in tegenstelling tot wat ik dacht, water best heter te kunnen zijn dan 100C als het uit de E61 komt (meestal zie ik tijdens het koelen aanvankelijk een temperatuur van zo'n 102,5 C). Ook het effect van een andere instelling van de pressostat is nu zeer goed te zien en verder is de hersteltijd van de E61 te volgen.
Maar het grootste voordeel blijft toch dat de coolingflush zeer eenvoudig wordt om uit te voeren.

Kortom: nuttig, verhelderend, heel relaxed en zeer aan te raden.

Hier klikken voor de site van Eric Svendson
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

HolyBean
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 16:46

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor HolyBean » di 21 jul 2009, 16:58

Helemaal mee eens, ik gebruik de E61 Thermometer nu zo'n 4 maanden tot volle tevredenheid.

Eerst een PID overwogen maar daar verschillen de meningen over bij een HX machine, zeker wanneer je ook regelmatig de stoom knop gebruikt.

De prijs van 120 dollar incl. verzenden vond ik in eerste instantie best pittig voor een thermometer (mijn pakketje was helaas vergezeld met een rekening van de Douane, ongeveer 17 euro inklaringskosten + 19% btw) maar de thermometer maakt veel goed. Het is een zeer handig hulpmiddel, ik kan het aanbevelen.
LM Linea 1 - Compak K-10 Doserless - Quest M3 (PID mod)

AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor AnnemarieTiemes » do 08 okt 2009, 15:46

Foto260.jpg
Hier het bewijs dat het zelfs mij gelukt is om te instaleren, echt simpel dus
Nu gaan spelen ermee :lol:
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor AnnemarieTiemes » do 08 okt 2009, 15:49

Eerst leren een foto recht te zetten,denk ik
Nieuwe poging, makkelijker voor de mensen die geen nekklachten willen krijgen :oops:
Foto260.jpg
Barista level 1 en 2

Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor bvds » di 13 okt 2009, 17:37

En Annemarie, hoe bevalt Eric´s hulpje :?:
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor AnnemarieTiemes » di 13 okt 2009, 22:23

Bevalt erg goed.
Je krijgt een veel duidelijker beeld van welke temp. water er nu op je koffie komt en hoelang je moet flushen.
En dat maakt het ook simpeler om hele lekkere bakjes te reproduceren.
Ben er echt blij mee :D
Barista level 1 en 2

Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

jmg_c
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 16:37

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor jmg_c » wo 14 okt 2009, 10:38

Goed om te lezen dat de Erics temperatuurmeter jullie allen bevalt.

Maar ik heb het idee dat een HX met Erics een poging is om het gemak van een DB te benaderen (als het doel is tenminste om de temperatuur van het zetwater zo goed mogelijk te kunnen beïnvloeden en te kunnen weten).

Is dit een juiste aanname?

Want dan is het toch veel handiger om een DB aan te schaffen? Afgezien dat een DB meestal veel hoger in aanschaf is dan een HX (wat ik wel weer een argument vind om een HX met Erics te combineren).
Tenzij er een heel klein prijsverschil overblijft tussen HX met Erics versus DB.

Hoe zien jullie dat?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor bvds » wo 14 okt 2009, 11:40

tsja, een Eric's thermometer kost iets van 100 euro. ik heb voor mijn magister stella E61 HX 1000 euro betaald. Met nog eens 100 euro er bij kom ik niet in de buurt van een DB! ga je voor een een duurdere HX (die meestal niet beter presteert, maar wat mooier is afgewerkt)...dan kom je met bijvoorbeeld 1500 + 100 euro aardig in de buurt van een DB toch? of er zelfs boven als je naar een Brewtus kijkt...

met Eric's thermometer kun je per shot via de flush surfen naar de gewenste temperatuur en dit komt natuurlijk de reproduceerbaarheid ook ten goede. met een DB stel je temperatuur in met de PID en moet je wachten tot het apparaat zich heeft aangepast aan de nieuwe temperatuur. gaat voor de boiler heel snel, maar duurt even voor de kop bij is. dus met de HX flush je tot je target en met en DB flush je om de groep even op te warmen. dat laatste komt niet zo nauw trouwens.

het is maar wat je wilt uitgeven en wat je bereid bent te betalen.

hoor en lees nog wel eens dat een DB E61 en een HX E61 een iets ander temperatuurprofiel hebben. een dubbele boiler vrijwel helemaal vlak en een HX met een 'hump'. sommige koffies zouden het beter doen met een vlak profiel en anderen komen weer beter tot hun recht met een 'humped profile'. afhankelijk van de rebound tijd zou je op een HX naast de temperatuur ook het temperatuurprofiel een beetje kunnene managen. iemand hier praktische ervaring mee?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor Spironski » wo 14 okt 2009, 12:03

Nee, ik geloof niet dat de Erics iets te maken heeft met een DB, ik denk dat je ze gewoon los van elkaar moet zien. Als je het ontstaan er van op HB leest blijkt dat ook.
De HX is oorspronkelijk ontworpen voor café's met een regelmatige doorstroom van koffieklanten, waardoor deze in thuissituaties wel eens warm kan lopen doordat ie langer "stilstaat". De Erics is heel simpel gemaakt om het warmte management van de HX makkelijker te maken, en slaagt daar in. Ik denk zelfs dat het ding -en andere pogingen om de temperatuur in de E61 te meten- er al waren voordat de DB in zwang kwam, wat eigenlijk pas de laatste paar jaar is.

DB's zijn inderdaad nog makkelijker. Maar een HX heeft ook wel wat "voordelen" t.o.v. de DB. Al genoemd is het gemak waarmee je nu met de HX kan spelen met temperatuur, desnoods per kopje, maar ook het versere zetwater van een HX t.o.v. het water in de boiler van de DB kan je noemen. Daarnaast heeft een DB ook meer onderdelen nodig (want dubbel uitgevoerd), dus is over het algemeen gecompliceerder, groter, zwaarder en duurder.

Ik krijg soms het idee dat mensen denken dat de DB beter is dan de HX, en dat is denk ik een misvatting. Het is vooral handiger. Vergelijk het met een auto: is een automaat nu beter dan een handgeschakelde bak?

Over die temperatuurprofielen: is inderdaad interessant, maar iets eenduidigs heb ik er nog niet over gelezen. Moet ook zeggen dat ikzelf op dat gebied nog een enorme amateur ben. Ik probeer wel eens wat en kan dan inderdaad verschillen zien in de temperatuur, maar ik beheers het nog allerminst. Ik ben nog niet zover dat ik de met ene koffie een iets langere "rebound" gebruik dan met de andere. En daarvoor verschillen mijn zelf gebrande koffies ook nog te veel trouwens.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

jmg_c
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 16:37

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor jmg_c » wo 14 okt 2009, 16:36

Nee, ik denk ook zeker niet dat een DB beter is dan een HX, wel anders qua systeem.
Hetgeen ik me wel kan voorstellen is dat wanneer het prijsverschil tussen HX met Erics en DB kleiner wordt, dat de overweging om een DB te kopen, overtuigender kan worden.

Het gebruiksgemak zie ik als grootste verschil (tenzij je continu per kopje van temperatuur verandert).

Persoonlijk zou ik gaan voor een handgeschakelde versnellingsbak, misschien in analogie dan ook eerder een HX:-)


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron