Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Welke fabrikant zal u aanraden?

Expobar
1
13%
Vibiemme
3
38%
Bezzera
2
25%
Rocket
1
13%
ECM
1
13%
 
Totaal aantal stemmen: 8
Robinschotanus
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 17:27

Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Robinschotanus » zo 12 mei 2019, 18:00

Beste mede-koffiefanaten,

Ik ben een 17-jarige student met de barista hobby die vele hier ook zullen hebben. Een periode terug ben ik begonnen met het maken van cappuccino's doormiddel van Senseo te combineren met magnetronopgewarmde, opgeschuimde melk. (Ik weet het. Vloeken in de kerk wat ik hier doe, maargoed ;) ). Al een langere tijd ben ik mij steeds meer aan het inlezen in de wereld van dergelijke koffiesoorten. Espresso's, cappuccino's, Lungo's, americano's, etc. Ik zal graag mijn hobby willen ontwikkelen en vind dat het nu wel eens tijd wordt voor een "echte" degelijke espressomachine.

Ik begon afgelopen week met mijn 'mini-onderzoek' en kwam de Solis machines tegen. Al snel merkte ik dat de thuisbarista's online niet zo weg waren van deze apparaten. Pas paar dagen later was ik meer op de hoogte van de 'echte' degelijke machines. Ik kwam merken als: Expobar, Vibiemme, Bezzera en Rocket tegen. Even tussendoor, wat een prachtmachines!

Op dit moment ben ik druk bezig met mijn onderzoekje voort te zetten en de machines tegen elkaar af te strepen. Lastig! Vandaar deze thread. Welke fabrikant raden jullie aan en waarom? Mijn budget ligt rond de 1200/1400 euro. De machine die mij op dit moment het meest aanspreekt is de Expobar Brewtus 4.

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor seels » zo 12 mei 2019, 18:46

Mijn eerste machine was een rancillio Silvia. Top machine (vind ik) om alles op te leren. Heb er achteraf een pid opgestoken om nog temperatuur vaster te maken. Zeker eens checken zou ik zeggen.

Is die 1200 euro met maler erbij? Want dat is mss nog wel het belangrijkste van je setup!
Ik ben begonnen met een tweedehandse mazzer super jolly. Zonder reclame te willen maken heb ik ook nog wel een mooie maler in de aanbieding voor je. (Stuur maar pb voor meer info)

Dus bekijk je budget eens en geef liever meer uit aan een maler.

Zit zelf ook wel te kijken naar rocket machines omdat ik eens iets anders wil dan de la pavoni die ik nu heb maar met jouw budget heb je dan niets meer voor een deftige maler vrees ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor HanR » zo 12 mei 2019, 19:00

Is dat budget inclusief molen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Robinschotanus
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 17:27

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Robinschotanus » zo 12 mei 2019, 20:27

Is dat budget inclusief molen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

Dit is exclusief molen. Kan je eentje aanraden van ongeveer 400/500?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor HanR » zo 12 mei 2019, 20:41

Advies is een vervelend iets.
Als je op dit forum vraagt wat je het beste kunt kopen voor een bepaald bedrag, krijg je een opsomming van ervaringen van mensen.
Wat voor de één ideaal is, is het voor de ander niet.

Als ik het goed begrijp wil je bij voorkeur nieuw kopen. Tweedehands bij een goed adres heeft het grote voordeel dat als het niets voor je is, of als je iets anders wilt, voor weinig geld iets anders kunt kopen.

Mijn advies is dus:
Bepaal eerst nauwkeurig wat je verwacht en wilt.
Ga je dan inlezen.
Voor specifieke vragen kun je natuurlijk dan weer hier terecht.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Robinschotanus
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 17:27

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Robinschotanus » zo 12 mei 2019, 21:19

Advies is een vervelend iets.
Als je op dit forum vraagt wat je het beste kunt kopen voor een bepaald bedrag, krijg je een opsomming van ervaringen van mensen.
Wat voor de één ideaal is, is het voor de ander niet.

Bedankt voor je heldere reactie! Ik zie advies niet als een leidend iets. Op basis van het gegeven advies neem ik natuurlijk wel sommige dingen in overweging. Ik persoonlijk vind het leuk om andermans ervaringen en adviezen te lezen. Deze informatie verwerk ik dan in mijn uiteindelijke keuzes. Een advies zal voor mij nooit compleet bepalen wat ik uiteindelijk zal aanschaffen.

Als ik het goed begrijp wil je bij voorkeur nieuw kopen. Tweedehands bij een goed adres heeft het grote voordeel dat als het niets voor je is, of als je iets anders wilt, voor weinig geld iets anders kunt kopen.

Ikzelf koop bijna (lees: bijna) alles nieuw. Dit is iets wat ik persoonlijk gewoon fijner vind. Wat jij zegt is inderdaad waar en tweedehands is en zal altijd goedkoper zijn en een uitkomst zijn als iets toch niet helemaal is zoals je het had verwacht. Maar zodra ik iets wil is het vrijwel zeker dat ik het ook écht wil. :) (Naast dat is het bij ons thuis gewoon tijd voor een nieuw koffieapparaat. Na jaren Senseo én mijn toch wat nieuwe hobby zijn wij ook toe aan toch even iets beters dan de gemiddelde koffie)

Mijn advies is dus:
Bepaal eerst nauwkeurig wat je verwacht en wilt.
Ga je dan inlezen.
Voor specifieke vragen kun je natuurlijk dan weer hier terecht.

Die twee punten ben ik nu mee bezig. En dat is misschien nog wel het moeilijkste onderdeel van deze hele bezigheid omtrent koffie. Naast de handelingen van de barista lijkt mij ook apparatuur erg belangrijk. Bedankt voor je advies, ik ga d'r werk van maken!

Mijn excuus voor de misschien toch wat off-topic reactie

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor bvds » zo 12 mei 2019, 21:38

Bedenk dat betere koffie vooral een functie is van betere koffie😏

Vraag je dus eerst af of je bereid bent om ook 30 tot 40 euro per kilo goede kofiebonen te betalen. En in de wetenschap dat je voor een shot espresso met een pompmachine zo'n 14 tot 18 gram nodig hebt.

Als het antwoord ja is besef dan dat nieuw kopen vooral nadelen heeft. Je kan het eigenlijk niet in een keer goed doen omdat je nu niet kan inschatten en overzien hoe deze hobby zich gaat ontwikkelen. De meeste serieuze thuisbarista's hier hebben heel wat machines op hun aanrecht gehad.

De keuze moet niet voor een merk zijn maar voor een type machine. Kies of je een lever of pomp machine wilt, een E61 of moderne groep, een HX of dual boiler met PID etc. Wil je controle hebben over de preinfusie en pressure profilen of geen gedoe?

Zo lang je niet de verschillen en voor- en nadelen kent, kun je eigenlijk geen gefundeerde keuze maken. Mijn mening.

En ja, beter meer geld stoppen in de maler en minder in de machine!

Kortom, door 2e hands te kopen van een forum lid of betrouwbare verkoper (die hier algemeen bekenr zijn) bespaar je jezelf waarschijnlijk veel geld de komende jaren....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Robinschotanus
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 17:27

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Robinschotanus » ma 13 mei 2019, 15:49

Bedenk dat betere koffie vooral een functie is van betere koffie😏

Vraag je dus eerst af of je bereid bent om ook 30 tot 40 euro per kilo goede kofiebonen te betalen. En in de wetenschap dat je voor een shot espresso met een pompmachine zo'n 14 tot 18 gram nodig hebt.

Als het antwoord ja is besef dan dat nieuw kopen vooral nadelen heeft. Je kan het eigenlijk niet in een keer goed doen omdat je nu niet kan inschatten en overzien hoe deze hobby zich gaat ontwikkelen. De meeste serieuze thuisbarista's hier hebben heel wat machines op hun aanrecht gehad.

De keuze moet niet voor een merk zijn maar voor een type machine. Kies of je een lever of pomp machine wilt, een E61 of moderne groep, een HX of dual boiler met PID etc. Wil je controle hebben over de preinfusie en pressure profilen of geen gedoe?

Zo lang je niet de verschillen en voor- en nadelen kent, kun je eigenlijk geen gefundeerde keuze maken. Mijn mening.

En ja, beter meer geld stoppen in de maler en minder in de machine!

Kortom, door 2e hands te kopen van een forum lid of betrouwbare verkoper (die hier algemeen bekenr zijn) bespaar je jezelf waarschijnlijk veel geld de komende jaren....

30/40 euro voor een goede 50 shots (min de sink-shots dan ;) ) is voor mij een dikke ‘ja’. Kan eigenlijk niet wachten met experimenteren in bonen en op reis verschillende soorten boontjes mee te nemen. Oké genoeg gedroom...

Ik ben persoonlijk opzoek naar een dubbel boiler machine met een traditionele e61 groep. Ik twijfel nog of ik moet gaan voor een rotatiepomp of een trillingspomp, al is het alleen al voor dat oorverdovende (op zo’n goedkope Senseo lijkend) geluid. Verder is experimenteren met pre-infusie altijd leuk natuurlijk. 8-) Een iets wat specifiekere vraag: wat houd pressureprofiel in? Nog nooit echt iets over gelezen.

Wat een grinder betreft wil ik eigenlijk wel richting de elektronische kant. Mijn vraag is dan ook: zouden jullie eentje met doser of zonder doser (doserless) aanraden? Natuurlijk ben ik van plan voor elke shot nieuwe bonen te malen. Maar heb gezien dat veel malers wel zo’n doser hebben. Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Marcje » ma 13 mei 2019, 15:58


Wat een grinder betreft wil ik eigenlijk wel richting de elektronische kant. Mijn vraag is dan ook: zouden jullie eentje met doser of zonder doser (doserless) aanraden? Natuurlijk ben ik van plan voor elke shot nieuwe bonen te malen. Maar heb gezien dat veel malers wel zo’n doser hebben. Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Wat bedoel je precies? Je moet zowiezo voor elk shot malen, maar bedoel je dat je dan ook elke keer de boontjes afgewogen in de maler wilt doen (-> single dosen) of gewoon een 'volle' hopper met boontjes en dan elke keer malen (-> Grind on demand).
Dat zijn toch wel verschillende malers. Je kunt ook wel Single Dosen met een GOD maler, maar dat blijft toch wel een beetje een compromis.

Er is daarin ook geen goed of slecht imho, is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.
dus...

Robinschotanus
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 17:27

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Robinschotanus » ma 13 mei 2019, 16:15


Wat een grinder betreft wil ik eigenlijk wel richting de elektronische kant. Mijn vraag is dan ook: zouden jullie eentje met doser of zonder doser (doserless) aanraden? Natuurlijk ben ik van plan voor elke shot nieuwe bonen te malen. Maar heb gezien dat veel malers wel zo’n doser hebben. Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Wat bedoel je precies? Je moet zowiezo voor elk shot malen, maar bedoel je dat je dan ook elke keer de boontjes afgewogen in de maler wilt doen (-> single dosen) of gewoon een 'volle' hopper met boontjes en dan elke keer malen (-> Grind on demand).
Dat zijn toch wel verschillende malers. Je kunt ook wel Single Dosen met een GOD maler, maar dat blijft toch wel een beetje een compromis.

Er is daarin ook geen goed of slecht imho, is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Misschien haal ik wat termen door elkaar. Mijn excuus. Wat ik bedoel is een grinder waar wanneer je gaat malen de gemalen koffie niet gelijk in het filter komt maar eerst nog in een soort aparte opslag, of is dit alleen zo met manuele grinders.

Ik denk persoonlijk dat mijn voorkeur uitgaat naar een GOD grinder. Ik zat zelf te kijken naar de Mazzer Mini Electronic A. Vooral door die 64mm schijven en 600gram aan bonenopslag.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten

cron