E61 Single boiler(?) machine of HX

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » ma 12 apr 2021, 14:13

Na een tijd de Silvia te hebben gebruikt, en met het aankomende vakantiegeld in aankomst ben ik aan het kijken naar een update.
De Silvia was een hele update vanaf de Gaggia, en het gebruik deed mij doen besluiten dat ik meer wilde, vooral meer controle.
Ik vermoed een te hoge druk, en zwieberende temperaturen, laat ik het zo stellen, ik heb met drie portafilters mat dezelfde maling, dezelfde bonen, dezelfde inhoud, achter elkaar gezet (met korte pauzes voor het boiler opwarmen) drie verschillende kopjes koffie, zelfde inhoud, dus ook aan het tampen ligt het niet, iets zurig (heel klein beetje) bakje 2 erg vlak bakje drie meer bitter als de twee voorgaande.
Tja..
Dus voorzichtig aan het kijken naar vervanging.
Voorlopig is mijn zoeklijst gericht op een single boiler machine (schuim nooit melkproducten op), het meest voor de hand liggend is er een met een E61 groep (en dan heb ik nog steeds wat aan mijn Naked Portafilterhouder) ook omdat ik daar goede dingen over lees.
Gebruikt, meer als 800,- kan ik er vermoedelijk niet voor vrijmaken.
Ik zie vanalles voorbij komen op MP, van heel mooie (Faema machines vind ik vooral heel mooi, maar ehh geen idee hoe makkelijk je die repareert of onderhoud (ja ik weet het geen E61) of bv een San Marco voor 450,- euro?? En natuurlijk allerhande merken die ik niet ken Izzo, Nuova, Bezzara (of zoiets).
Nu lonkt ECM mij ook maar zijn meestal buiten wat ik kan betalen, Rocket idem ditto, ik kan alleen bij veel van die merken door de bomen het bos niet meer zien, een veelvoud aan modellen, allemaal een tikje anders.

Een van de zaken die ik zou waarderen en die misschien de keuze breedte wat beperkt, ik wil er graag direct (of kort na aankoop) een PID in hebben (dat sluit heb ik begrepen HX machines uit?).

Ik heb lang en hard nagedacht mijn Silvia te upgraden met een PID, maar veel lezen heeft mij doen vermoeden dat de E61 machines in ieder geval betere espresso kunnen leveren als mijn Silvia kan. Duidelijk een trede hoger zeg maar.

Nu kan ik het upgraden niet zelf (meer) dus zou ik het moeten laten doen, met PID inbouw/isolatie/Groot onderhoud kom ik dan ook snel richting de 800 (als ik de aanschaf kosten er bij meereken) dus tja, wat is wijsheid?
Ik zie hier op de Marktplaats ook niet één twee drie iets staan dat voor mij handig zou zijn.

Welke weg volgen? Welke merken vermijden?
Is het verstandiger die 800,-- opzij te zetten en nog een paar maanden door te sparen voor iets nieuws? Zo ja, wat? Een Lelit MaraX lijkt me wel wat, maar is vermoedelijk behoorlijke overkill.

Zoveel vragen..

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor manduca » di 13 apr 2021, 09:11

Op een HX heb je geen PID nodig.
Ik zou gewoon voor een HX gaan als je kan. En hier het marktplaats topic in de gaten houden natuurlijk.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor Pti » di 13 apr 2021, 13:46

Op een HX heb je geen PID nodig.
Ik zou gewoon voor een HX gaan als je kan. En hier het marktplaats topic in de gaten houden natuurlijk.
Daarintegen heeft de Silvia WEL een PID nodig en dat maakt het meteen een stuk betere machine dan een goedkope warmtewisselaar.

In jouw geval, je drinkt nooit melkdranken, dan kun je jouw Silvia uitvoeren met een PID en een servicebeurt geven. Er blijft dan geld over voor een paar identieke filterbakjes van een van de goede merken. Misschien zelfs genoeg voor een mooie molen upgrade om de upgraditus te verhelpen. :ugeek:

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » di 13 apr 2021, 15:56

Op dit moment op marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... sPage=home

Tja die Appartamento is heel mooi, maar wel boven budget (behoorlijk) Maar een idee om een maandje of twee voor te 'loeren'.
Nieuw is ie alleen niet heel veel duurder als wat de beste eigenaar er voor wil hebben, dus daar moet gebruikt toch wel goedkoper aan te komen zijn?

Die ECM Giotto tikt wel heel veel boxen in mijn design voorliefdes, ik vind dat drukmetertje heel mooi bijvoorbeeld, en schijnt (las ik op een Redit) het teken te zijn dat dit de betere premium uitvoering is, de goedkopere heeft een volledig rond drukmetertje.
Tja, niet echt recent zeg maar, wat is de levensduur van een dergelijke machine? Hoe oud moet je op mikken?

De Isomac zegt me dan weer helemaal niets, maar ziet er niet slecht uit voor een redelijk bedrag..??

-----<~~>----

@Pti Hmm, upgraden zou kunnen, maar dan ben ik ruim 500,-- verder (upgrade naar PID, Isolatie en hele grote onderhoudsbeurt en uitdeuken behuizing, zit een deuk vlak bij de 'pull' knop, en de druk afstellen naar 9 bar)
Dan heb ik nog steeds een beperkte machine die al best oud is (20 jaar nu zo ongeveer?)
Ik neig meer en meer naar een upgrade, en mijn San Marco SM97 is toch geen slechte molen?? Waar kom ik aan een beter dan 83mm maalschijven apparaat?

@manduca Hahaha, breid de keuzemogelijkheden maar verder uit, Why Not :lol:
Maar ook ik was al die kant aan het uitwapperen, ik moet me eens in dat flushen verdiepen, wat het nu daadwerkelijk inhoud en hoe vaak en wanneer je dat dan doet.

Een andere mogelijkheid is bv een nieuwe (of gebruikte) Vibiemme domobar te nemen, dat past binnen budget, al heb ik geen idee of daar makkelijk een PID in kan, hoe duur dat dan is¸en of die er uberhaupt is (die PID bedoel ik).
Hoe goed is een Domobar vergeleken met de Silvia, en beter tegenover die Giotto & Appartamento?
Ben je er met enkel een E61 groeps machine? Of moet je voor meer gaan?
Dingen op mijn wenslijst zullen moeten blijven staan, een rotatie pomp past bv niet binnen budget (volgende upgraderites), en ik heb her en der al gelezen dat een vibratie pomp niet immer een herriebak hoeft te zijn.

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor manduca » di 13 apr 2021, 16:08

Als je single boiler wil blijven zou ik de silvia houden.
Boilerisolatie is niet nodig (ik heb het in ieder geval nooit gemist (ik heb jarenlang twee sylvia’s gehad (een met en een zonder PID)).

Maar ga even langs Peter de Goede (https://www.ranciliosilvia.info/) of zo en dan ben je denk ik voor een heel stuk minder klaar.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » di 13 apr 2021, 16:21

Hmm, tja, ik zou kunnen gaan informeren wat een totaal plaatje zou gaan kosten, niet alle tuning dingen zijn even nuttig, gezien het gebrek aan druk afstelling is bv zo een manometer ietwat een uiterlijk vertoon dingetje, en ik mis een mogelijkheid het waterniveau beter in de gaten te houden (iets wat mij bij de Silvia best ergert).
Verder staat er wel zo ongeveer alles dat ik zou willen laten doen.

Ik heb nog een dikke maand om het te laten doordruppelen, wie weet waar ik ondertussen nog tegenaan loop ;)

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor manduca » di 13 apr 2021, 18:13

Druk gewoon 1 keer afregelen. Ik heb toen via (een ander) forum zo’n portafilter met meter geleend. En op mijn v1 was het toen een kwestie van een ander ringetje plaatsen.
Er is hier vast ook wel zoiets te lenen (of Peter doet het voor je). Behalve een klein beetje werk zitten er geen kosten aan.

Wat de waterbak betreft; ik heb meerdere modificaties van een indicator gezien. De simpelste was die met een vlottertje door het deksel.

En er was zelfs iemand die met een vlotterkraantje (zoals in de spoelbak van een wc, maar dan kleiner) de silvia op de waterleiding had.

Dat is ook het leuke van de Silvia. Je kan er heerlijk aan modificeren.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor manduca » di 13 apr 2021, 18:15

En als er geen Corona was geweest, had je langs mogen komen met je machine. Had ik je graag geholpen. Maar ik beperk nu bewust mijn contacten.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » di 13 apr 2021, 18:23

@manduca Hier hetzelfde, al kan ik mijn "Dead Man Walking" Tshirt morgen onder in de kast gooien, krijg mijn eerste vaccinatie :D

Tja, hij is makkelijk te modificeren, dat wel, maar hij is ook erg saai..

Design wijze dan bedoel ik, https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... k3-grinder vind ik veeeeel mooier, maar ja, van dat ding weet ik dan al helemaal niets 😋

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » za 17 apr 2021, 19:05

En dan heb je zomaar wat anders gekocht ;)
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... k3-grinder
Een La Nuova Era Cuadra, zonder de molen dan, daar heb ik al een betere van als de K3 touch.
Het was nog even spannend (voor mij dan) aangezien hij hem liever met molen als 1 deal weg wilde doen, maar iemand wilde graag enkel de molen dus dat lost zich vanzelf op.
2012 is ie volgens huidige eigenaar, met een filterding in de watertank, al had ik van posts in het forum begrepen dat die zakjes waar men het soms over heeft die je in de watertank doet beter zijn als de op de aanzuigslang bevestigde filterpatronen.
Nu ga ik hem sowieso na binnenkomst volgende week zaterdag eerst ontkalken, en grondig bekijken en reinigen (O ja, groeps ring voor een E61 groep bestellen..), vind hem qua vormgeving erg mooi, al had ik eigenlijk liever die ECM Giotto willen kopen, maar dat had ik dan weer twee maanden verder uit moeten stellen, kan beter eerst een jaar verder sparen en dan voor iets kijken als ik het geld er voor heb liggen. Voorlopig lest dit de Upgraderietus wel weer even :D


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron