Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor pichichi » vr 09 apr 2021, 13:32

Alweer zo'n aflevering van kvw. Bedenk je eens, waarom komt er nooit een goed en perfect product uit hun onderzoeken en leggen ze zo de nadruk op falen. Dan lekker framen....verkoopt goed.

Zelf bijven nadenken goed analyseren wat je te zien krijgt.

De aflevering over "single origin koffie" is ook legendarisch! Soort zoeken en zuigen maar eigenlijk geen punt hebben omdat je toch niet helemaal weet waar je het over hebt.

Anderzijds, hun aflevering over prefab rijst is onvergetelijk. Vooral de slotscène, met die Italianen die instant "authentieke" Paella rijst maken maar dat noooooit met hun Risotto zouden zijn. Meesterlijk! Zo hard gelachen.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor B003 » vr 09 apr 2021, 13:59

Alweer zo'n aflevering van kvw. Bedenk je eens, waarom komt er nooit een goed en perfect product uit hun onderzoeken en leggen ze zo de nadruk op falen. Dan lekker framen....verkoopt goed.

Zelf bijven nadenken goed analyseren wat je te zien krijgt.
Dat is omdat ze specifiek op zoek zijn naar dit soort dingen, dat levert interessantere tv op.

Ik zou dit zelf niet beter kunnen analyseren dan die wateronderzoekers.

Ik ben dan ook geen waterbeliever maar gebruikte Brita en harsfilters om kalk weg te filteren. Wat nauwelijks lukte, elk jaar 1 of meer keer naar de reparateur met mijn machines.
Wat ben ik blij met mijn Cafelat Robot!

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor B003 » vr 09 apr 2021, 14:00

De aflevering over hoe mandarijntjes uit blik van hun vel ontdaan werden is ook legendarisch.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor fransg » vr 09 apr 2021, 14:02

Deze discussie was nuttig voor mij omdat ik me realiseerde dat ik de desbetreffende en dienaangaande meetapparaten al heel lang niet meer heb gebruikt:

VST refractometer
PH meter
TDS / temp meter
SCACE temp-in-de-puck meter met Amprobe voor communicatie met Artisan op de laptop

De batterijen in die dingen gaan natuurlijk ooit lekken en vernietigen dan stilletjes al die kostbare apparaten dus nu heb ik de batterijen eruit gehaald en in aparte plastic zakjes bij de betreffende apparaatjes gelegd in de lab-gereedschappenkist.

Vooral de VST refractometer is een kostbaar ding dus die moet niet overlijden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor bvds » vr 09 apr 2021, 14:12

Kalkarm water is fijn voor je espressomachine.

Voor filter koffie is de smaak gewoon veel beter als je zachter water gebuikt. Althans dat is mijn ervaring. Ik meen toch echt een best wel duidelijk verschil te proeven tussen een V60 met water direct uit de kraan versus uit de Peak kan.

En als ik gewoon een glas water drink dat vind ik het Peak water ook aangenamer.

Ik heb niet de illusie dat er efficiënt zware metalen, geneesmiddelresten en andere toxines worden uitgefilterd. Wat betreft bacteriegroei: Briat/BWT/Peak filters gewoon geregeld vervangen. En water van de dag er voor spoel ik weg.

Benieuwd wat Turboyeast hier over te zeggen heeft. Is zijn vakgebied.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Ron74
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 10:30

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor Ron74 » za 10 apr 2021, 12:55

Het is dat de Brita-kan goed is voor mijn koffiemachine is qua kalk :) . Qua smaak: geef mij maar kraan uit de water.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor fransg » za 10 apr 2021, 18:35

Qua smaak: geef mij maar kraan uit de water.
Nu je het zegt -- mijn vorige geliefde besteedde veel aandacht aan welk water ze dronk en welk water ze gebruikte voor de thee. Ik liet haar maar wat begaan want ik nam aan dat het mij niet veel uitmaakte.

Nu ik de Fellow Korvo waterkan heb en het water precies op mijn favoriete temp kan houden bedacht ik het toch eens te gaan proeven. Water uit mijn BWT filtersysteem in de keuken en ongefilterd water zoals door het waterleidingbedrijf aangeboden in de badkamer.

Het smaakt inderdaad verschillend, het BWT-water heeft luchtbelletjes en ik vind het 'gewone' water lekkerder. Het BWT water proeft een beetje als water dat je in een zwembad van de sauna binnen kan krijgen. Helemaal niet vies, geen chloor maar wel 'anders'.
wator-01-IMG_1774-210410.jpg
wator-02-IMG_1775-210410.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor bobbee » zo 11 apr 2021, 12:15

Lekker zacht water, dat zie je direct met het blote oog al. Zie je dat niet, dan is er iets mis met de smaakpapillen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor turboyeast » zo 11 apr 2021, 12:44

LS.,
Ik heb het stukje van de KvW nog niet kunnen kijken (vanavond). Ik denk dat het nabehandelen van kraanwater thuis effectief is voor 2 redenen. Op de eerste plaats om ca/mg in kraanwater te verwijderen, omdat dat gewoon beter is voor je espressomachine op de lange termijn. Of je dat nu met een DVA kationenwisselaar, een Brita kan of Oscar bilt zakjes doet, dat is niet zo belangrijk. Het principe is veelal hetzelfde, namelijk het uitwisselen van natrium tegen ca/mg. Heel belangrijk is uiteraard goed onderhoud. Dat wil zeggen, vervangen van materialen of regenereren van de DVA kationenwisselaar. (anders krijg je doorslag van ca/mg).
Tot zover niks nieuws -denk ik zo.

Op de tweede plaats zou het nabehandelen van kraanwater thuis effectief kunnen zijn om lood te verwijderen. LET OP: dit geldt alleen in hele specifieke gevallen waarin huurders te maken hebben coöperaties die met onvoldoende in actie komen om loden leidingwerk in de binneninstallatie te saneren. Je denkt wellicht dat bestaat niet in Nederland....edoch: https://www.ymere.nl/ik-huur/loden-leidingen/. Lood moet niet pas eind 2021 of daarna uit de binneninstallatie, maar gisteren...(of beter nog eergisteren). Als een huurder voor een voldongen feit staat, is een POU filter (point of use) om kraanwater na te behandelen zeker te overwegen. Helaas is er naar mijn beste weten nog geen commercieel product op de markt met een bewezen effectiviteit.

Tenslotte, ten aanzien van actief kool om geneesmiddelen etc te verwijderen. De toegevoegde waarde daarvan voor consumenten thuis is verwaarloosbaar. Immers in Nederland wordt er geen drinkwater geleverd met concentraties geneesmiddelen die een risico zouden kunnen vormen voor de volksgezondheid. En ja, kationenhars en actief kool kunnen een verzamelplaats vormen voor relatief onschuldige micro-organismen zoals aeromonas. Naar mijn weten is er nog nooit iemand ziek geworden van pathogene micro-organismen in thuisbehandelsystemen, maar écht goed onderzoek is daar nooit naar gedaan. Dus waarom het risico lopen??

Samenvatting:
Drinkwater thuis behandelen voor het verwijderen van ca/mg om je espressomachine te beschermen tegen kalkaanslag: prima -en zelfs aan te bevelen.
Drinkwater thuis behandelen met als doel jezelf te beschermen tegen geneesmiddelen: dit heeft geen toegevoegde waarde en mogelijk introduceer je zelfs een microbiologisch risico.

Vragen? Laat maar komen.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor turboyeast » zo 11 apr 2021, 12:47

Lekker zacht water, dat zie je direct met het blote oog al. Zie je dat niet, dan is er iets mis met de smaakpapillen.
Je kunt het inderdaad zien. Neem maar eens gewoon kraanwater en water dat behandeld is dmv ontharding. Doe er wat zeepsop in en goed schudden....Rara, wat zie je dan?

Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron