Lighttells CM 200

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Lighttells CM 200

Berichtdoor gilleko B. » do 18 jan 2024, 10:09

Tja als je brandt of wilt gaan branden is een density meetapparaat en ook een kleurmeting apparaat mooi en makkelijk. En als die laatste ook nog eens een particle meter is, is dat helemaal mooi. Laat dat gewoon bestaan, en dan nog met een Oma Sicher gebruik en aflezing. Totdat ik de prijs las.

https://youtu.be/WVZAVv7bVLE?si=hL_bPUSv8q72U4eE


Afbeelding


Laatst gewijzigd door gilleko B. op do 18 jan 2024, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor fransg » do 18 jan 2024, 10:29

Even vlot bekeken maar ze staat voornamelijk te praten en houdt dan af en toe een apparaatje omhoog. Geen gedetailleerde demonstratie.

Er wordt ook heel vlot van alles beweerd.

Marko Luther heeft e.e.a. wel uitgeplozen en helder uiteengezet:

https://artisan-roasterscope.blogspot.c ... color.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor bobbee » do 18 jan 2024, 10:33

Het is heerlijk om koffie te branden en dan te proeven en weg te gooien als het vies is, of opdrinken als het lekker is.
Ik zou best wel zo'n apparaatje willen hebben, voor de leuk maar het hoeft niet. Veel oefenen en leren branden, dan kun je het.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor fransg » do 18 jan 2024, 10:41

Toen ik een jaar of 5 geleden eens twee jonge mensen sprak die in Utrecht bij de Douwe Egberts branderij werken, vertelde ik over hoe ik brand en e.e.a. meet.

De vrouw zei het niets, de man vertelde me eerlijk dat bij hem op de zaak niemand zich voor die dingen interesseert. In zijn praktijk kwam het neer op welke prijs hij kon vragen per kilo bonen, was die laag genoeg dan hield hij 'zijn' klanten.

Zoals de meesten hier met aandacht voor de bonen doen aan inkoop, branding, verpakking, dosering, maling, extractie... dat is sowieso veel beter dan 'de industrie' het doet. Apparaatjes meer of minder maken dan weinig uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor bobbee » do 18 jan 2024, 11:32

Zoals de meesten hier met aandacht voor de bonen doen aan inkoop, branding, verpakking, dosering, maling, extractie... dat is sowieso veel beter dan 'de industrie' het doet. Apparaatjes meer of minder maken dan weinig uit.
Exact. Iedere vaardigheid die men goed kan uitvoeren is het resultaat van opgebouwde kennis, kan in beginsel door een apparaatje zijn opgebouwd die iets in beeld brengt, of een boek of uitproberen, of van iemand geleerd. Een navigatie systeem is fijn op plekken waar men nog nooit is geweest. Zodra je zonder kan, kan die weg.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor gilleko B. » do 18 jan 2024, 11:45

Het leek mij wel een mooi masjientje. Met mooie weergave van wat er nu gemeten was. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat jullie er met een meer ter zake kundig oog naar kijken, komt het apparaat nog steeds imposant op mij over. De prijs ook, die ligt rond de € 2.400 ex BTW.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor gilleko B. » do 18 jan 2024, 11:53

Marko Luther, ik ben ermee bezig en kom wat verder elke keer weer terug lezend naar het begin. Lijkt mij
een doorwrocht verslag waar de
Lighttells CM 100 in voorkomt.




Laatst gewijzigd door gilleko B. op do 18 jan 2024, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor Ypuh » do 18 jan 2024, 11:57

Toen ik een jaar of 5 geleden eens twee jonge mensen sprak die in Utrecht bij de Douwe Egberts branderij werken, vertelde ik over hoe ik brand en e.e.a. meet.

De vrouw zei het niets, de man vertelde me eerlijk dat bij hem op de zaak niemand zich voor die dingen interesseert. In zijn praktijk kwam het neer op welke prijs hij kon vragen per kilo bonen, was die laag genoeg dan hield hij 'zijn' klanten.
Heb eenzelfde ervaring van een collega die langere tijd bij DE werkte. Die wist helemaal niets van verschillende varieteiten, dichtheid, brandprofielen, smaaktonen per land/regio, Grade I/II of wat dan ook, maar kon me wel precies de prijzen per ton vertellen. Had ook nog nooit van nietszeggende partijen als 'This Side Up', single origin en direct trade gehoord en de verschillen tussen Zuid-Amerikaanse of Afrikaanse landen. Bonen kwamen gewoon per container binnen, waarschijnlijk ergens uit Brazilie ofzo.

Het was in ieder geval een vreemd gesprek, we begrepen elkaar totaal niet.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor gilleko B. » do 18 jan 2024, 12:06






Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lighttells CM 200

Berichtdoor bobbee » do 18 jan 2024, 12:21

Begin met een willekeurige brander eens over de eindtemperatuur. Waar ze mee eindigen, het antwoord daarop is veelzeggend.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten