Cafiza

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Cafiza

Berichtdoor Dirk Jan » ma 28 dec 2020, 18:26

Een vraag over het gebruik van Cafiza.
Zelf heb ik het nog niet in handen gehad en nog niet gebruikt. Op het forum lees ik dat men douchezeefjes en dergelijk in een oplossing water-Cafiza legt om de spullen te ontvetten en schoon te krijgen. Dat snap ik. Maar worden de spullen ook niet ontvet en schoon als je een oplossing van een afwasmiddel of allesreiniger met een beetje soda en een drupje Ammonia gebruikt?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cafiza

Berichtdoor fransg » ma 28 dec 2020, 18:54

Een vraag over het gebruik van Cafiza.
Zelf heb ik het nog niet in handen gehad en nog niet gebruikt. Op het forum lees ik dat men douchezeefjes en dergelijk in een oplossing water-Cafiza legt om de spullen te ontvetten en schoon te krijgen. Dat snap ik. Maar worden de spullen ook niet ontvet en schoon als je een oplossing van een afwasmiddel of allesreiniger met een beetje soda en een drupje Ammonia gebruikt?
Gootsteenontstopper schijnt ook goed te werken

Ik heb ook weleens stickerverwijderaar geprobeerd maar die ruikt erg sterk, een dag later is het zeefje daardoor nog niet bruikbaar. Het is wel een heftig werkend middel want je ziet e.e.a. kolkend reageren in het douchezeefje. Spannend maar lijkt me niet gezond.

Cafiza is denk ik het makkelijkste, kleine theelepel ervan in een kleine beker kokend water, douchezeefje erin volgende dag klaar na goed afspoelen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Cafiza

Berichtdoor gilleko B. » ma 28 dec 2020, 20:20

Denk dat dat gootsteenmiddel een stuk agressiever chemisch middel is dan Cafiza. Sterke ontvetter die je ook nog eens periodiek bij het blindfilteren kunt gebruiken. Je afzuigkaproosters ontvet je er ook goed mee. Ik vind het een zeer goed ontvettend middel waar je maar zeer weinig van nodig hebt.




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Cafiza

Berichtdoor bobbee » di 29 dec 2020, 09:48

Een vraag over het gebruik van Cafiza.
Zelf heb ik het nog niet in handen gehad en nog niet gebruikt. Op het forum lees ik dat men douchezeefjes en dergelijk in een oplossing water-Cafiza legt om de spullen te ontvetten en schoon te krijgen. Dat snap ik. Maar worden de spullen ook niet ontvet en schoon als je een oplossing van een afwasmiddel of allesreiniger met een beetje soda en een drupje Ammonia gebruikt?
Ik heb wel wat koffie schoonmaakmiddel voor je. Je hebt er maar weinig van nodig, eerlijk gezegd gebruik ik het nog maar weinig sinds ik de Pavoni heb. Dus mocht je wat willen hebben dan kan dat.
Bij de sligro verkopen ze ook grote wit oranje potten trouwens.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Cafiza

Berichtdoor Marcje » di 29 dec 2020, 13:47

Ik heb het idee dat je Cafiza neutraler is en dat je het makkelijker wegspoelt na het schoonmaken, dus dat je minder kans hebt op een zeepsop bijsmaak in de eerste koffies. Maar dat kan ook verbeelding zijn. Met Bob eens dat je erg lang met een pot doet.
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Cafiza

Berichtdoor bobbee » di 29 dec 2020, 23:58

Ik heb ten tijde van mijn eerste machine (san remo capri) een hoop spul geprobeerd om koffievetten op te lossen omdat het toen weekend was. Ik kon dus nergens wat kopen. Niks werkte goed, toen ik coffee cleaner van kafko in mijn handen kreeg was het wel duidelijk. Het spul is het echt meer dan waard, want niks werk zo goed als dit spul op dit vlak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Cafiza

Berichtdoor Dirk Jan » wo 30 dec 2020, 07:52

Kijk, dat soort verhalen vind ik mooi om te horen. Ik hoef het wiel tenslotte niet opnieuw uit te vinden. Marcje, gilleko B, fransg en bobbee, bedankt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Cafiza

Berichtdoor Dirk Jan » zo 10 jan 2021, 11:55

Van de week een proefzakje van bobbee ontvangen en gisteren uitgeprobeerd. De spullen een nachtje in de oplossing cafiza / water en zie, het werkt wonderwel prima. (vergeten foto's te maken)
En inderdaad veel minder geur-restanten na het afspoelen. De geur van ammonia blijft veel langer hangen, dus dat gebruiken we niet meer. Ik ben overtuigd, een middel als cafiza werkt prima. Bedankt u allen voor de reacties.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Cafiza

Berichtdoor Nelus » vr 15 jan 2021, 22:58

Er zit in:

Natrium tripolyfosfaat, natrium percarbonaat

Gootsteenontstopper, natriumhydroxide of natronloog, is vergelijkbaar en hoeft uiteraard niet puur gebruikt te worden

Met natronloog worden industriele installaties van rvs grondig gereinigd, niets maakt beter schoon.

Edit ik gebruik een wit potje met blauwe deksel, ooit gekocht hij de espressodokter (rip)
Faema Lambro - Mazzer Major E

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Cafiza

Berichtdoor Werner vg » za 16 jan 2021, 09:08

Ik gebruik deze, snuifje koffielepel voldoende per x, elke dag zoals het hoort.

20210116_090242.jpg
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron