Mag ik één warme flat white alstublieft...

Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor Olivier91 » zo 10 sep 2023, 11:04

Beste forumleden,
Ik drink graag koffie buitenshuis in 1 v/d specialty zaakjes die mijn woonplaats Haarlem rijk is. Voor inspiratie maar bovenal voor de 'buzz van de stad' en gezelligheid.
Wat mij opvalt, en Haarlem is hierin niet uniek, dat de melkdranken vaak niet op de juiste temperatuur zijn (lauw). Bij een specialty zaak waar 4 euro of meer geen uitzondering is heb ik grotere verwachtingen; terugsturen doe ik overigens bij hoge uitzondering.

Thuis zweer ik na al die jaren nog steeds bij mijn Motta melkthermometer om de sweet spot voor melk nauwkeurig in de gaten te houden. In mijn ogen is dit stukken betrouwbaarder dan 'de hand op de bodem' of iets dergelijks. Lang leve de data!

Man bijt hond vraagt zich af:
1. Gebruikt u deze accessoire of vertrouwt u op uw eigen skills? Of is het gebruik hiervan bijna heiligschennis?
2. Herkennen jullie mijn observatie?

Hartelijke groet.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor gilleko B. » zo 10 sep 2023, 11:18

Ik doe het op handgevoel. Mijn ervaring is dat milk based koffiedrankjes vaak te heet worden opgediend. Het zacht romig effect van de volle melk gaat en is dan verloren. Er heeft ooit een forumlid de smaak omschreven naar een milkshake maar dan warm. Dan istie voor mij lekker. De waarheid noopt mij wel uit te spreken dat ik er in te hete zin ook wel eens naar zit.






Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor fransg » zo 10 sep 2023, 11:23

Toen ik een jaar of 10 gelee nog buiten de deur koffie dronk waren de cappuccino's / lattes bij CoffeeCompany ook lauw. Te dikke koppen die niet lang genoeg konden worden opgewarmd. Gebruikte koppen werden afgewassen en bovenop de andere gezet op de espressomachine en ook als eerste er weer vanaf gepakt, dus dat werkte niet.
De melk was misschien wel heet genoeg maar de espresso stond al af te koelen in de grote dikke kop terwijl de melk werd opgeschuimd en alles koelde nog verder af voordat ik het kreeg. Het zorgvuldig gieten van de latte art onzin kostte ook nog extra tijd.
Mik het gewoon in een hete kop, geen latte art, ik wil het NU! ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor Leinad » zo 10 sep 2023, 11:31


Mik het gewoon in een hete kop, geen latte art, ik wil het NU! ;-)
Dit is zó herkenbaar, haha!

Voor mij geldt dat ik de thermometer gebruik, de sweet spot kan ik anders niet vinden op handgevoel. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het er misschien mee te maken heeft dat vrouwlief ongeveer 1 cappuccino per twee maanden vraagt, dus ik maak het zéér weinig. Bezoek vraagt nooit om melkdrankjes. Blijkbaar begeef ik me in kringen waar uitsluitend zwarte koffie gedronken wordt. Zelfs de thee gaat over datum :lol:
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor Olivier91 » zo 10 sep 2023, 11:45

Toen ik een jaar of 10 gelee nog buiten de deur koffie dronk waren de cappuccino's / lattes bij CoffeeCompany ook lauw. Te dikke koppen die niet lang genoeg konden worden opgewarmd. Gebruikte koppen werden afgewassen en bovenop de andere gezet op de espressomachine en ook als eerste er weer vanaf gepakt, dus dat werkte niet.
De melk was misschien wel heet genoeg maar de espresso stond al af te koelen in de grote dikke kop terwijl de melk werd opgeschuimd en alles koelde nog verder af voordat ik het kreeg. Het zorgvuldig gieten van de latte art onzin kostte ook nog extra tijd.
Mik het gewoon in een hete kop, geen latte art, ik wil het NU! ;-)
Interessant ja. Ik giet altijd wat kokend water in m’n kopjes uit de quooker om voor te verwarmen. Ook daarom altijd op de juiste temperatuur.
Blijft staan dat het absurd is dat een gemiddelde barista hieraan voorbij gaat.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor Rosanne » zo 10 sep 2023, 11:46

Ik heb mijn cappuccino liever lauw dan te warm. Vind niets zo vies als melk die over de kook is gegaan en in het cappuccinokopje is gedropt. Dan is de heerlijke romige en zoete structuur van de melk compleet weg.
Of melk die over is gebleven en ze gerust nog een keer opwarmen. Brrrrrr
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor Frup » zo 10 sep 2023, 11:52

Ben het eens met de observatie dat het zachte romige effect verloren gaat als de melk te heet wordt.
Omdat ik mijn handgevoel niet vertrouw, gebruik ik altijd de thermometer. We drinken vaak cappu’s.
Met de thermometer is het dan ook weer oppassen om tijdig te stoppen. Zo rond de 50 gr. De temp stijgt dan nog even door tot ca. 65 gr. en is dan goed voor mij.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor fransg » zo 10 sep 2023, 12:40

Ik stel de (haver-)melkopklopper in op 60ºC en gooi het erbij, klaar
IMG_6391.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor bobbee » zo 10 sep 2023, 12:42

Ik stel de (haver-)melkopklopper in op 60ºC en gooi het erbij, klaar
IMG_6391.jpg
Oh maar dat is wel perfect dat je dat op deze schuimer in kunt stellen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mag ik één warme flat white alstublieft...

Berichtdoor gilleko B. » zo 10 sep 2023, 19:19

Toen ik een jaar of 10 gelee nog buiten de deur koffie dronk waren de cappuccino's / lattes bij CoffeeCompany ook lauw. Te dikke koppen die niet lang genoeg konden worden opgewarmd. Gebruikte koppen werden afgewassen en bovenop de andere gezet op de espressomachine en ook als eerste er weer vanaf gepakt, dus dat werkte niet.
De melk was misschien wel heet genoeg maar de espresso stond al af te koelen in de grote dikke kop terwijl de melk werd opgeschuimd en alles koelde nog verder af voordat ik het kreeg. Het zorgvuldig gieten van de latte art onzin kostte ook nog extra tijd.
Mik het gewoon in een hete kop, geen latte art, ik wil het NU! ;-)
Het komt zelden voor dat ik buiten de deur een lekkere latte drink. Eigenlijk geldt dat ook voor espressi. Als je vaak opschuimt dan krijg je een gevoel zo van "nu istie goed". Loslaten als je de pitcher niet meer kan vasthouden is te laat.

Afbeelding



Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron