Decent De1+ eerste kennismaking

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor martinierius » di 27 jul 2021, 20:04

Ik zet momenteel gewoon ristretto's met de Decent: mondgevoel genoeg dat kan de machine perfect aan.
Het is voor mij een zoektocht geweest naar welk profiel best past bij welk type koffie maar dat uitzoeken maakte voor mij deel uit van de pret.
De persoon bij wie cormorant langsgeweest is (Stéphane), is vooral bezig met lichtgebrande koffie en experimenteert heel vaak oa met de 'filtersandwich'.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

IvoCino
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 28 aug 2019, 06:57

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor IvoCino » zo 29 aug 2021, 09:54

Als ze gebruikmaken van PID software dan bestaat er naast de P, I en D ook vaak een stabilisatie-variabele
Die zit al in de D van P / I / D

Even kijken of deze GIF ook beweegt in een berichtje op het forum (ja, inden men deze even aanklikt):

PID_Compensation_Animated.gif


En een wat meer geavanceerde PID kan zelf 'leren' van een veranderende situatie:

fz-94-SSRs09-Schermafbeelding_2017-02-28_om_10.34.06-28-februari-2017.jpg

De beginjaren van mijn carrière komen weer naar boven.
Ik dateer van de eindjaren van de pneumatische regeltechniek. Een PID controller was een soort Rolex met balgjes, flappertjes en hefboompjes. Toen hadden we ook truken van de foor om de controller bij de neus te nemen. Bias op de uitgang, limiter op de ingang, etc.
In jaren negentig kwam de Fuzzy logic, dat was een gamechanger. En toen de PLC met floating point zijn intrede deed bleef er van de klassieke PID algoritmen weinig over.
Complexe regelingen werden voortaan niet meer geregeld maar gestuurd. Het ingangspatroon vergeleken met een tabel verwachte waarden en hierop bijgestuurd.
Ik vermoed dat in de Decent zoiets gaande is.

Wanneer een PID controller ook rekening moet houden met andere parameters zoals flow of druk ga je naar master slave opstellingen waarbij de flow of druk regeling ook input geeft ergens in de PID controller logic die de temperatuur regelt.

Wanneer wiskundigen of wetenschappers koffie gaan maken krijg je dit soort contrapties. Doe er nog een programmeur bij en je komt uit bij een door nerds gebouwde koffiebak.

Leuk voor wie het leuk vindt.

😏

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor fransg » zo 29 aug 2021, 10:24

Mooi verhaal, mag best uitgebreider!

De 'fuzzy logic' in de betere PIDs is gaaf -- niet te copyen naar PIDs van een paar tientjes.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor De B. Cormorant » zo 29 aug 2021, 10:30

Fuzzy logic is oa nog steeds heel populair in de iets betere rijstkokers.
Maar ook daar slaan ze soms fameus door en heb je exemplaren van meer dan 2000 euro's.
Laat de nerds (heel positief bedoeld) op iets los en je krijgt iets waar je effectief de handleiding moet voor bestuderen om het te gebruiken

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor fransg » zo 29 aug 2021, 10:35

Ik krijg meteen zin in een rijstkoker! ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor De B. Cormorant » zo 29 aug 2021, 10:38

Hier te koop https://www.heavyrotation.jp/product/469

Wees gerust, er zijn er nog dus je kan eerst een heel vergelijkende studie doen. Best wel eerst wat Japans leren

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor De B. Cormorant » zo 29 aug 2021, 10:45

Kennelijk is er net ook een zoommeeting geweest over het londiniumprofiel
https://www.facebook.com/groups/decente ... 416058508/

IvoCino
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 28 aug 2019, 06:57

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor IvoCino » zo 29 aug 2021, 11:03

Mooi verhaal, mag best uitgebreider!

De 'fuzzy logic' in de betere PIDs is gaaf -- niet te copyen naar PIDs van een paar tientjes.
Nou, die pneumatische tijd was wat hoor.

De beste manier om per direct aan de poort te worden gezet was met de deur van de controlekamer hard te slaan. Van de klap gingen die pneumatische controllers dan slingeren en voor je het wist zat heel de chemische plant in oscillatie.

In de jaren 70-80 zou het controle paneel van een decent er zo uitzien:
Old-Control-System.jpg
Pneumatische controle kamer

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor bobbee » zo 29 aug 2021, 11:07

Nu wil ik een Decent. Door het hoge gadget gehalte.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

IvoCino
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 28 aug 2019, 06:57

Re: Decent De1+ eerste kennismaking

Berichtdoor IvoCino » zo 29 aug 2021, 11:16

Nu wil ik een Decent. Door het hoge gadget gehalte.
Maar dan toch met een pneumatische regeling.

Of een elektronische geregelde variant: Ik weet niet of hier koffie uitkomt, maar ik wed dat je het wel in orde kan krijgen...
Bioreactor.jpg
Een soort van over getunede La Pavoni


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron