Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor Erik82 » wo 25 okt 2023, 08:10

Aangezien er toch redelijk wat animo was om wat verder ervaringen uit te wisselen bij deze even en nieuw topic. Ik zal hem snel aanvullen met wat meer informatie.

Laatst de 49mm variant van de 14-16gr standard flow Billet basket van Sworksdesign gekocht. Na het IMS Mesh filterbakje dacht ik dat er weinig verbetering meer mogelijk was maar dit bakje heeft het tegendeel bewezen. De kwaliteit is echt bizar hoog (mag ook wel gezien de prijs) maar het is ook uit 1 blok 17-4 RVS gefreesd waardoor de gaatjes echt tot aan de rand door kunnen lopen. Duidelijk een veel hogere extractie doordat al het water recht naar beneden kan wat positief is bij medium brandingen en lichter.
Billet basket.jpg
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor Erik82 » wo 25 okt 2023, 08:16

Even een algemeen stukje uitleg. Dergelijke filterbakjes zijn bedoeld om een nog hogere extractie te krijgen wat eigenlijk alleen wenselijk is met lichtere tot maximaal medium brandingen. Als je een conische maler hebt of elke andere maler met een meer bimodale maalgraadcurve dan hebben ze ook minder nut. Het is dus leuk spul maar met de "verkeerde" apparatuur zal het eerder een achteruitgang betekenen in smaak dan een vooruitgang.

En dan heb ik het voor de Billet basket nog over de standard flow en niet eens de high flow want die vereist een nog fijnere maling. Met de standard flow zit ik met mijn 80mm SSP HU schijven al redelijk tegen het absolute nulpunt aan van wat mogelijk is qua maling.

Ypuh was erg geïnteresseerd alleen met zijn eigen wat meer donkere brandingen en een conische maler heb ik hem het afgeraden er eentje te kopen. Theoretisch gezien zou je dit kunnen compenseren door er een turbo-shot van te maken doordat je in minder tijd een hogere extractie krijgt maar dat is meer een ding voor lichtere brandingen.

Daarnaast geeft een papieren filter op de bodem van het filterbakje ook een hogere extractie wat een goedkopere optie zou moeten zijn, echter heb ik al 3 verschillende filters gebruikt (Sworksdesign, Aeropress en V60) en alle 3 vertragen ze de flow aanzienlijk. Het is zelfs zo erg dat wanneer ik de maalgraad van het standaard IMS filterbakje met papieren filter neem voor een extractie van 27s met 5s PI at dit een gusher van 3-4s op de Billet basket is. Een dergelijk grove maling verlaagt dan ook weer de extractie waardoor het nut ervan redelijk weg is. Daarnaast geven papieren filters een gefilterde espresso waardoor je ook een hoop body mist wat naar mijn mening ook niet wenselijk is.

Mijn eindconclusie is op dit moment dan ook, na getest te hebben met 8 verschillende bonen, dat de extractie echt hoger is en de smaak complexer met behoud van body. De Brasil van Friedhats die ik had kwam er dan weer minder uit dus die was te donker voor de hogere extractie. Het nut is er naar mijn mening dan ook echt wel zolang je precies weet wat de beperkingen zijn.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 25 okt 2023, 09:46, 5 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor omeCo » wo 25 okt 2023, 08:37

Ik gebruik eigenlijk maar 1 bakje voor alles. Een IMS Competition van 26,5 mm hoog, ridgeless. Daar gaat 18 gram in (of wat meer of wat minder kan ook)
Regelmatig snuffel ik rond naar iets anders maar het lukt me niet om te kiezen. Misschien kan je me op weg helpen door wat bomen om te zagen zodat ik het bos weer zie?

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor HanR » wo 25 okt 2023, 09:10

Hoewel ik te lui ben om is heel erg diep in de materiel te verdienen, zie ik heel erg het nut in van de verschillende filterbakjes.

Mijn insteek is bovendien heel anders:
Mijn klanten komen vaak aanzetten met blikken zooi, vaak 20 jaar mishandeld met schuursponsjes, of in het beste geval af-fabriek filter blik. Vaak ook nog 12-14 grams.
Als alternatief geef ik een filterbakje mee van iets betere kwaliteit. Geproduceerd door Guiseppe DeVecchi. Gelaserd in plaats van gestansde gaatjes. Extractie wordt een stuk voorspelbaarder.14-17 gram.
(@pti: gebruiken jullie deze nog, of zijn jullie over naar Lelit/IMS?)

Als "beter" alternatief bied ik de IMS 26,5 ridged aan.
Zelf gebruik ik de 28,5 met conische bodem, maar moet snel wat met de vlakke bodem bestellen. Die met conische bodem laten nogal veel fines door.

Om iets beter te weten ga ik graag met OmeCo mee op boswandeling, als wij niet te diep het bos in gaan...

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor Erik82 » wo 25 okt 2023, 09:30

Let wel op dat high-end bakjes de WAFO, LWW Unibasket en Sworksdesign Billet basket etc. zijn. Onder deze categorie vallen in principe dus niet de VST, IMS en Pullman bakjes. We hebben het dan ook filterbakjes die uit 1 massief blok zijn gefreesd.

Er is inderdaad wel een soortgelijk relatie tussen de Pullman bakjes met heel veel gaatjes en de VST ten opzichte van bijvoorbeeld een IMS bakje. De crux hier is hoe fijn er gemalen moet worden maar je houdt de beperking dat de gaatjes nooit tot aan de rand kunnen lopen en je extractie dus altijd iets minder is aan de randen dan in het midden in tegensteling tot de high-end bakjes waar al het water een direct pad naar benden heeft. Dit effect is nog erger met de bakjes die tabs lopen.

De overgang van goedkope waardeloze prutbakjes met oude kapot gebrande meuk naar net iets beters zie ik dan als buiten de scope van dit topic. Dat is het aanleren van de elementaire basics van espresso waar ik hier wil focussen op de extractietechnieken voor gevorderden om het topic niet onder te laten sneeuwen. Een VST, Pullman en IMS in vergelijking met de gefreesde bakjes is wel leuk om mee te nemen maar de goedkope prutbakjes wil ik even compleet buiten het topic houden als dat kan.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 25 okt 2023, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor bobbee » wo 25 okt 2023, 11:23

Goed idee! Dit topic houden we voor de extreme high Q grade filterbakjes.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor omeCo » wo 25 okt 2023, 13:27

Normcore heeft ook een fraai bakje. Waar schaar je die onder?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202310 ... 0a2f1b.png[/IMG]

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor ErikvW » wo 25 okt 2023, 13:56

Wellicht een domme vraag: mij staat bij dat deze high end bakjes vooral een voordeel bieden in een horeca omgeving - dat je in een meergroeps machine meerdere profielen kunt hebben. En bovendien dat deze bakjes makkelijker zijn om mee te werken en consistenter zijn. Kun jij uit je eigen ervaringen iets vertellen over makkelijker en consistenter?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor Erik82 » wo 25 okt 2023, 15:33

OmeCo: De Normcore valt ook onder dezelfde noemer als IMS, VST en Pullman dus precision baskets. Deze is ook niet uit 1 blok gefreesd zoals de echt high-end filterbakjes.

ErikvW: De precision baskets zoals de VST, IMS etc worden verkocht hebben veel kleinere toleranties dan de standaard goedkope bakjes. Dat was in eerste instantie met VST, jaren geleden, het verkooppunt dat als je een 3-groeper had met juist 1 profiel de ene groep niet in 20s het volume gaf en de andere in 30s omdat de variaties zo groot waren. Doordat de toleranties klein waren was de consistentie dan ook gelijk over de groepen heen wat in een horeca-omgeving een groot voordeel is voor de kwaliteit. Tegenwoordig hebben de meeste fabrikanten hun zaakjes beter op orde en is de consistentie sowieso beter.

Consistenter heb je in een thuissituatie niks aan als je maar 1 goedkoop bakje zou gebruiken want het is altijd dezelfde dus is de extractie ook altijd hetzelfde zolang de overige variabelen gelijk blijven. De precision bakjes bleken echter ook, in veel gevallen, beter te werken dan de goedkope bakjes en zo kon men de extracties verder pushen. Daarnaast was er de third wave trend waarbij men steeds lichtere brandingen ging gebruiken voor espresso waarbij een hogere extractie, ofwel EY wenselijk was ten opzichte van wat men met traditionele brandingen gewend was. Sindsdien is alles in vogelvlucht gegaan en hebben we nu de keuze uit vele verschillende soorten die allemaal een ander aantal en grootte van de gaten hebben en wat rechtere of schuinere wanden. Dat alles heeft weer specifieke uitwerkingen op hoe de extractie verloopt. Het originele principe erachter is bijzaak geworden en het geheel dient nu een compleet ander doel.

De precision baskets hebben tegenwoordig wel vaker rechtere wanden waardoor je een algeheel betere flow hebt en dus ook een betere extractie. De oude zwaar tabse bakjes extraheren in het midden meer dan aan de randen omdat het water aan de randen niet recht naar beneden kan en dus over een groter oppervlak allemaal door de gaatjes in de rand moeten. Dat zorgt voor opstuwing op de randen en dus minder extractie waardoor het geheel wel inconsistenter is in de zin van extractie gezien over verschillende delen van de puck. Precision baskets lossen dit voor een groot deel op maar je blijft een ronding aan de rand hebben doordat ze uit een plaat zijn gestanst en je de gaatjes niet tot de rand door kan laten lopen ivm de stevigheid van het bakje. Pas bij high-end bakjes is dit opgelost omdat die wel rechte hoeken kunnen hebben omdat ze uit 1 blok RVS zijn gefreesd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Sworksdesign Billet Basket en andere high-end filterbakjes

Berichtdoor fransg » wo 25 okt 2023, 17:03

De oude zwaar tabse bakjes extraheren in het midden meer dan aan de randen omdat het water aan de randen niet recht naar beneden kan en dus over een groter oppervlak allemaal door de gaatjes in de rand moeten. Dat zorgt voor opstuwing op de randen en dus minder extractie waardoor het geheel wel inconsistenter is in de zin van extractie gezien over verschillende delen van de puck.
Ik ga je absoluut niet tegenspreken maar er slechts naast zetten dat ik het volkomen anders zie.

Als een basket licht taps toeloopt op het onderste deel dan zorgt dat voor enige versmalling en dus meer tegendruk waardoor het water iets meer tijd (en druk) krijgt om de lekkere eigenschappen uit het maalsel te trekken richting het espressokopje. Die versmalling moet niet overdreven teveel zijn (tenzij men oude meuk koffie gebruikt) maar ook moet het niet als een wijdvallen rokje 'gerend' gevormd zijn en kaarsrecht is ook niet nodig.

Men stelt het in de vermeende high-end voor alsof de puck een collectie van enorm veel zuiver verticale doorgangetjes is langs de koffiekorrels maar de puck is in mijn voorstelling eenmaal doordrenkt, één geheel flexibel elastisch orgaantje dat aan de ene kant water binnengeperst krijgt en aan de andere kant espresso uitzweet.

Het leuke is dat je, als je je een poosje beperkt tot een basket, daar gaandeweg de juiste aanpak bij vindt voor een optimaal verrukkelijke espresso.

En na verloop van tijd pak je weer eens een ander, niet al te radicaal verschillende basket en ontdek je een andere lichtinval van smaak die je dan weer als 'ultiem' ervaart.

Ongeveer zoals je in het leven vaak de ervaring hebt dat je met een nieuwe geliefde 'een wereld van verschil' beproeft in je levensvreugde en je na verloop van tijd, tijdelijk terugkerend bij een eerdere partner ook wel weer de unieke aanpak daarvan weet te waarderen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron