Keuze uit hogere segment machines

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » za 03 aug 2019, 16:03

Dag,

Ben al een tijd hier en elders op fora aan het lezen en naar een winkel geweest en ben bij de volgende apparaten uitgekomen.
Kees vd Westen Speedster
Slayer one group
Marzocco GS3 AV of MP
Rocket R nine one
Zowel de slayer als de GS3 MP kun je de druk manual regelen tijdens het zetten bij de Rocket ook door de knop van richting te veranderen.
Bij de Rocket kun je het profiel wat je laatst gezet hebt opslaan of handmatig een profiel instellen.
Mij lijkt dat manueel een probleem is om telkens weer dezelfde espresso te zetten dus houd me dat eigenlijk tegen om voor Slayer en GS3 te kiezen.
Dus eigenlijk gaat mijn voorkeur naar KvdW Speedster omdat dat een relatief recht door zee apparaat is.
Als molen zou ik graag de Mahlkonig EK43s kopen.
Hoe denken jullie daarover en wat vinden jullie van boven genoemde apparaten?
Is het slim om met pressure profiling aan de slag te gaan?

Ben totaal geen expert maar dat hoop ik wel te worden op termijn :) .

Rob

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor Marcje » za 03 aug 2019, 17:17

Hoi en welkom!

Allemaal mooie apparaten, maar als je je dit soort machines kunt veroorloven, dan zou ik zelf eerst de basics onder de knie zien te krijgen, voordat je met allerlei 'extra knoppen' gaat spelen. Snappen wat druk, temperatuur en maalgraad doet icm verschillende bonen bijvoorbeeld. En snappen wat je nou uiteindelijk zoekt in de smaak en beleving, afgezien van mooie apparaten. Wil je single dosen of een GOD maler? Vlak of conisch? Een Lever of een pompmachine? Wel- of geen profiling? Wel of geen vast water?

Ik vind een EK43 bijvoorbeeld prachtig om te zien, maar hij zou niet bij me passen. Idem voor een sommige high end espresso machines.
Dus ik zou een 'traject inslaan' en gedurende je ontdekkingstocht 'upgraden' (wat ontzettend leuk is) naar de apparatuur die het best bij je smaak en stijl passen.

Ps: Misschien ook even een into posten? Dat levert vaak wat goodwil en betere antwoorden op hier ;)
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor cremalover » za 03 aug 2019, 18:03

Als geld geen rol zou spelen (dus royaal voorhande is :mrgreen: ) zou ik gelijk voor het duurste,mooiste en waarschijnlijk ook beste gaan.
Leren kun je net zo goed met top appratuur.Alleen hoef/ kun je dan de apparatuur niet de schuld te geven.

Ik zou voor een Slayer gaan.Gelijk 500 oordoppen er bij bestellen want dat geluid is natuurlijk niet uit te houden. :mrgreen:
Maar een Kees is natuurlijk ook erg mooi.
Of een mooi gerestaureerde vintage machine.Die zijn natuurlijk veel mooier dan al het modernere spul.
restored-faema-e61-2-group-espresso-machine.jpg
Geen drukprofilering bij deze laatste maar ikzelf vind dat niet zo belangrijk.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor bvds » za 03 aug 2019, 18:52

Dalla Corte Mina zou op mijn lijstje staan.

Je moet dit soort dure speeltjes alleen niet kopen in de veronderstelling dat je er betere koffie mee kunt maken.

Voor veel minder geld koop je met de Lelit Bianca een machine die ook al deze opties heeft. En met een Bezzera Strega PSM of Londinium zit je ook hartstikke goed als je het in de lever hoek zoekt.

Qua malers kan ik de EK43 alleen aanraden als single dosing je aanspreekt EN je vooral ultra light roast boontjes prefereert. Kijk anders eerder naar bijvoorbeeld de Eureka Atom 75E (relatief goedkoop, maar top), de nieuwe Mahlkonig E65e (kleine voordelen t.o.v. de eveneeens goede K30) of de Ceado e37s om er maar een paar te noemen. Ook de Dalla Corte Max of Macap E8 zijn top.

Belangrijkste vraag is: waarom wil je zo veel geld uitgeven? Gewoon omdat je het je kan veroorloven of omdat je verwacht dat je betere espresso krijgt? En ga je ook aan de slag met bijvoorbeeld temperature profiling?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor cremalover » za 03 aug 2019, 19:05

Dalla Corte Mina zou op mijn lijstje staan.

Je moet dit soort dure speeltjes alleen niet kopen in de veronderstelling dat je er betere koffie mee kunt maken.

Voor veel minder geld koop je met de Lelit Bianca een machine die ook al deze opties heeft. En met een Bezzera Strega PSM of Londinium zit je ook hartstikke goed als je het in de lever hoek zoekt.

Qua malers kan ik de EK43 alleen aanraden als single dosing je aanspreekt EN je vooral ultra light roast boontjes prefereert. Kijk anders eerder naar bijvoorbeeld de Eureka Atom 75E (relatief goedkoop, maar top), de nieuwe Mahlkonig E65e (kleine voordelen t.o.v. de eveneeens goede K30) of de Ceado e37s om er maar een paar te noemen. Ook de Dalla Corte Max of Macap E8 zijn top.

Belangrijkste vraag is: waarom wil je zo veel geld uitgeven? Gewoon omdat je het je kan veroorloven of omdat je verwacht dat je betere espresso krijgt? En ga je ook aan de slag met bijvoorbeeld temperature profiling?
Ga je puur voor smaak zou het met jouw Ponte Vecchio ook lukken.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor Pti » za 03 aug 2019, 19:24

Ik weet niet echt waar je naar opzoek bent, je geeft aan (nog) geen kenner te zijn. Hoe zeker weet je dat je voor een ek43s wil gaan? Het beperkt je namelijk nog al in de soort koffie die je vervolgens kunt gaan maken...

Al het belangrijke is eigenlijk al door bvds gezegd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor bobbee » za 03 aug 2019, 19:57

Slayer, KvdW, GS3... Heb je gewoon een lijstje gemaakt met de duurste 1 groepers voor thuis icm de meest gehypte koffiemaler?

Ik snap dit echt niet, geen verstand van koffie (eigen woorden) maar wel zulke machine uitkiezen...als je van je geld af wilt koop dan gewoon wat leuks voor thuis wat ook al niet goedkoop is en doneer het geld wat je overhoudt aan een vriend of vriendin die het goed kan gebruiken. Goed doel of wat dan ook kan ook nog, maar dit slaat nergens op.

Zo, nu even nuance inbrengen. Mijn reactie is zo'n beetje net zo kort door de bocht als jouw openingspost zonder introductie en voorstelling van jezelf. We vinden het leuk om te weten wie je bent enzo!

Wat is je ervaring met koffie en wat heb je zoal al aan apparatuur en koffie gehad dat je nu focust op dit soort apparatuur?

Ik ben benieuwd!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » za 03 aug 2019, 20:10

Dag Marcje ik wil eigenlijk niet eindeloos upgraden maar wat langer zoeken en een beslissing nemen.
Of ik aan profiling moet beginnen was eigenlijk een vraag.
Ik wil graag single dosing gaan gebruiken.

Cremalover waarom voor de Slayer? en hoe zit het dan met service?

BVDS ik kan het me veroorloven en verwacht er uiteindelijk ook goede espresso mee te kunnen zetten en wil niet telkens upgraden.
Wat de molen betreft heb ik al best veel gelezen, de andere molens die je noemt hebben allemaal meer retentie als de EK43.
De EG1 is ook een optie of de Monolith flat maar die malen erg langzaam bij ons gaan er zo'n 3000 koffie's per jaar door.
Volgens mij kun je ook de schijven veranderen en er alle bonen mee malen maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

PTI ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ga espresso en Cappuccino maken.

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » za 03 aug 2019, 20:19

Dag Bobbee,

Mijn naam is Rob en ben 55 jaar en koffie liefhebber
Ik drink nu al ongeveer 30 jaar bonen koffie.
Qua apparatuur ben ik begonnen met een Saeco die heb ik overigens een paar gehad daarna een Miele inbouw bonen machine gehad en ook die heb ik 3 stuks gehad.
Ga binnen kort verhuizen en wil nu een goede espresso machine.
Ook ken ik mezelf erg goed als ik met een goedkoop model begin wil ik uiteindelijk iets mooiers waardoor ik bij elke upgrade weer geld verlies.
Ook wil ik een machine die er mooi uitziet.

Rob

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor cremalover » za 03 aug 2019, 20:24

Dag Marcje ik wil eigenlijk niet eindeloos upgraden maar wat langer zoeken en een beslissing nemen.
Of ik aan profiling moet beginnen was eigenlijk een vraag.
Ik wil graag single dosing gaan gebruiken.

Cremalover waarom voor de Slayer? en hoe zit het dan met service?

BVDS ik kan het me veroorloven en verwacht er uiteindelijk ook goede espresso mee te kunnen zetten en wil niet telkens upgraden.
Wat de molen betreft heb ik al best veel gelezen, de andere molens die je noemt hebben allemaal meer retentie als de EK43.
De EG1 is ook een optie of de Monolith flat maar die malen erg langzaam bij ons gaan er zo'n 3000 koffie's per jaar door.
Volgens mij kun je ook de schijven veranderen en er alle bonen mee malen maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

PTI ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ga espresso en Cappuccino maken.
Omdat dat zo een beetje de meest belauwerde machine is van de laatste jaren.En als geld echt geen rol speelt zou ik dat wel eens willen proberen.Of de koffie uit die machine echt het je van het is.
Ik geloof dat nl niet.Ik geloof dat koffiebonen die het meest bij je persoonlijke voorkeur passen van groter belang zijn.
Maar misschien vergis ik me.

Als het je echt gaat om lekkere espresso en cappucino te maken zou je verbaasd kunnen zijn wat met een machientje als een Ponte Vecchio Export mogelijk is.
Gecombineerd met een goede maler van ongeveer 600 euro denk ik dat je niet weet wat je proeft.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron