Bonen bewaren in weckpot

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fransg » do 14 mar 2024, 21:27

Dus van meerdere branders na een week 'muf'.

Dat is wel apart.

Ik vroeg ook nog hoe vers gebrand, allemaal slechts enkele dagen na branding?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Joris7 » do 14 mar 2024, 21:51

Ja als ik de koffie binnen heb en aan de zak begin is de branddatum max 7 dagen geleden. (Post NL komt soms wat sneller soms wat later)

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Ypuh » vr 15 mar 2024, 10:28

Vind het lastig om te bepalen wat 'muf' is, maar het lijkt me vrijwel onmogelijk dat bonen van Friedhats na 7 dagen al muf ruiken.

Heb zelf vorige week 2 kilo gebrand en als proef even een zak open getrokken. De hele extreme geur is weg (mijn huis ruikt de dag na het branden vaak naar koffie), maar als ik mijn neus in de zak steek ruik ik nog steeds vers gebrande koffie. Het doet mij niet denken aan een bejaardenwoning waar de ramen al 3 jaar gesloten zijn en stofzuiger en wasmachine al weken niet gedraait hebben.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fransg » zo 17 mar 2024, 10:07

Een vriend kwam dit net tegen op zijn facebook computer programma:
black coffee.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fob » zo 17 mar 2024, 10:58

Dat is inderdaad een hele mooie kleur. Die zou ik heel fijn malen om een diepzwarte verf mee te maken. Zo te zien is dat zelfs al gebeurd, want de man met het mooie espressoapparaat op de achtergrond is Stuart Semple en die heeft Black 3.0: the blackest black paint in the world gemaakt.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fransg » zo 17 mar 2024, 13:25

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 mar 2024, 07:12

Black is beautiful (soms)




Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Ben70 » ma 18 mar 2024, 08:04

Black is beautiful (soms)AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
In de jaren 60 mengde mijn vader Buisman door de blanke lak
toverde allerlei tinten tevoorschijn ,was een zeer gewild middeltje
voor de koffie en de lak klusjes. :mrgreen:
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fransg » ma 18 mar 2024, 09:36

In de jaren 60 mengde mijn vader Buisman door de blanke lak
toverde allerlei tinten tevoorschijn ,was een zeer gewild middeltje
voor de koffie en de lak klusjes. :mrgreen:
Wat een goeie! Ik heb twee potjes Buisman, een ervan nog verzegeld dus wie weet wat ik er allemaal nog mee kan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Joris7 » ma 25 mar 2024, 09:41

Experiment:

250 gram bonen gehaald.
125 gram in de hopper.
125 gram in de zak met drukventiel. Lucht uit de zak gedrukt en de zak in een weckpot gestopt.

Ik doe ongeveer een week met 125 gram, dus ben benieuwd hoe de smaak van de koffie zich gaat ontwikkelen de komende dagen nu ze in de hopper zitten en hoe de koffie in de zak ruikt als ik deze straks na 5 dagen open doe. (ipv elke dag voor het koffie zetten) Ben benieuwd of deze nu naar mijn beleving verser zijn gebleven.

Update: Zaterdag de bonen in de hopper gedaan. Zaterdag en zondag was de koffie heerlijk. Nu is het alweer een muffe bak geworden terwijl ik qua koffie zetten niks anders heb gedaan.

Het begint me allemaal te frustreren. Ben geneigd het allemaal maar weg te gooien en een senseo te kopen. De smaak is de hele tijd zo inconsequent.
Wat heb ik nog aan eigen maler en alle extra handelingen die er bij komen kijken als ik toch maar nauwelijks de koffie naar een hoger niveau kan tillen?

- Het smaakverlies van openen en sluiten van de zak bonen of de bonen in een pot lijkt niemand echt te herkennen.
- Alle kreten van smaaktonen waar men mee adverteert bij koffie, tja, de ene keer haal ik het er heel even wel uit, en dan weer dagen niet.
- Bonen zijn nooit oud, en medium gebrand.
- Ik heb al gexperimenteerd met alles, grover malen, fijner malen. resultaat: fijner malen bitter, grovere maalstanden ook bitter. Dus in het midden gaan zitten. De standaarsetting wat baratza zelf aanraad voor drip style koffie.
Koud water in de melitta aromaboy, heet water in de melitta. Heet water maakte het bitter, dus maar bij koud water gelaten.
- Van een cone shaped filtermandje (die standaard bij de aromaboy hoort) naar een flat bottom mandje. (kelitta wave 155 glas die fantastisch goed schijnt door te lopen met een gelijkmatige extractie volgens internet) Schijnt goed te zijn voor zoetere smaaktonen.
- Ik ga niet ook nog aan de slag met gefilterd water.
- Hou de brew ratio aan van 1:20 wat wordt aangeraden bij de melitta. Een krappere ratio verhoogt alleen maar de negatieve smaakelementen zoals de bitters heb ik ontdekt. Dus maar bij 1:20 gehouden.
- Doorlooptijd is 3:00 minuten als ik voor 2 kopjes zet. Als ik de max doe, 300 ml, dan doet ik er bijna een minuut langer over. Heb een tijdje succes gehad met de 3:00 minuten doorlooptijd met de kelitta wave dus daar maar bij gelaten.

Geen idee ondertussen wat ik nog anders kan doen. Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron