Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6398
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor cremalover » za 24 aug 2019, 09:34

Nadat ik erachter ben gekomen dat bij de bereiding van een cappucino de gelijke hoeveelheid water in de gestoomde melk zit die ook in het espressoshot zit vraag ik me af wat de voordelen van een HX zijn.
Het schone waterverhaal is een fabeltje.
Waarom niet rechtstreeks koffie bereiden uit een dipper met vers water?
HX is een omweg zonder resultaat?

Pti
Berichten: 3254
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor Pti » za 24 aug 2019, 14:17

Leg ons even uit hoe je een E61 dipper voor je ziet dan? :mrgreen:

Het antwoord ligt m overigens in de historie van de espressomachine, de warmtewisselaar in samenwerking met de rotatiepomp bracht een gigantische winst in capaciteit. Aangezien espresso in het land van herkomst een commerciële business is was de transitie een logisch gevolg.
Tegenwoordig is er meer oog en tijd voor kwaliteit en komt men dus steeds vaker terug bij hendel machines en/of twee boiler machines met profiling die in essentie hetzelfde doen als die ouwe beestjes uit eind jaren 50.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6398
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor cremalover » za 24 aug 2019, 15:20

Leg ons even uit hoe je een E61 dipper voor je ziet dan? :mrgreen:

Het antwoord ligt m overigens in de historie van de espressomachine, de warmtewisselaar in samenwerking met de rotatiepomp bracht een gigantische winst in capaciteit. Aangezien espresso in het land van herkomst een commerciële business is was de transitie een logisch gevolg.
Tegenwoordig is er meer oog en tijd voor kwaliteit en komt men dus steeds vaker terug bij hendel machines en/of twee boiler machines met profiling die in essentie hetzelfde doen als die ouwe beestjes uit eind jaren 50.
Uiteraard is het e61/faema verhaal niet wat ik bedoel.
Gaat me meer om het HX verhaal an sich.Neem een lever met HX.Het schoon water verhaal gaat niet op als je melkvarianten maakt.
Thermische stabiliteit zie ik ook niet als een voordeel.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor Marcje » za 24 aug 2019, 16:00


Het schoon water verhaal gaat niet op als je melkvarianten maakt.

Het is me niet helemaal duidelijk, wat bedoel je daarmee?
dus...

Pti
Berichten: 3254
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor Pti » za 24 aug 2019, 17:24

De moraal van het verhaal, espressomachines zijn van oorsprong horeca machines, dus groot volume en snelle doorloop. Een warmtewisselaar systeem is sneller én stabieler dus geniet voorkeur.

Bij consumentenmachines is het gewoon de simpelste manier om voor koffiewater en stoom tegelijk te zorgen. Pompmachines wel te verstaan en dus zo'n 95 a 98% van de totale markt.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6398
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor cremalover » za 24 aug 2019, 17:32

De moraal van het verhaal, espressomachines zijn van oorsprong horeca machines, dus groot volume en snelle doorloop. Een warmtewisselaar systeem is sneller én stabieler dus geniet voorkeur.

Bij consumentenmachines is het gewoon de simpelste manier om voor koffiewater en stoom tegelijk te zorgen. Pompmachines wel te verstaan en dus zo'n 95 a 98% van de totale markt.
Ik ga er toch van uit dat Kvdw en Lineas etc dubbel boiler machines zijn?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6398
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor cremalover » za 24 aug 2019, 17:56


Het schoon water verhaal gaat niet op als je melkvarianten maakt.

Het is me niet helemaal duidelijk, wat bedoel je daarmee?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een HX een groot voordeel had en dat is dat je altijd vers water in je koffie hebt.
Water staat in de HX en komt niet uit de boiler.
Dat was een van de redenen waarom ik estijds mijn Strega kocht.
Gewoon een gevoelskwestie.Ik wil geen oud water in mijn koffie.
Maar deze week ben ik erachter gekomen dat er best veel water uit de boiler in de melk terechtkomt.
Ongeveer 40 gram in een grote mok cappucino.
Als je veel melkkoffies drinkt zoals ik gaat dat waterverhaal dus niet op.
Vandaar mijn vraag.Welk nut heeft de HX dan nog?
Waarom het ding niet gebouwd als dipper?

Pti
Berichten: 3254
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor Pti » za 24 aug 2019, 22:32

De moraal van het verhaal, espressomachines zijn van oorsprong horeca machines, dus groot volume en snelle doorloop. Een warmtewisselaar systeem is sneller én stabieler dus geniet voorkeur.

Bij consumentenmachines is het gewoon de simpelste manier om voor koffiewater en stoom tegelijk te zorgen. Pompmachines wel te verstaan en dus zo'n 95 a 98% van de totale markt.
Ik ga er toch van uit dat Kvdw en Lineas etc dubbel boiler machines zijn?
Ja, maar als je 't Kees persoonlijk vraagt bouwt hij liever machines met warmtewisselaar. Zijn mirage is al heel goed door water uit de bovenste thermosyphonbuis te pakken en er is altijd ruimte voor verbetering. Het is ook lekker eenvoudig zonder al die complexe temperatuur regelaars en probes.

Wat betreft vers en oud water, een warmtewisselaar is een garantie voor vers koffiewater. Onder een guts warme melk kun je zo veel ellende verstoppen dat oud water wat mij betreft geen zorg mag zijn zolang de gezondheid niet in het geding komt. De HX heeft echt wel zijn plek, zéker bij pompmachines en ook bij hendel machines omdat hogere (of regelbare) pre-infusiedruk de machine eenvoudig breder inzetbaar maakt.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor bvds » zo 25 aug 2019, 00:57

@Alwin: ik zeg het nogmaal: het water wat je uit je stoompijp krijgt is wel gesteriliseerd. Het is feitelijk een destillaat! Dus vrij van microben en ook vrij van zouten en metaalionen voor zover ik kan inschatten. Dus heel anders dan water uit de heet water tap of dipper.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6398
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.

Berichtdoor cremalover » ma 26 aug 2019, 15:49

@Alwin: ik zeg het nogmaal: het water wat je uit je stoompijp krijgt is wel gesteriliseerd. Het is feitelijk een destillaat! Dus vrij van microben en ook vrij van zouten en metaalionen voor zover ik kan inschatten. Dus heel anders dan water uit de heet water tap of dipper.
Ok.
Als jij dat zegt neem ik dat van je aan.

Het is omdat ik destijds die shit met mijn Strega water had .

Maar goed.Dan heb ik niets gezegd en kan dit topic wat mij betreft verwijderd worden. ;)


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron