Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor Koffieverslaafd » ma 18 mar 2024, 18:43

Ik ben op zoek naar 2 filterbakjes om eenvoudig te kunnen wisselen tussen een enkele espresso 7 gram en dubbele espresso 14 gram, zonder dat ik hierbij de maalstand van de bonenmolen steeds moet wijzigen.

Als espressomachine gebruik ik een E61 en een Eureka Mignon Libra maler.
Momenteel gebruik ik onderstaande filtermandjes, maar wisselen tussen de mandjes zonder de maler aan te passen lukt niet.
- Barista pro The Single S225269 8/10 gram (Holes area: ø 0,30mm x 0,30mm x 269 holes)
- Barista pro D22661 14/16 gram (661 holes, cylindrical profile with a perforated area of 44 mm)

Eens de maler goed ingesteld staat, leveren beide filtermandjes een perfecte espresso.
Helaas lukt het me niet om de filtermandjes met dezelfde maalstand onderling te gebruiken.
Eens alles goed voor een enkele espresso goed staat ingesteld, dan loopt de koffie te snel doorheen een dubbele filtermand. En wanneer alles dan weer goed voor een dubbele espresso staat ingesteld, dan loopt er bijna geen koffie doorheen het enkele espresso filtermandje.
Wat doe ik hier verkeerd?

Heeft er iemand ervaring met twee (goede) filterbakjes die voldoen aan mijn wensen?

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor Rosanne » ma 18 mar 2024, 19:08

Een andere oplossing zou kunnen zijn om iets meer koffie te doseren in je dubbele filtermand. Daarmee beïnvloed je ook de doorloopsnelheid
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor fransg » ma 18 mar 2024, 19:51

Als espressomachine gebruik ik een E61 en een Eureka Mignon Libra maler.
Er zijn vele verschillende machines met een variant van de E61 zetgroep.

Over welke machine heb jij het nu?

Welke bonen gebruik je, van welke brander, welke branddatum?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor Pti » ma 18 mar 2024, 19:53

Wat je wil kan eigenlijk gewoon niet. Maar zoals Rosanne ook al zegt, als je de maling niet aan wil passen, zul je de dosering aan moeten passen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor fransg » ma 18 mar 2024, 19:55

Of een tweede maler erbij nemen die dan afgesteld staat voor een van beide mandjes.

Voordeel van een extra maler is dat je er dan twee hebt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor gilleko B. » di 19 mar 2024, 08:48

Frans en Pti zijn mij voor. Zo is het, minimaal 2 malers is nmm de beste oplossing. Op een totaalplaatje wat je allemaal uitgeeft aan een minimaal complete uitrusting valt zo'n extra uitgave uiteindelijk ook wel weer mee.




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor omeCo » di 19 mar 2024, 09:11

Ik wil geen enkele espresso maar zou ik dat willen dan nam ik gewoon een klein slokje van mijn dubbele espresso.

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor Koffieverslaafd » di 19 mar 2024, 09:14

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de standaard geleverde filtermandjes voor enkele of dubbele espresso niet op elkaar zijn afgestemd?
Ook in mijn zoektocht naar nieuwe mandjes was ik er ook niet in geslaagd :oops:

@Rosanne
Als ik de dosering moet aanpassen krijg ik een te straffe dubbele espresso en zal dan van 14gr naar minstens 18gr moeten gaan.

@fransg
Ik gebruik nu als maler een Eureka Libra.
Welke goedkopere maler zou als aanvulling eventueel als occasie of nieuw in aanmerking kunnen komen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor fransg » di 19 mar 2024, 09:28

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de standaard geleverde filtermandjes voor enkele of dubbele espresso niet op elkaar zijn afgestemd?
Er is geen noodzaak voor. Stel dat je twee filterbakjes hebt geproduceerd, een voor 7g en een voor 14g die vergelijkbare flow geven met een bepaalde boon, maling, distributie, tamp combinatie. Dan moet je dus klanten gaan zoeken die dat precies ook willen terwijl alle klanten wat anders willen en hebben en zoeken.

Als ik de dosering moet aanpassen krijg ik een te straffe dubbele espresso en zal dan van 14gr naar minstens 18gr moeten gaan.
Je kunt in de meeste bakjes wel 1-1.5g meer kwijt maar 4g meer lijkt me niet aan te bevelen.
Ik gebruik nu als maler een Eureka Libra.
Welke goedkopere maler zou als aanvulling eventueel als occasie of nieuw in aanmerking kunnen komen?
En welke bonen gebruik je van welke brander van welke branddatum?

Een goedkopere maler is niet nodig, een goeie maler is belangrijk. Een tweedehands horecamaler is vaak wel betaalbaar op Marktplaats, zo een met doser. Is niet super handig maar kwalitatief prima.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Re: Wie kan eenvoudig wisselen tussen enkele vs dubbele espresso?

Berichtdoor Koffieverslaafd » di 19 mar 2024, 09:44

@Fransg
In mijn zoektocht naar de ideale bonen gebruik ik momenteel "Geels Espresso Venetie 100% Aribaca" met als einddatum 15/10/25
Wanneer de voorraad plotseling op is Kimbo Espresso 100% Arabica.
Kan je me aub een voorbeeld geven van een horecamaler met doser, zodat ik een idee heb?


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron