Voor alle koffiebonen-invriezers

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Voor alle koffiebonen-invriezers

Berichtdoor Warheart » za 09 mar 2024, 17:29

Meerdere maanden geleden heb ik eens enkele forum lijntjes gevolgd waarin men het had over het invriezen van koffie bonen, het behouden van versheid, etcetera.

De algehele conclusie (die ik er uit trok) was het volgende:

- Vries je bonen in kleine porties in.
- Zorg dat je zakje/doosje/bakje volledig lucht -dicht is.
- De beste methode om de versheid van je bonen "100%" te houden, is een combinatie van vacumeren en dan invriezen.

Nu zitten er een paar nadelen aan een standaard vacumeer machine:

- Lomp en lelijk ding, "weer een apparaat in je keuken" geval
- Naast ruimte, ben je ook nog eens behoorlijk veel plastic eenmalig aan het gebruiken. Best zonde.

Alhier heb ik (vind ik zelf althans :mrgreen:) ) de ideale oplossing voor gevonden:

de Ziva Mini vacumeerpomp.

- Electrisch vacumeren met een apparaatje dat werkt op accu.
- Super klein qua formaat, kun je echt letterlijk overal kwijt.
- De seal- zakjes die je gebruikt voor dit pompje zijn herbruikbaar en schoon te maken. Dus geur van je bonen kan er uit, maar je kunt ze ook voor bijvoorbeeld het vacumeren van etenswaren gebruiken. (Dit is wel iets meer gedoe met schoonmaken en doe ik zelf niet)

Een kleine foto reportage:
20240309_095129.jpg
Een mooi klein pompje met alleen een aansluiting voor usb om op te laden en 1 knop om aan en uit te zetten. No nonsense.
20240309_095408.jpg
En met klein, bedoel ik dan ook écht klein. Ter vergelijk: twee standaard AA batterijtjes ernaast.
20240309_095119.jpg
Een leeg zakje. Deze kun je in 3 verschillende groottes krijgen. Bij het pompje zitten er standaard een paar van elke grootte. Ik heb er nu zelf nog een setje van het kleinste formaat bij gekocht(op deze afbeelding).
20240309_095214.jpg
Dit is ongeveer 160 gram aan boontjes gevacumeerd. Voor mij genoeg voor een dag of 4, waardoor altijd lekker verse boontjes op de molen.
20240309_095256.jpg
Met dit aantal krijg je een mooi plat pakketje dat echt 100% vacuüm is. Ik zelf heb tegenwoordig mijn broodlades helemaal hiermee gevuld, doordat je ze mooi recht op achter elkaar er in kan steken. Net echt, haha.

Dus ja. Ben je net als ik een liefhebber van bepaalde koffieboontjes die niet altijd verkrijgbaar zijn, of koop je graag wat groter in, en wil je toch altijd je boontjes op een bepaalde rijping hebben? En ga je ook liever voor een beetje duurzaamheid 't.a.v. plastic-gebruik?

Voor mij is dit echt een gouden oplossing gebleken. En werken doet het!

Cheers!

PS: gewoon te koop via Bol o.a. En vast ook nog wel via andere aanbieders. Maar dat is aan ieder voor zichzelf.
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Voor alle koffiebonen-invriezers

Berichtdoor Swirlyespresso » za 09 mar 2024, 20:08

Bedankt voor het delen, ik zit zelf al een tijdje hieraan te denken. Grootste reden dat ik nog niet begonnen ben is inderdaad de hoeveelheid plastic verbruik. De buisjes van weber/normcore etc zijn ook populair zag ik dus daar heb ik er een aantal van gekocht. Tot zo ver goede resultaten gehad.

Ik bewaar nu eigenlijk alle koffie in de vriezer en grind direct uit de vriezer. Ik laat de koffie eerst rusten en dan heb ik alles wat in de vriezer ligt klaar om te gaan.

Ik zal kijken of ik hiermee nog betere resultaten krijg.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron