1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » ma 12 aug 2019, 21:51

Dankzij jullie advies heb ik mezelf een miskoop bespaard.

Mijn thuissituatie: woon alleen, ben nog student (helaas geen studentenkorting ;) ). Drink elke avond 1 cappuccino, in de weekenden 2-3 bakjes per dag. Krijg regelmatig iemand op bezoek en die drink dan ook een cappuccino mee.
Tja, ik ben gewoon gek op lekkere koffie.. en heb atlijd al een interesse gehad voor deze apparaten dat ik maar ben gaan sparen :mrgreen:

Na wat onderzoek gedaan te hebben denk ik dat het beste een HX warmtewisselaar het beste voor mij is.
Zodat ik koffie kan maken en melk kan opkloppen tegelijkertijd.

ik kwam zelf op de - rocket type V (1350 euro, boven mijn prijskaarjte maar wow...)
of de Bezerra magica (met of zonder PID die 1200 en 1400 zijn)

wat vinden jullie van die machines? hebben jullie nog andere aanraders?

Ik ga deze maand de machine kopen en dan volgende maand de grinder (gedeeltelijk ook voor mn verjaardag)
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bvds » di 13 aug 2019, 07:28

Zou dan eerder de Rocket kopen. Vooral vanwege de waardevastheid. Je doet jezelf met de eenvoudige Rocket Appartamento ook niks te kort!

Ook de Bezzera BZ10 kan ik je aanraden. Lekker compact en relatief snel opgewarmd.

Een PID op een HX is niet nodig. Die voegt vooral veel toe aan single dual boilers. Op een HX is een pressostaat prima.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor HanR » di 13 aug 2019, 09:10

Rocket is inderdaad niets mis mee.
Een BZ10 is echter een hele klasse minder.
De B staat voor "budget". Bouwkwaliteit en hydraulisch ontwerp zijn prut ten opzichte van een Rocket of een Bezzera Mitica/Magica.

Ik weet niet wat het totale budget is.
Voor dit totale budget wil je een machine en molen hebben. Waarom geen nieuwe molen en tweedehands machine. De molen wordt dan in ieder geval niet de sluitpost op de begroting.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bvds » di 13 aug 2019, 10:54

Rocket is inderdaad niets mis mee.
Een BZ10 is echter een hele klasse minder.
De B staat voor "budget". Bouwkwaliteit en hydraulisch ontwerp zijn prut ten opzichte van een Rocket of een Bezzera Mitica/Magica.
Totaal oneens ;)

Natuurlijk is Rocket fraaier gebouwd. Daar is de prijs ook maar. Maar de term budget suggereert matige kwaliteit. Dat is niet waar. De BZ10 is een heel betrouwbaar machientje dat zich ruimschoots bewezen heeft. De compacte behuizing, mooie stoomkranen, snelle opwarmtijd en goede groep maken het een fijne machine.

Los daarvan zou ik eens serieus naar de Rocket Appartamento kijken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » di 13 aug 2019, 11:43

Ik zag de bezerra bz10 gister ook voor bij komen maar heb er toen niet verder naar gekeken omdat het een andere groep dan de e61 had en daarom dacht ik dat het''minder'' goed was

https://coffeedino.com/bezzera-bz10-review/

maar lees inderdaad net die review. is dat een hele degelijke machine en met 1070 euro een aantrekkelijk prijskaartje

rocket appartemento kost ook 1070, en idd ook een mooie machine (natuurlijk de typ v veel mooier maja daar betaal je wel voor)

Weten jullie trouwesn waar je in NL zon ''erics termometer'' koopt? over gelezen dat het eigenlijk een must is bij een HX machine.

En over PID Nog, een verkoper heeft mij ooit eens verteld dat een PID op een HX wel plus is omdat als je verschillende soorten koffie gebruikt elke koffie andere ''juiste'' temperatuur.. en dan is PID wel fijn
is dat gewoon verkoperspraat? kan ik dat wegstrepen?

dan alle prijzen op een rij

Rocket appartemento - 1075
Bezerra bz10 - 1070
Bezerra magica - 1170
Rocket type v - 1370
Bezerra magica PID - 1350
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor fransg » di 13 aug 2019, 11:55

https://coffeedino.com/bezzera-bz10-review/
maar lees inderdaad net die review.
Ik zou de Bezzera wel mijden. Een goede bekende die veel machines repareert vertelde me dat hij niet begint aan de Bezzera's omdat men in verschillende modellen en opvolgende series van dezelfde modellen andere onderdelen gebruikt, die je niet allemaal op voorraad wil hebben, en dat verschillende onderdelen lastig te bereiken zijn waardoor je dan onnodig veel extra werk hebt eraan, en als de eerst te verwijderen andere onderdelen het dan tijdens dat sleutelen begeven loopt de rekening op en is de klant alsnog duurder uit dan nodig was.

Maar je kunt het eens proberen.
Weten jullie trouwesn waar je in NL zon ''erics termometer'' koopt?
1) gewoon vanuit NL bij de maker in de USA, de wereld is klein geworden.

2) nergens voor nodig ook nog eens, indien je in staat bent de koffie te proeven. Te heet/verbrand of te lauw en slap zijn makkelijk te onderscheiden en alles daar tussenin leer je al gaandeweg herkennen.
En over PID Nog, een verkoper heeft mij ooit eens verteld dat een PID op een HX wel plus is omdat als je verschillende soorten koffie gebruikt elke koffie andere ''juiste'' temperatuur.. en dan is PID wel fijn
Sla de zaak van die verkoper voortaan over. Elders op het forum staat al meermalen uitgelegd wat een PID is en wat die doet, dus als je wil graven kun je e.e.a. wel vinden, en kort samengevat is het "laat maar" voor deze toepassing.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » di 13 aug 2019, 12:21

Thx das duidelijk!

Dan laat ik die termometer ! Bespaard ook lekker.

Jammer van die bezerra bz10, wel mooie machine maar als hij van binnen zo is....

Dan zou ik voornamelijk twijfelen tussen de bezerra magica (zonder pid) en de rocket appartemanto. Welke raden jullie dan aan?
Voor de looks zeg ik bezerra okkal is hij 100 euro duurder.
Tussem die 2 qua specs zie ik weinig verschil?

Na ik had ook bij een andere winkel advies gevraagd, daar kom ik ool nirt meer voor advies.. door hun wqs ik helemaal vam de sage geworden (simon l)
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor cremalover » di 13 aug 2019, 12:46

Ik koop liever iets dat me later niet zo bevalt op eigen initiatief dan dat ik dat doe op aanraden van een ander.
Het is jouw geld.

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » di 13 aug 2019, 12:50

Precies, zo zit ik er ook in. Maar had me teveel door verkooppaatjes laten sturen. Ben nu op de goede plek voor advies ;)

Las net een ander topic mort de quick mill silvano evo (ik kan hem nirt voor 1000 euro vinden maar volgens die ropic is hij zo duur)
En de profitec pro 300 in overweging nemen. Al is die 2e wel weer stuk duurder maar qua gebruik lees ik daar veel fijner dan HX
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bvds » di 13 aug 2019, 12:57

Ik ben het er niet mee eens dat de Bezzera onderhuids een slechte machine zou zijn. Integendeel.

Wel gebruikt Bezzera her en der andere maten en onderdelen dan bijv Rocket en ECM. Dus als je vooral Rocket of ECM verkoopt en repareert heb je wellicht geen voorraad. Ik denk dat ik wel weet op wie FransG doelt. Dat is absoluut een gerespecteerde en zeer kundige man. Maar ook iemand met eigen voorkeuren.

Los daarvan is de Bezzera groep ook niet beter of slechter alleen anders.

En nogmaals, een PID op een HX is overbodig. Eerder een nadeel omdat ze niet het eeuwige leven hebben en relatief duur zijn. Op een dual boiler juist een pre. Kunnen nog altijd stuk gaan maar dan heb je wel het voordeel van kunnen spelen met je temperatuur.

Die thermometer is ook geen must trouwens. Meer nice dan need to have. De Rocket is goed uitgebalanceerd en een korte flush tot het niet meer sist is afdoende. Op een HX gaat het ook niet om een precieze temperatuur, maar om "in the zone".

Ga gewoon beide machines eens bekijken. Een slechte koop doe je met geen van beiden. Maar nogmaals: de Rocket is waardevaster en meer geliefd!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron