Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor Keyser » do 08 apr 2021, 21:30

Vandaag was er een interessante aflevering over waterfilters bij de Keuringsdienst van Waarde:

https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1725006

Ik vraag me af wat ik nu met mijn BWT kan en filter in het waterreservoir in mijn Strega wil doenAfbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor fransg » do 08 apr 2021, 22:20

Kun je samenvatten wat hun conclusie / boodschap is?

Dan hoef ik het tv programma niet helemaal te kijken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor B003 » do 08 apr 2021, 22:41

Dat filteren voor drinkwater volstrekt onnodig is en alleen maar ongewenste bacteriën toevoegt.
Het water is al door 5 meter dikke koolstoffilters geloodst, dus die eetlepel die er in een Brita filter zit doet niks.
Eigenlijk zijn die filters voor landen waar het water slechter is, en dat is in bijna elk ander land zo begreep ik.

Beschamende vertoning ook van een importeur van filters die er goud geld aan verdiend maar ook nog niet 1 kritische vraag wist te beantwoorden. Alleen daarom al terugkijken.

Over kalk specifiek werd niet gesproken. Ons lichaam heeft dat nodig maar onze koffiemachines liever niet toch? :-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor fransg » do 08 apr 2021, 22:51

Oh ja, als het om drinkwater gaat is het flauwekul met ons (bijna overal in NL) excellente water. Ik geloof dat het rond Rotterdam wat minder lekker is.

En mineralen zijn ook lekker voor espresso, maar kalkaanslag in je machine kan wel een probleem zijn na verloop van tijd. Daarvan zijn voorbeelden te vinden in verslagen van restauraties van oude horeca-machines waar een steengroeve in de boiler was ontstaan.

Daarom is het wel handig als de 'lastige' mineralen worden vervangen door andere.

Dat een vertegenwoordiger van een importeur van waterfilters er niet het fijne van weet, dat verbaast me niets. Die man of vrouw HOEFT ook niet veel te weten, als die maar kan verkopen. Een nerdy alles-beter-weter verkoopt geen drol.

En van die tv makers verdiepen zich even snel in iets, prakken met een klein redactieteam zo snel mogelijk Een Opmerkelijke Uitzending de ether in en kijken niet om.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor Keyser » do 08 apr 2021, 23:38

Kon even niet op het forum, anders voor niets getypt

Haha, nou vooruit. Ik weet niet of ik wel zo compleet ben, maar onder voorbehoud van eventuele fouten.

Waterfilters claimen dat ze (schadelijke) stoffen uit het water filteren.

Nu is het zo dat het waterfilter bedrijf gelooft dat de filters dit ook kunnen, maar er valt niets te filteren in ons huidige water. Het haalt zelfs stoffen uit het water die je als mens in kleine hoeveelheden nodig hebt. Dit krijg je binnen door o.a. ons gewone water te drinken.

Voor het filteren staat een norm van wat er in gezuiverd water aan stoffen achter mag blijven. Dit is zoveel dat je er +/- 650 jaar over doet, om met onze 2 liter per dag, de hoeveelheid ter grootte van een paracetamol binnen te krijgen.

Er werd ook water op kweek gezet:
1. Gefilterd water via zo'n kan.
2. Water uit de kraan.
Uit de kweek kwam naar voren dat het gefilterde water veel bacteriën had en het gewone water bijna niet. Het filter was nog niet aan vervanging toe, dus al voor de vervanging ontstond er groei van bacteriën in de filters. Dus zijn ze minder hygiënisch.

Dan nog een ecologisch argument. De filters claimen goed voor het milieu te zijn op hun verpakking. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat hier de conclusie van was





Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor fransg » vr 09 apr 2021, 08:13

Er werd ook water op kweek gezet:
1. Gefilterd water via zo'n kan.
2. Water uit de kraan.
Uit de kweek kwam naar voren dat het gefilterde water veel bacteriën had en het gewone water bijna niet. Het filter was nog niet aan vervanging toe, dus al voor de vervanging ontstond er groei van bacteriën in de filters. Dus zijn ze minder hygiënisch.
In de wetenschap gaat een ander hetzelfde experiment herhalen, op tv vertellen ze niet eens alle details van hoe ze het hebben gedaan.

Ik adviseer de filterkan in de koelkast te zetten, daar is het donker en koud, wat bacteriegroei remt. Mijn dochters doen dat ook, maar een goede vriendin van mij heeft de koelkast meestal vol met van alles en dan staat de kan op een plank tussen van alles.

Het water gaat in een boiler waar het 125ºC is en door de warmtewisselaar waar het bijna net zo heet is, dus ik maak mij niet heel veel zorgen over eventuele bacteriën.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor bobbee » vr 09 apr 2021, 09:29

Alweer zo'n aflevering van kvw. Bedenk je eens, waarom komt er nooit een goed en perfect product uit hun onderzoeken en leggen ze zo de nadruk op falen. Dan lekker framen....verkoopt goed.

Zelf bijven nadenken goed analyseren wat je te zien krijgt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor Keyser » vr 09 apr 2021, 09:54

Klopt, maar hier was denk ik meer de doelgroep van mensen die zo'n kan kopen om het water te ontdoen van schadelijke stoffen. Daarom gingen ze ook bij zo'n gezondheidswinkel langs en bij een importeur. Deze mythe werd wel duidelijk ontkracht. Het stukje van de importeur was bijna beschamend om te zien. Daar werd het concept van marketing vs dat het ook echt werkt, niet ontkracht. Zelfs bevestigd dat het marketing is.
Want er staat niet dat de stoffen eruit worden gehaald, maar wanneer ze erin zouden zitten, dan wel.

Wij gebruiken het hier voor de kalk. Heeft iemand van ons de werking wel eens gemeten?

Na verhitting zou je verwachten dat de bacteriën dood zijn inderdaad.
De kweek werd uitgevoerd door het water bedrijf.

Maar kijk anders even en oordeel.


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor bobbee » vr 09 apr 2021, 10:01

Ik ga het vanavond even kijken. Ben benieuwd! Dank voor delen in ieder geval.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterfilters Keuringsdienst van waarde

Berichtdoor fransg » vr 09 apr 2021, 10:09

Wij gebruiken het hier voor de kalk. Heeft iemand van ons de werking wel eens gemeten?
ja ;-)

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... ridge.html

maar ik vind het nog steeds lastige materie.

ik verwissel trouw jaarlijks de grote filter-fles voor een kersverse en hoop er maar het beste van.

als ikmet een van de Pavoni's of met de Rocket bij Peter van www.kafko.nl ben, hoor ik nooit dat ik de boel teveel heb laten verkalken, dat is het belangrijkste.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron