1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor fransg » ma 26 aug 2019, 14:48

Als ik hem erin zet en het stoom pijpje aanzet hoor je een soort hard gegil, wat doe ik mis?
Dat gekrijs krijg je als de stoompijp er veels te diep in zit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Fisherman » ma 26 aug 2019, 21:10

Ben een beetje aan t experimenteren met de maalgraad en de hoeveelheid koffie.
Had vanmorgen al n paar goede espressos :D

toch n paar dinge ndie ik mij afvroeg.

Waarom gooi je dat laatste koffiewater weg eigenlijk (na 25-30 sec wat er daarna nog uitkomt) ?

en als je cappuccino maakt, hou je dan ook dezelfde espresso aan... of laat je dan bijv wel alles erin stromen?

Melk opschuimen lukt me nog niet, al wat over gezocht maar ik doe wat fout.
Als ik hem erin zet en het stoom pijpje aanzet hoor je een soort hard gegil, wat doe ik mis?
Waarom je dat laatste beetje weg laat lopen komt in het hoofdstuk "brew ratios, extraction yield & TDS" aan bod. Al dan niet met bijbehorende hardware ;-). Ik zou stoppen voor het te laat is!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor fransg » ma 26 aug 2019, 21:16

Waarom gooi je dat laatste koffiewater weg eigenlijk (na 25-30 sec wat er daarna nog uitkomt) ?
Die vraag kun je beantwoorden door het kopje weg te trekken bij 25-30s en de rest in een ander kopje te laten stromen.

Dan ga je proeven welke je lekkerder vindt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » do 29 aug 2019, 22:09

zo paar dagen verder.
Heb nog steeds niet het perfecte bakte gezet, maar maakt ook niet uit,het blijven proberen net wat anders en te kijken is super

een gewoon ''goed'' bakje lukt.

Melk opschuimen gaat ook best goed nu, al mag hij soms iets luchtiger (en dan laat ik mn melker gauw net te lang in.. waardoor het melkschuim lijkt te '' verbranden'' )

Is er trouwens een manier om met de temperatuur te spelen? Ik merk bijv als ikeen paar bakjes zet de temperatuur iets omlaag gaat (al is de bar op de meter nog steeds 1.2)
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor krizzziz » zo 15 sep 2019, 13:03

zo paar dagen verder.
Heb nog steeds niet het perfecte bakte gezet, maar maakt ook niet uit,het blijven proberen net wat anders en te kijken is super

een gewoon ''goed'' bakje lukt.

Melk opschuimen gaat ook best goed nu, al mag hij soms iets luchtiger (en dan laat ik mn melker gauw net te lang in.. waardoor het melkschuim lijkt te '' verbranden'' )

Is er trouwens een manier om met de temperatuur te spelen? Ik merk bijv als ikeen paar bakjes zet de temperatuur iets omlaag gaat (al is de bar op de meter nog steeds 1.2)
Ik heb altijd veel baat gehad bij een melk thermometer. Nooit meer “verbrande” melk en is maar een kleine investering.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Marcje » zo 15 sep 2019, 13:25

Zo'n thermometertje ijlt altijd wat na en geeft daardoor eigenlijk te weinig aan.
De beste thermometer is je huid. Als het kannentje te heet begint te worden om vast te houden, dan is de temperatauur goed.
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor gilleko B. » zo 15 sep 2019, 14:01

ben van plan als er nog ruimte is vandaag een barista cursus / workshop te doen bij casabarista
iemand bekend met hun workshop of die een beetje okey is?

zie er best veel maar meeste lijkenme heel oppervlakkig
Dat Casper,

Leuk om te lezen dat vanuit een behoefte je kennis en hardware wil upgraden. Een baristacursus, tja, ik zou eerder dit forum en YouTube bestormen. En als je je masjienerie hebt, veel oefenen. Tis zoals schaatsen, eerst een paar keer goed onderuit, maar at a sudden moment you've got the hang of it. Probeer een goed adres te vinden waar een espresso goed bereid wordt. Dan heb je een benchmark. Onderschat niet de invloed van een maler, op zijn minst even belangrijk als je koffiemaker. Oh ja, onderschat de accessoires financieel ook niet. Als je dat bij elkaar optelt loopt dat op enig moment ook goed in de papieren. Last but not least, koop goede koffie bij een betrouwbaar adres waar de branddatum op het pak staat vermeld. Je kunt alles goed doen, maar koop je Kwalitatief Uitermate Teleurstellende koffie dan blijft een goed resultaat c.a. uit. Ter voorkoming dat je gaat twijfelen of je het goed doet, zoals bijv. Die crèma blijft maar uit, hoe kan dat nu? Ben benieuwd waar je op uit gaat komenAfbeelding
Gr Walter

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron