Watertemperatuur

CoffeeMuggle
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 23:07

Watertemperatuur

Berichtdoor CoffeeMuggle » ma 21 jan 2019, 23:45

Hoe controleren jullie de temperatuur van het water? Ik heb eigenlijk altijd water gekookt en dit 3-4 minuten laten afkoelen voordat ik het opschenk. Nu wil ik dit iets serieuzer en gecontroleerder aanpakken en ik ben mijn opties aan het onderzoeken.

Er bestaan waterkokers die water op een exact temperatuur kunnen brengen en houden. Super handig maar misschien wat overbodig. Zou een simpele infrarood thermometer kunnen werken?

Hoe lossen jullie dit probleem op?
Aeropress liefhebber ❤ - Lees ook mijn artikelen op KoffieKompas

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor Fisherman » di 22 jan 2019, 07:45

Hoe controleren jullie de temperatuur van het water? Ik heb eigenlijk altijd water gekookt en dit 3-4 minuten laten afkoelen voordat ik het opschenk. Nu wil ik dit iets serieuzer en gecontroleerder aanpakken en ik ben mijn opties aan het onderzoeken.

Er bestaan waterkokers die water op een exact temperatuur kunnen brengen en houden. Super handig maar misschien wat overbodig. Zou een simpele infrarood thermometer kunnen werken?

Hoe lossen jullie dit probleem op?
Ik heb altijd een simpele digitale keukenthermometer gebruikt voor bij mijn Aeropress. Ik hoorde op een gegeven moment aan mijn waterkoker wanneer hij ongeveer de gewenste temp. had en begon dan te meten. Voor v60 zijn er verschillende meningen zoals "opgieten als het water gekalmeerd is" of op "precies deze en deze temperatuur". Ik houd meer van precisie maar heb toch een var. temp. ketel aangeschaft. Die geeft "ballpark" een goede temperatuur en uiteindelijk ligt het meerendeel van het resultaat aan de gehanteerde techniek; waarvoor ik een Gabi heb.

Ligt er dus maar net aan wat je wensen zijn!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor Erik82 » di 22 jan 2019, 08:49

Ik heb de dop van de deksel van mijn ketel verwijderd en daar een melkthermometer ingedaan. Werkt perfect. Bij de Buono met de grote dop zou je er dan een gat in moeten boren om daar de thermometer door te kunnen voeren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor bobbee » di 22 jan 2019, 09:11

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor fransg » di 22 jan 2019, 11:26

Ik heb deze

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor Fisherman » di 22 jan 2019, 14:07

Ik heb de variabele van Princess die goed bevalt. Per 5°C instelbaar en een warmhoudfunctie voor alles onder de 100°C. Vijf-en-vijftig euries dacht ik. Niet gek..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor Erik82 » di 22 jan 2019, 15:43

Ik heb de Philips waterkoker en die is ook instelbaar maar daar heb je niks aan als je de temperatuur in je ketel wil meten. Als je het water over gaat gieten koelt de boel aanzienlijk af dus zul je alsnog een temperatuurmeter in je ketel moeten bouwen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor Pti » di 22 jan 2019, 15:51

Van ketel naar koude mok kost je indd 10 graden!

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor Erik82 » di 22 jan 2019, 16:03

Ik zet mijn ketel op het vuur met een laagje water, zet de waterkoker op 95C met 1L water en als die klaar is en ik giet het in de ketel is de boel meestal iets meer dan 90C. Dan nog ongeveer 30s op het vuur en zit ik op 93-97C afhankelijk van wat ik wil qua boon. Als je kokend water in een koude ketel doet is het te koud om koffie mee te zetten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Watertemperatuur

Berichtdoor bobbee » di 22 jan 2019, 19:16

Elektrische Brewista ketel is zo fijn, temp instellen en aanzetten. Ondertussen bonen wegen, malen, filter spoelen etc...

Het is nog even wachten op de fellow stagg ekg 230v en de timenore eclectische ketel. Dat worden de echte toppers denk ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron