Decent De1+ eerste kennismaking

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor iloveoxytocin » wo 22 jul 2020, 20:01

Als ik er ooit geld voor zou hebben, zou ik er ook een graag een willen! Zowel om er van te leren (via hun forum, de decent diaspora) alsook achterover te kunnen zitten en toch verschillende drukprofielen automatisch te laten afronden.

In een review van James Hoffman kwam wel als kritiekpuntje naar voren dat er (incidenteel) een script ook een haywire kan gaan, bijvoorbeeld als je de druk moduleert om de flow constant te krijgen. Hoffman benoemde een (enkel?) geval waarin de druk grote pieken en dalen kende. Het lijkt mij dat dit een onderdeel is van hoe een script runt (heb naar PMW en PID systemen gekeken voor bierbrouwinstallatie en bij het afstellen daarvan moet je gewoon een aantal iteraties maken) en dat het met updates wel verholpen zal worden.

En tof om te zien dat ze andere bedrijven beinvloeden: recent mailde ik met Han Sung Lee van SSP, en die kon me vertellen dat ze aan het kijken zijn om de 63mm burrs voor een niche te behandelen met hun coatings. Toch een leuke kruisbestuiving!
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor bvds » wo 22 jul 2020, 20:57

En tof om te zien dat ze andere bedrijven beinvloeden: recent mailde ik met Han Sung Lee van SSP, en die kon me vertellen dat ze aan het kijken zijn om de 63mm burrs voor een niche te behandelen met hun coatings. Toch een leuke kruisbestuiving!
Wat zou daar het nut van zijn?
Coating doet toch niks op smaak?
Enkel op levensduur?
En hoe snel slijt je thuis een horeca maalwerk als dat van de Mazzer Kony?
Of mis ik wat?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor cremalover » do 23 jul 2020, 10:38

Als ik er ooit geld voor zou hebben, zou ik er ook een graag een willen! Zowel om er van te leren (via hun forum, de decent diaspora) alsook achterover te kunnen zitten en toch verschillende drukprofielen automatisch te laten afronden.

In een review van James Hoffman kwam wel als kritiekpuntje naar voren dat er (incidenteel) een script ook een haywire kan gaan, bijvoorbeeld als je de druk moduleert om de flow constant te krijgen. Hoffman benoemde een (enkel?) geval waarin de druk grote pieken en dalen kende. Het lijkt mij dat dit een onderdeel is van hoe een script runt (heb naar PMW en PID systemen gekeken voor bierbrouwinstallatie en bij het afstellen daarvan moet je gewoon een aantal iteraties maken) en dat het met updates wel verholpen zal worden.

En tof om te zien dat ze andere bedrijven beinvloeden: recent mailde ik met Han Sung Lee van SSP, en die kon me vertellen dat ze aan het kijken zijn om de 63mm burrs voor een niche te behandelen met hun coatings. Toch een leuke kruisbestuiving!
Script runnen?
Iteraties?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor fransg » do 23 jul 2020, 11:03

Script runnen?
Iteraties?
Wij doen de extracties met een veder die zich geleidelijk ontspant en zulke computergestuurde apparaatjes regelen alles stapsgewijs en stellen zich ten doel een door de gebruiker bedachte curve te volgen alleen hapert die techniek erachter weleens.

Een PID systeem dat alleen wordt gebruikt als thermostaat is vrij simpel en kan heel goedkoop maar een PID die een curve volgt terwijl andere aspecten (flow bijvoorbeeld) ook veranderen is een heel project waarbij je de ideale afstelling van waardes voor P en I en D pas na een aantal praktijktests vindt.

Volgens mij wordt dat bedoeld.

Maar ik kan het mis hebben, het is zelfs al eens eerder voorgekomen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor iloveoxytocin » za 25 jul 2020, 12:37

Wat zou daar het nut van zijn?
Coating doet toch niks op smaak?
Enkel op levensduur?
En hoe snel slijt je thuis een horeca maalwerk als dat van de Mazzer Kony?
Of mis ik wat?
O, je hebt gelijk, een coating heeft alleen invloed op levensduur.

Ik bedoelde te zeggen, gezien ze niet alleen coatings maar ook de geometrie (orientatie/aantal/hoogte) van de snijvlakken veranderen om een ander maalgedrag te verkrijgen, lijkt me dat ook voor die burrset fijn. SSP levert sommige schijven voor espresso- of filterdoel (filter heeft snijvlakken van binnen tot buiten lopen, uniform, terwijl de espressoburrs meerdere kortere snijvlakken hebben), dus een keuze daartussen lijkt mij al tof. Daarnaast passen ze (voor sommige burr sets zoals de EK43) de geometrie van snijvlakken aan (tov de fabrieksvarianten) door te richten op uniformiteit van deeltjesverdeling, temperatuur en hoeveelheid fines. SSP ontwikkelt z'n burrs met lichter geroosterde bonen, dus ook dat past meer bij mijn toepassing.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor iloveoxytocin » za 25 jul 2020, 12:53

Script runnen?
Iteraties?
Wij doen de extracties met een veder die zich geleidelijk ontspant en zulke computergestuurde apparaatjes regelen alles stapsgewijs en stellen zich ten doel een door de gebruiker bedachte curve te volgen alleen hapert die techniek erachter weleens.

Een PID systeem dat alleen wordt gebruikt als thermostaat is vrij simpel en kan heel goedkoop maar een PID die een curve volgt terwijl andere aspecten (flow bijvoorbeeld) ook veranderen is een heel project waarbij je de ideale afstelling van waardes voor P en I en D pas na een aantal praktijktests vindt.

Volgens mij wordt dat bedoeld.

Maar ik kan het mis hebben, het is zelfs al eens eerder voorgekomen!
Inderdaad! Sorry voor de woordkeus. Klik hier voor het punt wat Hoffman aandraagt, dat illustreert het misschien beter.

Met script bedoelde ik software (een programma dat op het besturingssysteem draait van het apparaat) dat kijkt naar wat er tijdens het maken van koffie gebeurt (in dit geval flow). Om de gewenste flow te bereiken zal hij de druk aanpassen, bijvoorbeeld meer druk om meer flow te krijgen. Met zo'n simpele regel zal de machine ook bij een lage flow door het dichtslibben van de puck, een grotere druk leveren, wat juist onhandig werkt, gezien de puck juist meer zal dichtslibben, en je alleen maar meer druk krijgt. Als de puck dan weer meegeeft, neemt de druk weer af; en als dit zich herhaalt krijg je zo'n wiebelende druk curve als in het voorbeeld van Hoffman te zien is. Hier is wat voor te vinden door de software aan te passen. Elke keer als je software aanpast en probeert of het werkt heet een iteratie - een paar keer 'proberen wat werkt' kom je er vaak. Dus het woord 'praktijktest' is wat beter hier :-)

Als ze gebruikmaken van PID software dan bestaat er naast de P, I en D ook vaak een stabilisatie-variabele, die het heen-en-weer zwaaien vermindert, zoals een schokdemper op een veer.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor bvds » za 25 jul 2020, 13:04

Wat zou daar het nut van zijn?
Coating doet toch niks op smaak?
Enkel op levensduur?
En hoe snel slijt je thuis een horeca maalwerk als dat van de Mazzer Kony?
Of mis ik wat?
O, je hebt gelijk, een coating heeft alleen invloed op levensduur.

Ik bedoelde te zeggen, gezien ze niet alleen coatings maar ook de geometrie (orientatie/aantal/hoogte) van de snijvlakken veranderen om een ander maalgedrag te verkrijgen, lijkt me dat ook voor die burrset fijn. SSP levert sommige schijven voor espresso- of filterdoel (filter heeft snijvlakken van binnen tot buiten lopen, uniform, terwijl de espressoburrs meerdere kortere snijvlakken hebben), dus een keuze daartussen lijkt mij al tof. Daarnaast passen ze (voor sommige burr sets zoals de EK43) de geometrie van snijvlakken aan (tov de fabrieksvarianten) door te richten op uniformiteit van deeltjesverdeling, temperatuur en hoeveelheid fines. SSP ontwikkelt z'n burrs met lichter geroosterde bonen, dus ook dat past meer bij mijn toepassing.
Klopt. SSP doet hele goede dingen. En ook met conisch kun je echt wel wat doen qua geometrie. De brew burrs op de Kinu M47 leveren duidelijk een ander maalsel op en de Comandante idem. En Etzinger heeft voor de EtzMAX ook schijven met verschillende profielen. Als SSP schijven voor de Niche maakt dan doen ze er goed aan het profiel aan te passen. Aan die Kony burrs is niet veel te verbeteren, dus lijkt alleen een onderscheidend profiel me zinvol. Eentje die wat meer geoptimaliseerd is voor light roast en filter.

We zullen zien...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor fransg » za 25 jul 2020, 13:05

Als ze gebruikmaken van PID software dan bestaat er naast de P, I en D ook vaak een stabilisatie-variabele
Die zit al in de D van P / I / D

Even kijken of deze GIF ook beweegt in een berichtje op het forum (ja, inden men deze even aanklikt):
PID_Compensation_Animated.gif
(401.42 KiB) Nog niet gedownload

En een wat meer geavanceerde PID kan zelf 'leren' van een veranderende situatie:
fz-94-SSRs09-Schermafbeelding_2017-02-28_om_10.34.06-28-februari-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor iloveoxytocin » za 25 jul 2020, 14:22

Dat klopt, die zit in de D.

Voor zover ik iets van PID systemen begrijp zal die echter niet alle verstoringen compenseren. Zo zorgt een 'anti-(integral-)windup' voor het dampen van (steeds groter wordende) fluctuererende output. Zie hier een filmpje met voorbeeld, en hier een uitleg.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor fransg » za 25 jul 2020, 14:32

Prachtig!



Ik vermoed dat de betere PIDs zoals de dure Fuji die ik gebruik zoiets ook 'aan boord' hebben
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron