Vraag over DIY portafilter drukmeter

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor HanR » do 16 aug 2018, 21:01

Natuurlijk kun je er een nieuwe in zetten. Ware het niet dat die dingen belachelijk duur zijn.

De oude soort is ook uitstekend aan te passen. Dat is alleen een kwestie van pielen met verschillende dikten ringen.
Een beetje ervaring hiermee is nooit weg, anders ben je al gauw een halve dag bezig.
Je kunt voor een dergelijke ingreep bij Peter de Goede of ondergetekende terecht.
Ik denk ook dat Peter van Kafko er ook wel raad mee weet.

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » vr 17 aug 2018, 11:50

Het is een V3 (2009). Ik las trouwens dat het meten van de druk via een extern instrument zoals deze portafilter vaak een hogere druk laat zien met een afwijking van 0.5 - 1 bar. Dus in dat geval lijkt te druk toch mooi rond de 9 bar te zijn.

Ik ga nog een keer testen door te meten hoeveel water terugkomt als ik de heet water pomp met de stoomkraan dicht. Kijken of dit bij benadering hetzelfde beeld geeft.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor Marcje » za 18 aug 2018, 07:46

Het is een V3 (2009). Ik las trouwens dat het meten van de druk via een extern instrument zoals deze portafilter vaak een hogere druk laat zien met een afwijking van 0.5 - 1 bar. Dus in dat geval lijkt te druk toch mooi rond de 9 bar te zijn.
Hmmm... waarom zou dat zo zijn?
Als je op de plek van de puck met een instrument 9 bar meet, dan staat daar toch gewoon 9 bar?
dus...

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » za 18 aug 2018, 15:27


Hmmm... waarom zou dat zo zijn?
Als je op de plek van de puck met een instrument 9 bar meet, dan staat daar toch gewoon 9 bar?
Er schijnt een verschil te zijn met de druk meten tijdens het zetten met van koffie en die die met een blondfilter. Het waarom precies heb ik niet kunnen vinden.

In het verlengde hiervan heb ik een klein issue.

Als ik in mijn naked portafilter (universeel 58mm) met de originele 14gr filterbak een koffie zet dan druppelt er water langs de portafilter.

Ik heb daarom de groepring vervangen maar ook nu blijft dit probleem bestaan. Met de originele portafilter met dubbele uitloop heb ik dit probleem niet of veel minder.

Als ik grover maal, dan loopt de koffie voor mijn gevoel veel te snel door. Is dit toevallig ook aanleiding om de druk eens te verlagen? Of zijn er andere ideeën?

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor HanR » za 18 aug 2018, 15:36

Meet eens de afstand tussen de afstand tussen de onderkant van de "oren" en bovenkant filterbakje op. Dit bij beide portafilter/filterbakje combinaties.
Als dit verschilt heb je (een deel van) je antwoord. Het kan namelijk ook nog zo zijn dat de mate van afschuining van de "oren" van de portafilters anders is.

Helpt het strakker aantrekken van de naked, of houd je dan hetzelfde probleem?

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » za 18 aug 2018, 17:26

Originele portafilter:
±9.5mm

Naked portafilter:
±10.1mm

De oren van de naked portafilter lopen aanzienlijk schuiner af dan de originele portafilter. Ik ga kijken of ik nog strakker kan inzetten.
Meet eens de afstand tussen de afstand tussen de onderkant van de "oren" en bovenkant filterbakje op. Dit bij beide portafilter/filterbakje combinaties.
Als dit verschilt heb je (een deel van) je antwoord. Het kan namelijk ook nog zo zijn dat de mate van afschuining van de "oren" van de portafilters anders is.

Helpt het strakker aantrekken van de naked, of houd je dan hetzelfde probleem?
Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk



HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor HanR » za 18 aug 2018, 17:51

Ik denk dat je beet hebt.
Wat een oplossing kan zijn (ik garandeer niets) is een siliconen ring.
Onder andere Van Pommeren heeft die.
Deze ringen hebben een iets groter bereik dan rubber ringen.

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » za 18 aug 2018, 18:18

Ik denk dat je beet hebt.
Wat een oplossing kan zijn (ik garandeer niets) is een siliconen ring.
Onder andere Van Pommeren heeft die.
Deze ringen hebben een iets groter bereik dan rubber ringen.
Laat ik die nu net hebben geïnstalleerd :-)!

Ik zal kijken of ik strakker kan klemmen. De machine staat op een placemat en die schuift nogal snel. Ik ga de machine weer direct op het werkblad zetten dan staat het een stuk steviger!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » zo 19 aug 2018, 22:10

Ik denk dat je beet hebt.
Wat een oplossing kan zijn (ik garandeer niets) is een siliconen ring.
Onder andere Van Pommeren heeft die.
Deze ringen hebben een iets groter bereik dan rubber ringen.
Laat ik die nu net hebben geïnstalleerd :-)!

Ik zal kijken of ik strakker kan klemmen. De machine staat op een placemat en die schuift nogal snel. Ik ga de machine weer direct op het werkblad zetten dan staat het een stuk steviger!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk
Strakker inklemmen werkt. De koffie vliegt er voor mijn gevoel nog wel doorheen dus ik ga toch fijner malen.

Bedacht me vandaag dat dit bonen van Brandzaak zijn itt bonen die ik doorgaans bij Fascino bestel. Volgens mij zijn deze bonen lichter gebrand en moet ik daarvoor ook fijner malen. Klopt dat?

Verder ga ik de drukmeter wat aanpassen. Bij het strakker aandraaien van de eerste verloopsok op de portafilter om daar de lekkage op te lossen draaide ik een scheur in de verloopsok. Dat was al de 3e. Dus ik ga kijken naar een verloop van hogere kwaliteit.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » ma 20 aug 2018, 12:18

Vandaag de drukmeter aangepast. Zelfde type verloopkous, maar nu met meer teflon tape. Ook heb ik het aantal koppelingen verminderd. Resultaat. Geen lekkage op de koppelingen.

Ik heb ook een foto toegevoegd van de drukmeting. 10,5 bar. Volgens mij reden om de OPV wat aan te passen naar 9 bar of niet?AfbeeldingAfbeelding

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk



Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron